//
کدخبر: ۳۲۷۶۴۱ //

علایمی که به ایجاد سرطان روده بزرگ می انجامد

سرطان کولون نوعی از سرطان است که از قسمت روده‌ی بزرگ آغاز می‌شود روده‌ی بزرگ بخش پایانی دستگاه گوارشی است.

علایمی که به ایجاد سرطان روده بزرگ می انجامد
به گزارش فرتاک نیوز،
این نوع سرطان معمولاً در افراد با سنین بالا رخ می‌دهد اما احتمال اینکه در هر سنی رخ دهد نیز وجود دارد. این سرطان ابتدا به‌صورت توده‌های کوچکی به نام پلیپ آغاز می‌شود که در درون روده‌ی بزرگ شکل می‌گیرد. در برخی از موارد این پلیپ‌ها می‌توانند به سرطان روده‌ی بزرگ تبدیل شوند.

 

پلیپ‌ها معمولاً کوچک هستند و علایم کمی را بروز می‌دهند. به همین دلیل پزشکان پیشنهاد می‌دهند که از آزمایش تصویربرداری استفاده کنند تا از بروز این بیماری جلوگیری کنند با تشخیص و برداشتن به‌موقع این پلیپ قبل از اینکه به سرطان تبدیل شود.

اگر سرطان روده‌ی بزرگ پیشرفت کند درمان‌هایی در دسترس هستند تا به کنترل آن کمک کنند مانند جراحی رادیوتراپی و درمان‌های دارویی مانند شیمی‌درمانی ایمنی تراپی و....

سرطان روده‌ی بزرگ را گاهی سرطان کولورکتال می‌گویند این بدان معناست که این کلمه از روده‌ی بزرگ و سرطان ترکیب شده است که در قسمتی از روده آغاز می‌شود.

سرطان-روده-بزرگ

علایم و نشانه‌های سرطان روده‌ی بزرگ عبارتند از:

•    تغییرات مداوم در تحرکات روده مانند اسهال و یا یبوست و یا تغییر در مدفوع.

•    خونریزی مقعدی و وجود خون در مدفوع

•    ناراحتی‌های معده‌ای مداوم مانند گاز معده و یا درد معده

•    یا حس اینکه روده‌ی شما به‌صورت کامل تخلیه نشده است

•    احساس ضعف و خستگی

•    کاهش وزن بدون دلیل

بسیاری از افراد با سرطان روده‌ی بزرگ هیچ‌گونه علائمی را تجربه نمی‌کنند در مراحل اولیه بیماری. زمانی که علایم ظاهر می‌شوند آن‌ها می‌توانند متفاوت باشند بر اساس میزان سرطان و موقعیت این سرطان در روده.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم:

اگر هرگونه علایم مانایی مشاهده کردید که شما را نگران کرد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

با دکتر خود درباره‌ی این علایم صحبت کنید تا تصویربرداری از روده را شروع کند این دستورالعمل‌ها معمولاً به این صورت بیان می‌کنند که تصویر‌برداری از روده از حدود سن 50 سالگی شروع کنند.

 دکتر شما ممکن است سریع‌تر این تصویربرداری را تجویز کند اگر شما علایم خطر دیگر را داشته باشید مانند زمینه‌ی خانوادگی این بیماری.

دلایل:

پزشکان هنوز مطمئن نیستند که دلیل اصلی این بیماری چیست.

به‌طورکلی سرطان روده‌ی بزرگ به این صورت است که سلول‌های سالم شروع به تغییر می‌کنند در ساختار دی‌ان‌ای آن‌ها. دی‌ان‌ای سلول‌ها دارای دستورالعمل‌هایی است که می‌گویند چگونه عمل کنند.

سلول‌های سالم شما به‌صورت طبیعی رشد می‌کنند و تقسیم می‌شوند تا بتوانند به‌صورت طبیعی عمل کنند.

 اما زمانی که دی‌ان‌ای سلول تغییر کند می‌تواند تبدیل شود به سلول سرطانی و سلول شروع می‌کند به تقسیم شدن درحالی‌که دیگر به این تقسیمات نیاز نیست. زمانی که این فرایند به همین صورت ادامه پیدا کند تومور شکل می‌گیرد.

درعین‌حال این سلول‌های سرطانی می‌توانند رشد کنند تقسیم شوند و باعث آسیب‌زدن به بافت‌های سالم شود. سلول‌های سرطانی همچنین می‌توانند به سراسر بدن حرکت کنند در این صورت به این اتفاق متاستاز می‌گویند.

علایم خطرناک:

علائمی که می‌توانند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان روده شوند:

•    سنین بالا: سرطان روده‌ی بزرگ می‌تواند در هر سنی شناسایی شود اما بیشتر افرادی که سرطان روده‌ی بزرگ دارند معمولاً سن آن‌ها بیشتر از 50 سال است. اما میزان سرطان روده‌ی بزرگ در افراد زیر 50 سال در حال افزایش است اما پزشکان هنوز دلیل قطعی آن را نمی‌دانند.

کسانی که درگذشته سابقه‌ی داشتن پلیپ روده را داشته‌اند. اگر شما در گذشته پلیپ داشته‌اید چه پلیپ سرطانی چه غیرسرطانی شما بیشتر مستعد ابتلا به بیماری سرطان رود-ی بزرگ هستید.

•    التهاب روده‌ای: بیماری التهابی مزمن روده‌ی بزرگ مانند کولیت روده می‌توانند خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را افزایش دهند.

سندروم ارثی که می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ شود. برخی از ژن‌ها از نسلی به نسل بعد در یک خانواده منتقل می‌شود مانند ژن ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ

 اما فقط بخش کوچکی از این انواع سرطان روده‌ی بزرگ به ژنتیک بازمی‌گردد. بیشترین سندرومی که در اثر انتقال ژنتیکی باعث بروز بیماری سرطان روده‌ی بزرگ می‌شود سندروم اف ای پی است.

•    سابقه‌ی داشتن سرطان روده‌ی بزرگ در خانواده: شما در این صورت احتمال ابتلا به این بیماری در شما بیشتر است اگر در خانواده فردی را داشته باشید که با شما نسبت خونی دارد و به این بیماری مبتلا است احتمال ابتلای شما نیز به این بیماری در شما بیشتر است.

 اگر بیشتر از یک فرد در خانواده شما مبتلا به این بیماری است پس خطر ابتلا به این بیماری در شما بیشتر است.

رژیم غذایی کم فیبر و با چربی بالا می‌تواند باعث بروز این بیماری شود این سرطان روده‌ی بزرگ می‌تواند در تعامل با رژیم غذایی غربی باشد که این سبک غذایی کم فیبر و با چربی و کالری بالایی است.

 تحقیقات در این حوزه نتایج ترکیبی را دارد. برخی از مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ در افرادی که به میزان زیادی گوشت قرمز مصرف می‌کنند بیشتر است.

کسانی که سبک زندگی‌شان به این صورت است که فعالیت جسمانی زیادی ندارند شانس ابتلا به سرطان روده  بزرگ در آن‌ها بیشتر است.

داشتن ورزش و فعالیت مرتب می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش دهد. افرادی که دیابت دارند و یا اینکه انسولین تزریق می‌کنند خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ در آن‌ها بیشتر است.

•    اضافه‌وزن. افراد دارای اضافه‌وزن خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ در آن‌ها بیشتر است و خطر فوت در آن‌ها که اضافه‌وزن دارند نسبت به افرادی که اضافه‌وزن ندارند بیشتر است.

•    سیگارکشیدن. افرادی که سیگار می‌کشند خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ در آن‌ها بیشتر است.

•    رادیوتراپی برای سرطان: اشعه‌هایی که برای درمان سرطان‌های قبلی شکم استفاده می‌شدند می‌توانند باعث بروز بیماری سرطان روده‌ی بزرگ شوند.

جلوگیری:

تصویر‌برداری از سرطان روده‌ی بزرگ

پزشکان توصیه می‌کنند که افرادی که زمینه‌ی ابتلا به بیماری سرطان روده‌ی بزرگ را دارند د و حدود سن 50 سالگی باید از روده‌ی آن‌ها تصویر‌برداری شود. اما کسانی که خطر ابتلای بیشتری در آن‌ها وجود دارد مثل زمینه‌ی خانوادگی باید زودتر برای تصویربرداری از روده مراجعه کنند.

 راه‌های تصویربرداری متفاوت و متنوعی وجود دارد که هرکدام فواید خودشان را دارند. درباره‌ی گزینه‌های خود با دکتر صحبت کنید تا باهم به این نتیجه برسید که کدام روش برای شما بهتر است.

تغییر سبک زندگی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ:

•    شما می‌توانید در جهت کاهش سرطان گامی بردارید با تغییر در سبک زندگی روزانه خود. این قدم‌ها:

-    خوردن میوه‌ها و سبزیجات متنوع: میوه‌ها و سبزیجات و تمام غلات حاوی ویتامین‌ها مواد معدنی فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند که از بروز بیماری سرطان جلوگیری می‌کنند. میوه‌ها و سبزیجات متنوع را انتخاب کنید تا انواع ویتامین‌ها را دریافت کنید.

-    سیگارکشیدن را متوقف کنید با دکتر خود صحبت کنید تا راه‌های ترک سیگار را به شما بگوید.

-    بیشتر روز‌های هفته را ورزش کنید: سعی کنید اکثر روز‌های هفته را در حدود 30 دقیقه ورزش کنید. اگر غیرفعال هستید سعی کنید این عادت سی دقیقه را به‌مرور ایجاد کنید همچنین با دکتر خود در ارتباط با شروع ورزش صحبت کنید.

-    بر روی یک وزن مناسب باقی‌ماندن: اگر شما وزن مناسبی دارید سعی کنید بر روی وزن سالم باقی بمانید با ترکیب کردن ورزش و رژیم غذایی. اگر نیاز به کاهش وزن دارید با دکتر خود صحبت کنید تا به آن هدف نهایی خود برسید. هدف‌گذاری کنید برای اینکه وزن خود را به‌آرامی کاهش دهید میزان ورزش خود را افزایش دهید تا میزان کالری که مصرف می‌کنید بتوانید کاهش دهید.

جلوگیری از سرطان روده‌ی بزرگ برای کسانی که خطر ابتلا به این بیماری در آن‌ها بالا است

برخی از دارو‌ها وجود دارند خطر ابتلا به پلیپ روده و سرطان روده را کاهش می‌دهند. برای مثال برخی از مدارک به این صورت هستند که اذعان می‌کنند که مصرف دارو‌هایی مثل آسپرین و یا امثال آن می‌توانند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده شوند.

 اما هنوز مشخص نیست که چه مقدار از آن و مصرف چه مدت از آن می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ شود. خوردن آسپرین به‌صورت روزانه می‌تواند خطر‌هایی نیز داشته باشد مانند خونریزی روده.

 این موارد به‌صورت کلی برای کسانی هستند که خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ در آن‌ها زیاد است و مدارک کافی وجود ندارد که آیا این موارد برای افرادی با خطر ابتلا متوسط هم مناسب هستند یا نه.

 اگر خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ در شما زیاد است با دکتر خود صحبت کنید تا دارو‌های پیشگیری‌کننده را به شما پیشنهاد بدهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۷۶۴۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان