//
کدخبر: ۳۲۳۷۵۶ //

مهم/عوارض واکسن کرونا در مادران شیرده!

ترس قابل درکی از واکسیناسیون در بین افراد مشاهده می‌شود و نشان می‌دهد که چگونه عوارض جانبی نادر واکسن کرونا توانسته است بر دو مرحله آسیب‌پذیر زندگی افراد تاثیر بگذارد.

مهم/عوارض واکسن کرونا در مادران شیرده!
به گزارش فرتاک نیوز،

نتایج تحقیقی که ۸۰۰ هزار فرد واکسینه‌شده را مورد بررسی قرار داد، بیان می‌کند: واکسن بسیار ایمن‌تر از ابتلا به ویروس است و تردید در دریافت واکسن در برخی موارد با عدم دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مرتبط بوده است.در یک مطالعه جداگانه، گروهی از محققان فلوریدا دریافتند که مادرانی که واکسن کرونا دریافت کرده اند، می‌توانند حتی آنتی‌بادی‌ها را از طریق شیردهی منتقل و از نوزاد خود محافظت کنند.

این گروه در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو به بررسی تاثیرات جانبی واکسن کرونا بر مادران شیرده و نوزادان آنان پرداختند و دریافتند که واکسیناسیون  با واکسن فایزر و مدرنا همان علائم سیستمیک گزارش شده در زنان غیرشیرده را ایجاد می‌کند اما هیچ عوارض جانبی جدی واکسن کووید در نوزادان شیرخوار وجود ندارد.

دکتر کریستینا چمبرز، استاد اطفال در دانشکده پزشکی کالیفرنیا سن دیگو اظهار کرد: اولین نگرانی مادر ایمنی فرزند است. نتایج مطالعه ما به همراه نتایج تحقیقات قبلی نشان می‌دهد، واکسن‌های فایزر و مدرنا پرچم قرمز مادران شیرده و نوزادان آنان نیستند.

آیا عوارض جانبی غیرعادی در مادران واکسینه‌شده وجود دارد؟

این گروه تحقیقاتی دریافتند که ۸۵ درصد از ۱۸۰ مادر شیرده که واکسن mRNA دریافت کردند، علائم موقتی موضعی مانند درد دست یا خارش در محل تزریق داشتند همچنین لرز، تب و استفراغ و بدن درد در بین ۸۵ درصد از افرادی که عوارض جانبی گزارش کرده بودند مشاهده شد.

برخی از زنان شیرده کاهش شیر را گزارش کردند که در عرض سه روز به حالت طبیعی برگشت. گزارش موارد بیشتری در مورد کاهش شیر به دنبال دوز دوم مدرنا وجود داشت  اما در افرادی که اولین دوز واکسن mRNA را دریافت کرده بودند موارد کمتری از کاهش شیر، مشاهده شد.

تاکید می‌کنیم که کاهش میزان شیر در زیرمجموعه کوچکی از زنان بوده و طی ۷۲ ساعت پس از واکسیناسیون به‌طور کامل به حالت عادی برگشته است. همچنین نمی‌توانیم مطمئن باشیم که این کاهش شیر از عوارض جانبی واکسن یا عامل ناشناخته دیگری بوده است.

آنچه ما می‌دانیم این است که واکسن در محافظت در برابر کرونا بسیار موثر بوده و ثابت شده است که این ویروس ویرانگر و جدی است و امکان ایجاد عوارض جانبی احتمالی طولانی‌مدت دارد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۳۷۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان