//
کدخبر: ۳۲۲۹۹۳ //

از سویه «مو» کرونا چه می‌دانیم؟

سویه مو، پنجمین جهش ویروس کرونا که سازمان جهانی بهداشت آن را زیر نظر گرفته، در ۳۹ کشور شناسایی شده و کارشناسان به دقت آن را تحت نظر گرفته‌اند تا مقاومت آن نسبت به واکسن‌های موجود مشخص شود.

از سویه «مو» کرونا چه می‌دانیم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

این روزها که کرونا پر قدرت‌تر از همیشه جولان می‌دهد، با جهش دیگری از این ویروس مواجه هستیم، هیچ کس نمی‌داند ویروس کرونا که از آن به عنوان کووید ۱۹ یاد می‌شود قرار است تا کی و چه زمانی جهش داشته باشد؛ هر چند به تازگی اسم‌هایی از جهش کلمبیایی، لامبدا، «مو» (Mu) و... به گوش رسید که نشان می‌دهد انگار قرار است حالا حالاها اسم‌های متفاوت و سرایت‌های بیشتری از این ویروس را شاهد باشیم؛ در این گزارش به سویه مو، تازه‌ترین جهش ویروس کرونا می‌پردازیم:

* سویه مو،  پنجمین جهش ویروس کرونا که سازمان  جهانی بهداشت آن را «زیر نظر» گرفته است

 «مو» (Mu) (که به بی.۶۲۱.۱ نیز شناخته می‌شود) پنجمین سویه ویروس کرونا است که سازمان جهانی بهداشت آن را در رده «زیر نظر» قرار داده، این جهش ابتدا در ژانویه ۲۰۲۱ در کلمبیا مشاهده شد و اکنون، سویه غالب در این کشور و همسایه‌اش، اکوادور، است‌ـ 

از سویه «مو» چه می‌دانیم؟

* منشا سویه «مو» کجا است؟

این جهش ابتدا در ژانویه ۲۰۲۱ در کشور کلمبیا مشاهده شد و اکنون، سویه غالب در این کشور و همسایه‌اش، اکوادور، است که عامل به ترتیب ۳۹ درصد و ۱۳ درصد موارد ابتلا در این کشورها شناخته شده است. از سوی دیگر، گستردگی «مو» در جهان هنوز محدود است و موارد ابتلا به این سویه کمتر از ۰.۱ درصد کل مبتلایان به کووید-۱۹ را در برمی‌گیرد اما این سویه در حال راهیابی به قاره اروپا است.

بنا بر اعلام سازمان  جهانی بهداشت، گزارش‌های مربوط به گستردگی این ویروس باید «با ملاحظات لازم تفسیر شود» زیرا توانایی بررسی توالی ویروس در بسیاری از کشورها محدود است.

* آیا سویه «مو» در مقابل واکسن مقاوم است؟

نظام سلامت عمومی انگلیس (PHE) در ماه ژوئیه اعلام کرد که هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر اینکه سویه «مو» علایم شدیدتری داشته باشد یا اثربخشی واکسن بر آن کمتر باشد، وجود ندارد. با این حال، این سازمان از همان موقع اعلام کرده است که این سویه جهش‌هایی دارد که می‌تواند آن را نسبت به سایر گونه‌های ویروس‌ کرونا که اکنون شایع‌اند، در مقابل واکسن مقاوم‌تر کند؛ اما این نهاد افزود که برای تایید این مسئله به پژوهش‌های بیشتری نیاز است؛ کنار همه این اظهارات لازم به ذکر است، حداقل۴۵ مورد از  ابتلا به سویه مو در انگلیس شناسایی شده و به نظر می‌رسد نتیجه تردد مسافران بوده است؛ گزارش نظام سلامت عمومی انگلیس در ماه ژوئیه نشان داده که بیشتر افراد مبتلا در دهه بیست سالگی بودند و برخی از آنها یک یا هر دو دز واکسن کووید را دریافت کرده بودند. ارزیابی خطر نوع مو که توسط  این نهاد در ماه آگوست منتشر شد، کار آزمایشگاهی را برجسته می‌کند که نشان می‌دهد این نوع حداقل به اندازه نوع بتا در برابر ایمنی ناشی از واکسیناسیون مقاوم است، اما شواهد بیشتری از سایر مطالعات آزمایشگاهی و موارد واقعی این نوع مورد نیاز است. میزان تهدید این نوع بسیار نامشخص است و بستگی به این دارد که موارد ابتلا به آن در هفته‌ها و ماه‌های آینده بطور قابل ملاحظه ای افزایش یابد.

* شناسایی سویه مو در ۳۹ کشور

سویه مو که با نام B.۱.۶۲۱ نیز شناخته می‌شود، در ۳۰ آگوست پس از شناسایی در ۳۹ کشور به لیست نظارت WHO اضافه شد و مشخص شد که دارای خوشه‌ای از جهش‌هاست.آمریکای جنوبی، انگلیس، اروپا ، ایالات متحده و هنگ کنگ از جمله کشورهایی هستند که موارد ابتلا به این سویه نوظهور را گزارش کرده‌اند.

* هنوز اطلاعاتی درباره شدت سرایت مو در دسترس نیست 

دانشمندان و مقامات بهداشت عمومی در حال تحقیق درباره شدت سرایت این سویه جدید هستند؛ در این پژوهش آنها به دنبال پاسخ این سوال که آیا نوع مو بیشتر از نوع دلتا که در بسیاری از جهان غالب است، قابل انتقال است یا باعث بیماری جدی‌تری می‌شود یا خیر هستند که برای رسیدن به پاسخ آن پژوهش‌های بسیاری باید صورت بگیرد.  در حال حاضر سویه مو در آمریکای جنوبی، به ویژه با گردش همزمان نوع دلتا، برای تغییرات تحت نظارت است.

* نظریه کارشناسان درباره جهش‌های کرونا

کارشناسان می‌گویند،نگرانی‌های گسترده‌ای در مورد ظهور جهش‌های جدید ویروس کرونا وجود دارد، زیرا نرخ ابتلا به عفونت دوباره در سطح جهان افزایش می‌یابد و نوع بسیار قابل انتقال دلتا به ویژه در میان افراد واکسینه نشده و مناطقی که اقدامات ضد همه‌گیری کاهش یافته، در حال افزایش است. همه ویروس‌ها، از جمله SARS-CoV-۲ که باعث کووید ۱۹ می‌شود، با گذشت زمان جهش می‌یابند و اکثر جهش‌ها تأثیر کمی روی خواص ویروس دارند یا هیچ تاثیری ندارند، اما جهش‌های خاصی می‌توانند بر خواص یک ویروس، سهولت انتشار آن، شدت بیماری ایجاد شده و مقاومت آن در برابر واکسن‌ها، داروها و سایر اقدامات متقابل تأثیر بگذارند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مشرق
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۲۹۹۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان