//
کدخبر: ۳۲۵۴۸۰ //

تایید اثرگذاری همه واکسن‌ ها در برابر کووید ۱۹

متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: یکی از اهداف اصلی تزریق واکسن، کاهش مرگ و میر و بستری‌ های بدحال ناشی از ابتلا به کروناست که در حال حاضر انواع واکسن‌ها تفاوت چندانی ندارند و اثرگذاری همه در برابر کرونا تایید شده است.

تایید اثرگذاری همه واکسن‌ ها در برابر کووید ۱۹
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر شروین شکوهی ضمن انتقاد از جنبش‌ های ضد واکسن در کشور و ضرورت اعتماد به تمامی واکسن‌هایی که مجوز استفاده دارند، نسبت به بی‌توجهی و رعایت نشدن پروتکل‌ های بهداشتی هشدار داد و افزود: رعایت توصیه‌های پیشگیرانه کرونایی، ماسک زدن و فاصله اجتماعی مسئولیت و وظیفه اجتماعی است.

وی با بیان اینکه هر فردی که به کرونا مبتلا می‌شود می‌تواند چندین نفر دیگر را مبتلا کند، تاکید کرد: ممکن است از بین افرادی که بیمار می‌کنیم فردی نتواند کرونا را تحمل کند ودر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست بدهد، به طور غیرمستقیم دلیل اصلی بیشتر مرگ‌هایی که بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ اتفاق می‌افتد، افرادی هستند که توصیه‌ها را نادیده گرفته‌اند.

به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، برخی افراد اصلا به این موضوع حتی فکر هم نمی کنند که می توانند با ساده انگاری و عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی، با جان انسانها بازی کنند. هر فردی که به کرونا مبتلا می شود در صورت عدم رعایت قرنطینه و توصیه های بهداشتی به دلیل ماهیت سرایت پذیری سریع کرونا می تواند افراد زیادی را به این ویروس آلوده کند، باید توجه داشته باشیم که تعداد زیادی تاب و تحمل مبارزه با کرونا را ندارند و در بسیاری از موارد هم افراد زیادی تا سالها ممکن است با عوارض این بیماری دست و پنجه نرم کنند.

وی ادامه داد: در طول یکسال و اندی که از شیوع پاندمی کرونا می گذرد همه با عارضه های این بیماری آشنا هستند، برخی افراد بعد از مدتها هنوز با کمک دستگاههای اکسیژن رسان زندگی می کنند، شمار زیادی از مبتلایان حتی بعد از بهبودی فلج و برخی نیز دچار مشکلات قلبی و روحی روانی متعدد شده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: به هیچ عنوان تزریق دو دوز واکسن کووید ۱۹ دلیلی بر ماسک نزدن، مسافرت، مهمانی رفتن و مبتلا نشدن به کرونا نیست، واکسن فقط می تواند از وخیم شدن وضعیت مبتلایان و در ادامه کاهش مرگ و میر کرونایی اثر گذار باشد.

شکوهی در ادامه به افراد ضد واکسن و جریانی که این افراد و شایعاتی که منتشر می کنند یادآوری کرد: واکسینه شدن در برابر کرونا و رعایت درست شیوه نامه ها با هدف کنترل کرونا یک وظیفه اجتماعی است. نهضت ضد واکسن در برخی کشورهای دنیا هم وجود دارد ولی باید به این موضوع توجه داشته باشیم که شرایط کشور ما و تحریم های ظالمانه ای که به کشور و مردم ما تحمیل شده باسایر کشورها متفاوت است، در حال حاضر واکسن ها با مشقت و دشواری های فراوانی تهیه و وارد کشورمی شود. کشور ما با مسایل ویژه و پیچیده ای مثل افزایش مرگ و میرها روبرو است بنابراین کمک به کاهش بحران کرونا وظیفه تک تک آحاد جامعه است.

وی رعایت پروتکل های بهداشتی، واکسینه شدن در برابر کرونا و از همه مهمتر قرنطینه شدن افراد به محض مشاهده علایم را راهکاراصلی مقابله با کرونا ذکر کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مشرق
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۵۴۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان