//
کدخبر: ۳۲۵۷۹۶ //

سنین زیر ۱۸ سال چه واکسنی از کرونا دریافت می‌کنند؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، مشخص شده که واکسن‌هایی که پلتفرم آنها بر پایه پروتئین است، برای افراد زیر ۱۸ سال کم‌خطر خواهد بود، بنابراین واکسن «سوبرانا-۲» یا «سینوفارم» بهترین واکسن برای این محدوده سنی است.

سنین زیر ۱۸ سال چه واکسنی از کرونا دریافت می‌کنند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

کرونا حدود دو سالی است که مردم جهان را درگیر کرده و افراد بسیاری به‌دلیل مبتلا شدن به این ویروس جان خود را از دست دادند، اما در حال حاضر با اختراع واکسن‌های مختلف و تسریع در امر واکسیناسیون، شاهد کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میر در جهان هستیم. شرکت‌های تولید واکسن در ایران و کشورهای مختلف بیشتر تحقیقات خود را بر روی افراد بالای ۱۸ سال انجام دادند و بعد از به نتیجه رسیدن تحقیقات و پشت سر گذاشتن آزمایشات بالینی اقدام به واکسیناسیون کردند. در این امر از واکسن فایزر، آسترازنکا، مدرنا، سینوفارم و دیگر واکسن‌های تولیدی استفاده شد و البته در کشور ما از واکسن‌های داخلی نظیر برکت نیز استفاده شد.

اما همان‌طور که گفته شد، تمام تحقیقات برای افراد بالای ۱۸ سال بود. بنابراین حالا که واکسیناسیون این افراد تقریباً انجام شده است، حال سوال اینجاست که افراد زیر ۱۸ سال از چه نوع واکسنی باید استفاده کنند تا هم موثر واقع شود و هم عوارض آن‌چنانی نداشته باشد؟

شرکت فایزر اولین شرکتی بود که مدارک مورد نیاز برای تزریق واکسن به کودکان و افراد زیر ۱۸ سال را در دسترس عموم قرار داد. به همین دلیل برخی از کشورهای اروپایی نیز برای کودکان واکسن فایزر تزریق می‌کنند. اما کشورهایی مانند چین، امارات و ایران همان‌طور که برای افراد بالای ۱۸ سال از سینوفارم استفاده کردند، بنا دارند تا برای افراد زیر ۱۸ سال نیز از همین واکسن و واکسن‌هایی که پلتفرمی شبیه سینوفارم دارند، استفاده کنند.

 

زنجیره انتقال بدون واکسیناسیون کودکان قطع نمی‌شود

 

در ایران نیز با افزایش سرعت واکسیناسیون نوبت به زیر ۱۸ ساله‌ها رسید. ابتدا صحبت از واکسن «سوبرانا-۲» یا «سینوفارمِ» تک دوزی برای دانش‌آموزان بود. از طرفی دبیر جمعیت هلال احمر در این مورد گفته بود: «در صورت تائید سازمان غذا و دارو و صدور مجوز، با واردات یکی از دو واکسن «سوبرانا-۲» یا «سینوفارم» در مهرماه، واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۸ سال آغاز می‌شود.»

واکسنی که پلتفرمی بر پایه پروتئین دارد برای جوانان مفید است

همچنین علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی کووید-۱۹، درباره میزان کارآیی واکسن کرونای دانش‌آموزان گفته بود: «واکسن سوبرانا واکسنی کوبایی است که در ایران به نام پاستووک شناخته می‌شود. این واکسن از نوعِ پروتئینی است که مرحله سوم کارآزمایی بالینی آن در کوبا و ایران در حال انجام است. کارآیی این واکسن طبق مطالعاتی که گزارش کرده‌اند، برای دو دوز بالای ۶۰ درصد و برای تزریق سه دوز بالای ۸۰ درصد است. واکسن سوبرانا تایید سازمان بهداشت جهانی را ندارد و فقط مجوز کوبا را دارد. ضمن اینکه کوبا مجوز اضطراری این واکسن را برای کودکان ۲ تا ۱۷ ساله صادر کرده و در حال تزریق آن به کودکان است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۵۷۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان