//
کدخبر: ۳۲۹۱۵۱ //

این نان ها سلامت مردم را تهدید می کند

نان قوت غالب مردم ایران است با توجه به‌ اینکه ذائقه غالب مردم کشور برای مصرف نان تازه است عمده تولید نان در ایران بصورت سنتی و محلی است و این موضوعی است که رویه یکنواخت و روش نظامند برای تولید نان رو تحت الشعاع قرار داده و شیوه های پخت سلیقه ای و افزودنی های غیر ضرور ی و گاهی غیر مجاز چون روغن نباتی، بخاطر نبود ابزار لازم برای تهیه خمیر با کیفیت بسته به نوع آرد و میزان املاح موجود در آن، نوعا از کیفیت نان های تولیدی سنتی کاسته و سلامت مردم و جامعه را در معرض تهدید قرار می دهد.

این نان ها سلامت مردم را تهدید می کند
به گزارش فرتاک نیوز،

امیر جعفری رییس اداره صنعت و معدن و تجارت خوی در گفت و گویی اظهار کرد : سرانه مصرف نان در کشور ایران بالا است و با توجه به تولید نان به شکل سنتی و محلی ،ضرورت دارد تولید نان بصورت صنعتی سبوسدار در سفره غذایی مردم قرار گیرد.

وی بابیان اینکه در تولید نان به روش سنتی که اکثرا بصورت لواش ،تافتون وسنگک است کیفیت نان پایین می آید، تصریح کرد : مردم با مصرف زیاد این نوع نان ها سلامتی شان به خطر می افتد و به همین خاطر اصلاح الگوی مصرف و تبدیل نانوایی های  سنتی به صنعتی و فرهنگ سازی برای کاهش مصرف نان با مصرف نان صنعتی بجای نان سنتی باید در دستور کار مسئولین  قرار گیرد.

جعفری با اشاره به یارانه ۱۷/۵ میلیارد تومانی ماهیانه دولت به بخش نان در خوی تصریح کرد : این رقم با اضافه نمودن یارانه نان سایر شهرها رقم نجومی می شود که در صورتیکه اصلاح الگوی مصرف نان در جامعه فرهنگ سازی و نهادینه شود یارانه کمتری از طرف دولت پرداخت خواهد شد و این به نفع اقتصاد و مردم و تثبیت خوداتکایی در تولید گندم و به تبع آن کاهش مصرف آب را به همراه خواهد داشت.

وی خرید و فروش ضایعات و خشکه های نان در کوچه پس کوچه های شهرها و روستاهای سراسر کشور را نشان از بی کیفیت بودن نان سنتی تولیدی عنوان کرد و گفت: این کار علاوه برکفران نعمت الهی خسارت های جبران ناپذیری به تولید و اقتصاد کشور می زند بطوریکه می بینیم نان سنتی تولیدی برای مصارف دام و طیور استفاده می شود.

جعفری تغییر ذائقه مردم برای تمایل به مصرفت نان های سنتی بصورت صنعتی را در سایه فرهنگ سازی ها و آموزش بهینه در مدارس و دانشگاه ها و سایر مراکز آموزشی قابل اجرا دانست و خاطر نشان کرد و گفت : در جامعه سلامت محوری ضروری است و ضروری است نگاه ها و قوانین برای تبدیل نانوانی ها از سنتی به صنعتی تغییر پیدا کند.

وی از راه اندازی ۳ واحد نانوایی تولید نان بصورت صنعتی با کیفیت بالا در سطح شهر خوی خبر داد و گفت: در حال حاضر این نانوایی ها در سطح شهر و تولید نان بصورت صنعتی می کنند و مردم استقبال خوبی از این نوع نان ها با توجه به سلامتی شان می کنند.

برای حفظ سلامتی، مردم به سمت مصرف نانهای سبوس دار گرایش یابند

دکتر احسان اکبری معاون امور بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خوی نیز درگفت و گو با ایسنا اظهار کرد :متاسفانه مصرف نان های روغنی در سطح جامعه زیاد شده و باید آگاه سازی های لازم از مضرات این نوع نان ها برای سلامتی بدن و زمینه حذف و توقف پخت نان های روغنی ازسبد غدایی مردم  توسط دستگاه های مسئول در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد : با مصرف نان های روغنی که به روش سنتی بعمل آمده و پخت می شوند زمینه بیماری های مختلفی نظیر چاقی ،کم خونی ،کمبود ویتامین و بروز سرطان در دستگاه گوارش بوجود می آید.

اکبری افزود : مصرف نان های تیره و سبوس دار بعلت دارا بودن مواد مغذی ، ویتامین ،آهن اسیدفولیک ،و املاح دیگر به عملکرد دستگاه گوارش کمک و یبوست را بطور طبیعی درمان می کند.

وی بیماری های نظیر فشار خون بیماری قلبی و عروقی و چاقی را از ثمرات مصرف نان های سنتی روغنی عنوان کرد و افزود: چون نان قوت غالب مردم است باید با آگاه سازی ها متعدد سعی شود مردم به سمت نان تیره رنگ سبوس دار سوق پیدا کنند و سرانه مصرف نان نیز در سطح کشور پایین بیاید.

مصطفی سعید از کشور ترکیه که برای گردش چند روزی به شهر خوی مسافرت نموده در گفت و گو با ایسنا بابیان اینکه در ترکیه نانوانی پخت نان دارند، تصریح کرد : در کشور ترکیه همه نانوایی ها بصورت صنعتی هستند و مردم نان را براساس نیازشان خریده و مصرف می کنند و مصرف نان تازه سنتی در عرف و ذائقه مردم نیست.

این گردشگر ترکیه ای ادامه داد : در ایران کیفیت نان هایی که بصورت تافتون و لواش بصورت سنتی تولید می شود پایین است و به همین بخشی زیادی ازاین نوع نان ها دور ریخته می شود.

با توجه به مطالب گفته شده توسط مسئولین و کارشناسان  و اختصاص یارانه هزاران میلیاردی دولت برای بخش نان ضروری است مسئولین با وحدت رویه زمینه اصلاح الگوی مصرف نان و تبدیل نوع تولید نان از سنتی و محلی بصورت صنعتی را سرمایه گذاری و تلاش های هدفمند در این زمینه نموده تا سلامتی مردم بیش از این توسط نان های روغنی و سنتی بی کیفیت تهدید نشود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۹۱۵۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان