//
کدخبر: ۳۲۰۹۹۳ //

چالش "بازوی واکسن نما"/آخرین اخبار از وضعیت واکسن‌های ایرانی کرونا

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه اکنون واکسن به میزان کافی وجود ندارد و چالش‌های زیادی برای کارآزمایی بالینی فازهای ۲ و ۳ شرکت‌هایی واکسن ساز وجود دارد، گفت: با توسعه واکسیناسیون کارآزمایی‌ واکسن‌های ایرانی با چالش مواجه شده است.

چالش "بازوی واکسن نما"/آخرین اخبار از وضعیت واکسن‌های ایرانی کرونا
به گزارش فرتاک نیوز،

فرید نجفی در نشست "چالش پیش روی اجرای فازهای ۲ و ۳ مطالعات بالینی واکسن های ایرانی کووید ۱۹" که صبح امروز (دوشنبه، 25 مرداد) به صورت آنلاین در هتل بیمارستان قلب تهران برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان گفت: ما درصدد هستیم راهکارهای موجود برای غلبه بر چالش های تولید واکسن در کشور را مورد بررسی قرار دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: اکنون بسیاری از کشورها با پوشش واکسیناسیون بالایی روبرو هستند اما در مقابل در بعضی از کشورها مانند کشور ما وضعیت واکسیناسیون قابل قبول نیست و فرق این دو در میزان مرگ و میر است.

وی با بیان اینکه مهمترین علت توجیه مرگ و میر بالا پوشش واکسیناسیون است، خاطر نشان کرد: آنچه که عامه مردم می‌گویند این است که به دلیل تحریم یا مسائل دیگر، پوشش واکسیناسیون تحت تأثیر قرار گرفته است؛ اما در مقابل تعداد شرکت‌های تولیدکننده واکسن ایرانی به نسبت سایر کشورها زیاد است.

نجفی، با تاکید بر اینکه واکسن‌هایی که در کشور توسط شرکت‌های مختلف قرار است به تولید برسند با چالش‌های اخلاقی، علمی و عملی مواجه هستند، یادآور شد: از جمله این مشکلات این است که در حال حاضر تعداد زیاد واکسن کووید-۱۹ در حال توسعه است که به فاز کارآزمایی بالینی وارد شده‌اند و این امر یکی از چالش‌های این حوزه محسوب می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: "بازوی واکسن نما" در شرایطی که گروه‌های بیشتری از جمعیت واجد دریافت واکسن می‌شوند، یکی دیگر از چالش‌های اخلاقی کارآزمایی بالینی واکسن کووید- ۱۹ داخلی است.

نجفی با تأکید بر اینکه واکسن‌ها مرگ و مدت بستری را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند، گفت: اما با وجود چنین مداخله‌هایی، داشتن "واکسن‌نما" مشکلات اخلاقی را به وجود می‌آورد؛ چرا که تعداد افراد واجد شرایط در کارآزمایی بالینی به شدت محدود می‌شود.

وی تاکید کرد: تعداد افرادی که به موضوع واکسن ورود نمی کنند نیز زیاد است، چه برسد به افرادی که به حوزه کارآزمایی بالینی وارد شوند؛ این یکی از مشکلات عملی کارآزمایی بالینی واکسن های کووید- ۱۹ محسوب می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به یکی دیگر از چالش‌های حوزه کارآزمایی بالینی واکسن‌های کووید- ۱۹ از دیدگاه علمی گفت: به ناچار باید گروه‌هایی با سنین کمتر وارد کارآزمایی بالینی شوند که این امر واکسیناسیون را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با اشاره به برخی راهکارها برای غلبه بر چالش‌های کارآزمایی بالینی واکسن کووید- ۱۹ گفت: استفاده از جمعیت کشورهای دیگر با پوشش پایین‌تر واکسن، استفاده از مدل Nom-inferiority، استفاده از کنترل مشترک برای چند واکسن از جمله راهکارهای برون رفت از چالش‌های کارآزمایی بالینی واکسن کووید- ۱۹ هستند.

نجفی با بیان اینکه برخی کشورها هستند که فارغ از مسائل سیاسی و غیره می‌توانند وارد کارآزمایی‌های بالینی واکسن‌های کووید- ۱۹ شوند ولی اینکه چطور، چگونه و با چه شرایطی این اتفاق رخ دهد، محل چالش است، ادامه داد: ما نیز می‌توانیم از یک گروه کنترل مشترک برای چند واکسن که وارد فاز بالینی می‌شوند، استفاده کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تأکید کرد: اکنون واکسن به میزان کافی وجود ندارد و چالش‌های زیادی برای کارآزمایی بالینی فازهای ۲ و ۳ شرکت‌هایی واکسن ساز وجود دارد که باید این چالش‌ها بر اساس راهکارهای مختلفی رفع شوند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۰۹۹۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان