//
کدخبر: ۳۲۸۴۲۷ //

از مجوز اضطراری واکسن رازی چه خبر؟

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به تلاش شبانه روزی ۱۹ ماه اخیر این موسسه برای ساخت واکسن کووپارس گفت: سازمان غذا و دارو میزان واکسن مورد نیازش را اعلام کند.

از مجوز اضطراری واکسن رازی چه خبر؟
به گزارش فرتاک نیوز،

علی اسحاقی  در خصوص شاخصه واکسن رازی کووپارس گفت: این واکسن دارای دو دوز تزریقی و یک دوز استنشاقی است که هیچ یک از واکسن‌های ساخته شده کووید ۱۹ در دنیا دارای این ویژگی نیست. فرمولاسیون ساخت آن مبتنی بر پروتئین نوترکیب است یعنی از بی خطرترین پلتفرم‌های شناخته شده محسوب می‌شود.

وی افزود: واکسن کووپارس، ایمنی هومورال و سلولار را توامان ایجاد می‌کند و فاقد هر گونه جرم زنده ویروس بوده و خطری از این بابت، گیرنده واکسن کووپارس را تهدید نمی‌کند.

اسحاقی درباره عدم صدور مجوز مصرف اضطراری این واکسن به رغم درخواست موسسه از سازمان غذا و دارو با اشاره به این که موسسه رازی به دو علت تقاضای صدور مجوز اضطراری را مطرح کرد، تصریح کرد: برخلاف برخی واکسن‌هایی که به آن‌ها مجوز مصرف اضطراری داده شده، تمام مراحل فاز‌های یک و دو واکسن کووپارس در ایران طی شده و داده‌هایی که از این فاز‌ها در اختیار سازمان غذا و دارو قرار گرفت کاملا این نکته را تایید می‌کند؛ از طرفی وزیر سابق بهداشت، بر همین مبنا این نوید را داده بودند با شروع فاز ۳ مجوز مصرف اضطراری برای مصرف عمومی این واکسن صادر خواهد شد.

وی یادآور شد: گرچه اکنون سازمان غذا و دارو از ما نتایج آنالیز بینابینی را می‌خواهد و فکر می‌کنم تا یکی دو هفته آینده اطلاعات مورد نیاز محقق شود و مجوز مصرف اضطراری را دریافت کنیم.

رئیس موسسه رازی در ادامه در پاسخ به نتایج فاز یک و دو واکسن کووپارس گفت: در فاز اول، بی خطری یا کم عارضه و بی عارضه بودن واکسن مدنظر بود که در این فاز این موضوع ثابت و دوز موثر نیز انتخاب شد. در فاز دوم تمرکز بر ایمنی زایی واکسن مورد مطالعه قرار گرفت که نتایج آن نیز رضایت بخش بود. در فاز سوم نیز تا کنون ۱۷ هزار نفر مشارکت کرده اند و نتایج به دست آمده، بسیار خوب بوده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۸۴۲۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان