//
کدخبر: ۳۲۲۳۱ //

با وجود تب کریمه کنگو غذای گوشتی بخوریم یا نه؟!

بیماری تب کریمه کنگو یکی از بیماری‌های بومی کشور ماست که هر ساله متاسفانه تعدادی از هموطنان ما به این بیماری مبتلا می‌شوند و آنها هم که دیر به پزشک مراجعه می‌کنند، می‌میرند.

با وجود تب کریمه کنگو غذای گوشتی بخوریم یا نه؟!
به گزارش فرتاک نیوز،

امسال هم مثل سال‌های گذشته ما مواردی داشتیم؛ هم فوتی، هم موارد ابتلا به این بیماری که تا حالا 28 نفر طبق گزارشات وزارت بهداشت به طور قطعی ثابت شده است که به این بیماری مبتلا شده‌اند و دو نفر هم به طور قطعی ثابت شده فوت‌شان ناشی از این بیماری بوده است .

این بیماری به هرحال بیماری‌ای وابسته به شغل است. افرادی که با دام سر و کار دارند بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند بخصوص آنها که با کشتار دام‌ها سر و کار دارند و دام را در محیط‌های غیر‌بهداشتی ذبح می‌کنند. اینها افرادی هستند که در معرض این بیماری هستند. البته بیماری تب کریمه کنگو از طریق گوشت دام‌های آلوده می‌تواند به انسان منتقل شود.

تشخیص این بیماری چگونه است و علائمش چیست؟‌

در دام هیچ‌گونه علائمی ندارد و در انسان به دو شکل است‌. در شکل اولیه این بیماری مانند بیماری آنفلوآنزا و سرماخوردگی است با درد بدن، درد عضلات، تب. بیماران می‌توانند به پزشک مراجعه کنند که در این صورت، درمانشان خیلی آسان‌تر است. اما اگر غفلت کنند و مراجعه را به مرحله دوم بیماری که خونریزی در مخاط اتفاق می‌افتد به تاخیر بیندازند، در این مرحله امکان خوب شدن خیلی کمتر می‌شود و حدود 40 تا 50 درصد مرگ و میر‌ها نیز در همین دسته از بیماران است که دیر مراجعه می‌کنند .

آیا مصرف گوشت قرمز جای نگرانی دارد یا خیر؟

مصرف ‌گوشت‌هایی که از مراکز معتبر تهیه یا از کشتارگاه‌های مجاز وارد می‌شوند هیچ‌گونه مشکلی ندارند، چون در کشتارگاه‌ها کنترل می‌کنند و قبل از این که بیرون بدهند لاشه دام‌ها را 24 ساعت در اتاق پیش سرد نگه می‌دارند. نگهداری لاشه دام طی 24 ساعته در دمای بین دو تا هشت درجه سانتی‌گراد باعث می‌شود جمود نعشی دام، محیط لاشه را اسیدی کند و در محیط اسیدی، این ویروس نمی‌تواند زنده بماند، اما به‌هیچ‌وجه مردم لاشه‌هایی را که در محیط‌های غیرکشتارگاهی به شکل غیرمجاز کشتار می‌شود، نباید بخرند. همچنین در خانه‌ها به کشتن دام اقدام نکنند. این موارد اگر رعایت شود امکان انتقال از طریق گوشت قرمز صفر است.

دکتر کریم امیری - معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های سازمان دامپزشکی کشور

 

 

منبع: الو دکتر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۲۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان