//
کدخبر: ۳۲۱۱۸۲ //

واکسن مناسب مادران شیرده و باردار کدام است؟

یک متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی گفت: تزریق واکسن کرونا در مادران باردار باید پس از گذشت سن ۱۲ هفته بارداری انجام شود، اما در حال حاضر بهترین زمان تزریق واکسن کرونا به مادران باردار پس از گذشت ۲۸ هفته از بارداری آن‌ها است.

واکسن مناسب مادران شیرده و باردار کدام است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

نسترن زمانی در گفت‌وگویی در خصوص تزریق واکسن کرونا در مادران شیرده و باردار، اظهارکرد: براساس دستورالعمل موجود امکان تزریق واکسن سینوفارم و آسترازنکا به مادران باردار وجود دارد، البته گزینه مناسب‌تر برای این افراد تزریق واکسن سینوفارم است.

این متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی در شهرکرد افزود: باید توجه داشت تزریق واکسن کرونا در مادران باردار زمان مشخصی دارد و باید پس از گذشت سن ۱۲ هفته بارداری انجام شود، اما درحال حاضر بهترین زمان تزریق واکسن کرونا به مادران باردار پس از گذشت ۲۸ هفته از بارداری آن‌ها است.

وی با اشاره به این اینکع در صورت ابتلای مادران باردار به کرونا شدت بیماری در آن‌ها بسیار بالا است، ادامه داد: گروه‌هایی که تزریق واکسن در آن‌ها ضروری‌تر است، مادران باردار بالای ۳۵ سال، افراد با وزن بالا، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، حاملگی‌های چندقلو، حاملگی‌هایی که با روش‌های کمک باروری صورت گرفته است و ... هستند که بیشتر در معرض خطر قرار دارند و تزریق واکسن کرونا به این افراد در اولویت است.

زمانی عنوان کرد: درخصوص مادران شیرده نیز امکان تزریق واکسن کرونا وجود دارد، در حال حاضر دستورالعمل جدیدی برای این گروه از افراد وجود ندارد، اما بر اساس دستورالعمل‌های گذشته پس از گذشت ۴۰ روز از زمان زایمان فرد امکان تزریق واکسن سینوفارم به این مادران وجود دارد.

این متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی در شهرکرد با اشاره به این موضوع که تقریبا دو سال از زمان شیوع بیماری کرونا می‌گذرد، خاطرنشان کرد: از حدود یکسال قبل تزریق واکسن کرونا آغاز شد و بنابراین نمی‌توان به‌صورت کاملا دقیق از عوارض احتمالی تزریق واکسن روی جنین در مادران باردار یا بر نوزاد مادران شیرده صحبت کرد، اما در حال حاضر و باتوجه به دستورالعمل‌های ابلاغ شده تزریق واکسن در این دو گروه از افراد بی‌خطر بیان شده است، اما به دلیل گذشت زمان کوتاه از آغاز تزریق واکسن نمی‌توان در مورد عوارض احتمالی آن در آینده بحث کرد.

وی اضافه کرد: درصورت ابتلای مادران به بیماری کرونا اگر درصد بیماری در مادر خفیف باشد، امکان تماس بچه با مادر برای شیردهی وجود دارد، اما باید شیردهی با رعایت کامل موارد بهداشتی یعنی شست‌وشوی کامل دست‌ها صورت بگیرد و مادر دو ماسک بر صورت خود داشته باشد.

زمانی اضافه کرد: درصورتی که مادر به نوع متوسط تا شدید بیماری مبتلا و در بخش‌های مخصوص بستری شود، امکان تماس مادر و فرزند وجود ندارد و حضور نوزاد در فضای بخش مخصوص بیماران مبتلا به کرونا صحیح نیست، اما شیردهی این نوزادان از طریق دوشیدن شیر مادر امکان‌پذیر است و داروهای مصرفی این گروه از مادران بر شیر آن‌ها تاثیر منفی ندارد.

این متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی بیان کرد: اگر مادران باردار به بیماری کرونا مبتلا شوند و انجام سیتی اسکن برای آن‌ها لازم باشد با دوز بسیار پایین این کار برای آن‌ها صورت می‌گیرد و آسیبی برای جنین ندارد، مخصوصا در سنین بالای حاملگی زیرا در زمان ۱۶ هفتگی یا ۴ ماهگی حاملگی ارگان‌های جنین شکل می‌گیرد و امکان خطر وجود دارد اما پس از این زمان خطری برای جنین وجود ندارد و دز این اشعه نیز پایین است و انجام سیتی اسکن مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۱۱۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان