//
کدخبر: ۳۲۰۷۵۸ //

شایع ترین نشانه های بی ثباتی عاطفی

اختلال بی‌ثباتی عاطفی یکی از اختلالاتی می‌باشد که به دلیل کمبود آگاهی درباره آن معمولا بدون تشخیص می مانند.

شایع ترین نشانه های بی ثباتی عاطفی
به گزارش فرتاک نیوز،

بنابر اعلام انتخاب نو، خنده یا گریه ناگهانی، بدون کنترل و بی موقع از اساسی ترین نشانه های بی ثباتی عاطفی می‌باشد که در مراکز مشاوره تهرانی به آن توجه می‌شود. این اختلال ممکن است باعث بروز مشکلاتی در بخش کنترل احساسات مغز ایجاد نماید. افرادی که به اختلال بی‌ثباتی عاطفی دچار هستند جزء افرادی می‌باشند که دارای اختلال اعصاب یا جراحات خاص و تروما ها مبتلا بوده و یا می‌باشند. این اختلال معمولا در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و روند زندگی آنها را مختل می‌کند و باعث ایجاد احساس شرم و نقص در آنها می‌گردد. بسیاری از افراد به دلیل تغییرات شدید خلقی، اختلال بی ثباتی عاطفی را با اختلالاتی نظیر: افسردگی و اختلال دو قطبی، اشتباه می‌گیرند و به دلیل عدم مراجعه به موقع به درمانگر مناسب و عدم درمان مناسب، سالها با این اختلال دست به گریبان می‌مانند.

اساسی ترین نشانه اختلال بی ثباتی عاطفی، شدت بروز هیجاناتی مانند گریه شدید یا خنده شدید می‌باشد که نامتناسب با شرایط و خلق فرد است. معمولا دکتر محمد رضا تابع جماعت متخصص روانشناس خانواده و ازدواج، اغراق افراد در بروز احساساتشان را از نشانه های مشخص اختلال بی ثباتی عاطفی می دانند، یعنی این افراد در حالی که به شدت در حال خنده هستند به یک باره شروع به گریه کردن می کنند یا بر عکس. این اختلال نیاز به بروز شرایط خاصی ندارد و هر لحظه امکان عود آن وجود دارد. معمولا گریه کردن در این افراد بیش از خندیدن دیده می‌شود که به صورت گریه های بی دلیل و طولانی می‌باشد، که خود فرد نیز از علت آن ناآگاه است.

افسردگی در افرادی که دچار اختلال بی ثباتی عاطفی می‌باشند بسیار معمول است و به همین دلیل این اختلال در بسیاری از موارد با اختلال افسردگی اشتباه گرفته می‌شود، در صورتی که چنانچه اختلال بی ثباتی عاطفی در این افراد درمان شود، افسردگی در آنها نیز به راحتی رفع می‌شود. در اختلال بی ثباتی عاطفی مواردی همچون بی خوابی یا تغییرات اشتها دیده نمی‌شود که تمایز بارز این اختلال با افسردگی می‌باشد. معمولا اعضاء خانواده فرد از نظر مشاور خانواده ایرانی اولین کسانی هستند که می‌توانند با توجه به نشانه هایی که عنوان کردیم متوجه وجود این اختلال شوند زیرا این افراد ممکن است مدتی طولانی به مطلبی بی مزه بخندند و یا در موقعیت های خنده دار گریه کنند، که با واکنش های معمولی فرد به شدت متمایز است.

دلایل بروز بی ثباتی عاطفی چیست؟

با وجود پژوهش های بسیاری که در این زمینه صورت گرفته، علت این اختلال هنوز به صورت کاملا دقیق مشخص نیست و بیشترین چیزی که محققین از دلیل بروز اختلال بی ثباتی عاطفی می دانند، آسیب هایی می‌باشد که در مسیر های عصبی رخ داده و تنظیم بروز عواطف و احساسات را به هم ریخته. البته این اختلال در افرادی که دچار مشکلات عصب شناختی هستند و یا دچار مشکلاتی همچون: ام اس، آلزایمر، پارکینسون و آسیب به سر، می‌باشند، بیشتر دیده می‌شود.

چگونه با این اختلال زندگی کنیم؟

برای آن که ریتم و روند طبیعی زندگی فردی شما به هم نریزد لازم است حتما برای تشخیص و درمان این اختلال به یک روانشناس مراجعه نمایید. بر اساس نظر دکتر نسرین باقری متخصص روانشناس خانواده و ازدواج، همراهی خانواده و دوستان و درک شدن مشکل افراد توسط آنها می تواند باعث شود تا استرس و احساس شرمساری که این افراد در زمان بروز اختلال بی ثباتی عاطفی دارند، کنترل شده و به این بیماران فرصت کنار آمدن با مشکل خود را بدهد تا با توجه به نشانه ها و دلایل بروز این اختلال بهترین درمان را برای مشکل خود پیدا کنند.

بر اساس نظر روانشناس قبل ازدواج افرادی که تصمیم به ازدواج دارند باید حتما طرف مقابل را از وجود این اختلال در خود آگاه نمایند، زیرا استفاده از داروهای عنوان شده ممکن است اختلالاتی در روابط زوجین و بروز احساسات و واکنش های لحظه ای فرد بگذارد که طرف مقابل را دچار سردرگمی نماید.  

روش درمان بی ثباتی عاطفی

درمان های دارویی: معمولا هدف درمان در این اختلال کاهش شدت علائم و تعداد دفعات بروز هیجانات غیر طبیعی می‌باشد که متخصصین برای رفع سریع آن از داروهایی نظری داروهای ضد افسردگی که شامل: داروهای بازدارنده باز جذب سروتونین هستند، استفاده می‌کنند. این دارو تعداد دفعات بروز این اختلال را کاهش داده و شدت علائم آن را کنترل می‌کند. البته داروهای ضد افسردگی که برای کنترل اختلال بی ثباتی عاطفی تجویز می شوند در بسیار پایین تری نسبت به افرادی که دچار افسردگی می‌باشند دارد. به همین دلیل مصرف بدون برنامه پزشک به این افراد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا گاهی، مصرف زیاد باعث اوج گرفتن بیماری و شدت آن می‌شود.

آرامش درمانی: یکی دیگر از شیوه هایی که می تواند به کنترل اختلال بی ثباتی عاطفی کمک کند، آرامش درمانی می‌باشد که شامل تکنیک‌های مدیتیشن، تنفس آرام و آرام سازی ذهنی می‌باشد که فرد در کلینیک های روانشناسی نظیر انتخاب نو می تواند آنها را توسط متخصص روانشناس فرا گرفته و در لحظاتی که احساس می‌کند در حال بروز علائم اختلال بی ثباتی عاطفی می‌باشد از آن استفاده کنند و این بیماری را در خود کنترل نمایند. این تکنیک‌ها معمولا بسیار ساده هستند و فرد در هر شرایطی که باشد می‌تواند از آن استفاده کند.

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۰۷۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان