//
کدخبر: ۳۲۴۹۰۱ //

از چه سنی به کودکان بستنی بدهیم؟

همیشه خوراکی ها و غذا های ممنوعه بنظر همه افراد خوشمزه تر هستند . بارها و بارها ثابت شده است که هنگام خوردن این خوراکی ها تذکر شنیده ایم . به عنوان مثال بستنی!

از چه سنی به کودکان بستنی بدهیم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

اشتیاق خوردن بستنی در کودک به دلیل طعم و شیرینی مزه این خوراکی والدین و اطرافیان را مشتاق تر می کند ولی قبل از آن بهتر است نظر متخصصان تغذیه در مورد سن بستنی خوردن بچه ها را بدانیم.

همیشه خوراکی ها و غذا های ممنوعه بنظر همه افراد خوشمزه تر هستند . بارها و بارها ثابت شده است که هنگام خوردن این خوراکی ها تذکر شنیده ایم . به عنوان مثال بستنی! پرهیز از خوردن آن حتی در بزرگسالان نیز غیر قابل کنترل است.

کودکان پس از ۱۲ ماهگی الی یک و نیم سالگی می توانند بستنی بخورند زیرا محصولی لبنی می باشد پس تا قبل از ۱ سالگی و حتی چند ماه بعد یک سالگی هم به کودک بستنی ندهید.

اگر چه این ماده از شیر و خامه پرچرب تهیه می شود و به منظور ازبین بردن باکتری ها پاستوریزه می شود اما ممکن است برخی نوزادان نسبت به پروتئین شیر ، مواد معدنی و سایر مواد موجود در آن حساسیت نشان دهند.

بستنی از لحاظ مواد مغذی ضعیف می باشد بنابراین توصیه می شود تا حد ممکن به کودک داده نشود. بااین وجود می توان پس از مشورت با پزشک متخصص اطفال بستنی را به حد اعتدال به کودک داد.

سه دلیل برای پرهیز از دادن بستنی به کودک زیر یک سال:

یک سال اولیه زندگی کودک دوره ای بسیار مهم است و باید مواد مغذی سالم را در رژیم او گنجاند، بنابراین در این دوره بستنی دادن به کودک به دلایل زیر ممنوع است :

۱. مواد نگهدارنده :

تقریباً تمام بستنی های موجود در بازار حاوی مواد نگهدارنده، چربی، قند ،مواد مصنوعی و رنگ خوراکی هستند.

۲. شیر کامل:

بستنی از شیر تهیه می شود و کودک ممکن است به پروتئین شیر و خامه آن حساسیت داشته باشد. اگر کودک بطور انحصاری از شیر مادر تغذیه کند در معرض شیر گاو قرار خواهد گرفت و دچار عدم تحمل لاکتوز خواهد شد.

۳. مشکلات هضم :

ممکن است شیر و مواد موجود در بستنی سبب مشکلات هضم برای کودک شود. بستنی ممکن است به ایجاد گاز معده ، درد مزمن در معده و مشکلات قولنج منجر شود.

هنگام خرید بستنی برای کودکان به این نکات توجه کنید

۱. به دست فروشان خیابانی نه بگویید :

اکثر بستنی ها برای از بین بردن باکتری پاستوریزه می شوند اما باید مراقب بود تا از کجا خریداری می کنید . هرگز بستنی را از دست فروشان خیابانی خریداری نکنید زیرا نمی توانید از شرایط بهداشتی و انبارداری اطمینان حاصل کنید.

ممکن است باکتری ها در شرایط نادرست پاستوریزه شوند ، آب مورد استفاده در بستنی از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد که تمام این موارد می تواند سبب عفونت دستگاه گوارش در کودک شود.

۲. از مواد تشکیل دهنده مطمئن شوید :

قبل از خرید بستنی مواد تشکیل دهنده آن را با دقت بررسی کنید . برخی از مواد تشکیل دهنده می توانند سبب واکنش های آلرژیک شوند. از بستنی های تهیه شده با شیر خام نیز پرهیز کنید زیرا باکتری به همراه دارند.

۳. زیاده روی نکنید :

در مصرف بستنی به کودک نباید زیاده روی کرد زیرا طبیعی است که کودک لذت می برد. مقدار قند موجود در آن می تواند برای او مضر باشد و به پوسیدگی احتمالی دندان و اضافه وزنش در طولانی مدت منجر شود . در هفته بیش از یکی دو قاشق بستنی به کودک توصیه نمی شود.

۴. گزینه های دیگر را پیشنهاد دهید :

خوردن بستنی یخ می تواند به مخاط حلق آسیب رسانده و منجر به التهاب و ساییدگی آن شود . بهتر است به جای بستنی از دسر هایی چون اسموتی میوه خانگی، ماست میوه ای، پوره و برش های میوه برای کودک استفاده کنید که حتی می توانید آن ها را سرد نیز سرو کنید.

*توجه داشته باشید که از دادن بستنی به کودک هنگامی که او سرما خورده است و یا در هوای سرد قرار دارد ، پرهیز کنید.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۴۹۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان