//
کدخبر: ۳۲۵۵۵۴ //

سرطان تخمدان و رایج ترین علایم آن

مدت‌هاست که سرطان تخمدان را قاتل خاموش یا با علائم اولیه اندک در نظر می‌گیریم. با این حال، به نظر می‌رسد سرطان تخمدان ممکن است آنطور که تصور می کردیم پنهان نباشد.

سرطان تخمدان و رایج ترین علایم آن
به گزارش فرتاک نیوز،

در واقع برخی از علائم اولیه بیماری وجود دارد که در تشخیص آن مهم است. چرا اینقدر مهم است؟ واقعیت تأسف‌بار این است که بیش از ۷۰ درصد از زنان مبتلا به سرطان تخمدان زمانی تشخیص داده می‌شوند که سرطان پیشرفته‌تر است و وضعیت بدتری دارد.

میزان بقای پنج ساله (درصد زنانی که پس از تشخیص پنج سال یا بیشتر زنده می‌مانند) در مراحل اولیه سرطان تخمدان حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد است. در حالی که میزان بقای پنج ساله سرطان تخمدان در مراحل پیشرفته از حدود ۲۸ تا ۴۰ درصد متغیر است.

آمینه احمد، پزشک متخصص سرطان زنان می‌گوید: زنان تمایل دارند علائم اولیه سرطان تخمدان را نادیده بگیرند یا فکر می‌کنند علائم آنها صرفاً مربوط به افزایش سن، افزایش وزن یا سایر مشکلات کمتر جدی است. این همان چیزی است که تشخیص سرطان تخمدان را در مراحل اولیه بسیار دشوار می‌کند، در حالی که قابل درمان است.

جدی گرفتن علائم سرطان تخمدان نیز مهم است زیرا در حال حاضر هیچ روش غربالگری سرطان تخمدان برای زنانی که علائم ندارند و سابقه خانوادگی یا جهش‌های ژنتیکی BRCA ندارند (که آنها را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان تخمدان قرار می‌دهد) وجود ندارد. 

این علائم رایج سرطان تخمدان را نادیده نگیرید

در حالی که علائم سرطان تخمدان می‌تواند مبهم باشد، توجه به طول مدت علائم بسیار مهم است. داستان بسیاری از زنان مبتلا به سرطان تخمدان این است که آنها ماه‌ها قبل از تشخیص، علائم داشته اند.

در صورت پایداری علائم، با پزشک خود مشورت کنید - علائم نمی‌آیند و نمی‌روند، طی یک تا سه هفته از بین نمی‌روند و داروهای بدون نسخه کمکی نمی‌کند. با تشخیص این علائم اولیه، زنان ممکن است شانس مبارزه با آن را داشته باشند - و قبل از پیشرفت، بیماری را درمان کنند:

۱. نفخ

تقریباً هر خانمی دچار نفخ و احساس ناراحتی از پری در شکم شده است. در حالی که احساس نفخ، به‌ویژه در چرخه ماهانه طبیعی است، نفخ مداوم که هر روز تا سه هفته طول می‌کشد طبیعی نیست.

احساس نفخ مداوم و پر بودن یکی از شایع‌ترین علائم اولیه سرطان تخمدان است. و نفخ همراه با اتساع شکم (تورم قابل مشاهده در معده) می‌تواند نشانه‌ای از مشکل باشد.

۲. یبوست

مسائل مربوط به دستگاه گوارش را می‌توان با همه چیز از استرس و اضطراب گرفته تا سندرم روده تحریک‌پذیر و سرطان تخمدان مرتبط دانست. وقتی صحبت از سرطان تخمدان می‌شود، یک علامت شایع ان یبوست است.

به هرگونه تغییر در عادات روده خود توجه کنید. به طور خاص، یبوست جدید که با هیچ مداخله‌ای برطرف نمی‌شود می‌تواند نشانه‌ای مهم باشد.

۳. درد طولانی مدت

فشار مداوم در شکم و لگن و/یا درد در ناحیه کمر که به مدت یک تا سه هفته طول می‌کشد می‌تواند نشان دهنده وجود یک مشکل باشد. در حالی که این علامت مبهم سرطان تخمدان می‌تواند با هر شرایطی همراه باشد، مهم است که توجه داشته باشید که اگر درد برای شما جدید است، علائم نمی‌آید و نمی‌رود و نمی‌توان به راحتی به عوامل دیگر نسبت داد ممکن است به تخمدان ربط داشته باشد.

اگر با کاهش استرس، درد شما بهبود می‌یابد، علائم شما احتمالاً مربوط به استرس است. اگر در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کردید و درد شما بهبود یافت، احتمالاً مشکلی مربوط به دستگاه گوارش است.

متأسفانه تشخیص علائم سرطان تخمدان و مشکلات مربوط به دستگاه گوارش یا استرس بسیار دشوار است. به همین دلیل است که بسیاری از زنان قبل از تشخیص نهایی به تعدادی متخصص مراجعه می‌کنند.

اگر این علائم را دارید، اگر برطرف نمی‌شوند و اگر به تنهایی سعی کرده‌اید آنها را تسکین دهید، در مورد آزمایش‌های زیر با پزشک خود مشورت کنید:

  • معاینه لگن: ارزیابی لگن، که شامل معاینه فیزیکی و احتمالاً آزمایشات خاص است (به عنوان مثال، آندوسکوپی و کولونوسکوپی)

  • آزمایشات خون

  • سی تی اسکن، MRI یا سونوگرافی

زنان تمایل دارند علائم اولیه سرطان تخمدان را نادیده بگیرند یا فکر می‌کنند علائم آنها صرفاً مربوط به افزایش سن، افزایش وزن یا سایر مشکلات کمتر جدی است. این همان چیزی است که تشخیص تخمدان را در زمانی که بسیار قابل درمان است بسیار مشکل می‌کند.

۴. تغییر در عملکرد مثانه

به طور معمول، هنگامی که زنان با مشکلات ادراری مانند درد هنگام ادرار کردن مواجه می‌شوند، اغلب تصور می‌کنند که این عفونت ادراری است. که البته اغلب اینطور است. اما مسائل مربوط به مثانه همچنین می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل زنان یا باروری، مانند سرطان تخمدان باشد. علائم خاص ادراری مرتبط با سرطان تخمدان شامل موارد زیر است:

  • احساس فشار یا درد در مثانه

  • تکرر ادرار

  • نیاز ناگهانی و فوری به ادرار کردن

اگر این علائم ادراری برای شما جدید است و بیش از چند روز طول می‌کشد، این یک مشکل است. با OB/GYN یا پزشک مراقبت‌های اولیه خود صحبت کنید و به آنها اطلاع دهید که در مورد مشکلات مثانه و مشکلات مربوط به دستگاه تناسلی خود نگران هستید.

۵. مشکل در غذا خوردن

از دست دادن اشتها یکی از علائم شایع سرطان تخمدان است. علاوه بر از دست دادن اشتها، علائم اولیه سرطان تخمدان شامل احساس سیری سریع و مشکل در به پایان رساندن حتی وعده‌های غذایی کوچک است. اگر این یک علامت جدید برای شما است، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۵۵۵۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان