//
کدخبر: ۳۱۳۸۸۸ //

چه وقت هایی زنان نباید اهدا خون کنند؟

باورهای نادرست باعث شده زنان در جامعه ما مشارکت کمتری برای اهدای خون داشته باشند، به طوری که در استان اصفهان ۹۷ درصد اهداکنندگان خون مردان و تنها سه درصد زنان هستند.

چه وقت هایی زنان نباید اهدا خون کنند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

همه افراد سالمی که در سنین ۱۸ تا ۶۰ سال قرار دارند می‌توانند خون اهدا کنند و علاوه بر کمک به هم‌نوعان خود، از مزایای اهدای خون برای سلامتی بهره‌مند شوند. در این زمینه تفاوتی میان زنان و مردان وجود ندارد، اما زنان در صورت داشتن برخی شرایط، به طور موقت نمی توانند خون اهدا کنند.

سعیده مهین پرور-پزشک متخصص در گفت و گویی به مناسبت روز جهانی اهداکنندگان خون، اظهار کرد: یک مرد سالم در طول سال چهار بار و یک زن سالم سه بار می تواند خون اهدا کند و فواصل بین دو اهدای خون حداقل باید هشت هفته باشد.

وی با اشاره به شرایطی که برای اهدای خون درنظر گرفته شده، گفت: ازجمله شرایط اهدای خون، سن است، به طوری که افراد در سنین ۱۸ تا ۶۰ سال می توانند خون اهدا کنند و برای اهداکنندگان مستمر تا ۶۵ سال درنظر گرفته شده است. این رده سنی شامل زنان و مردان است و مربوط به جنس خاصی نمی شود.

این پزشک متخصص حداقل وزن برای اهدای خون را ۵۰ کیلوگرم دانست و افزود: زنان در صورتی که یکی از این شرایط را داشته باشند نمی توانند خون اهدا کنند؛ در دوران بارداری، شش هفته بعد از زایمان، در دوران شیردهی، تا یک سال بعد از سقط جنین و در دوران قائدگی نمی توانند خون اهدا کنند.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون برای زنان اهداکننده خون مصرف قرص‌های آهن را تا ۱۰ روز بعد از اهدا درنظر گرفته، گفت: توصیه می شود در کنار مصرف قرص آهن، مواد حاوی آهن مصرف کرده و از مصرف چای و مواد حاوی کافئین خودداری کنند تا جذب آهن مختل نشود. همچنین باتوجه به اینکه ممکن است مصرف قرص آهن مشکلات گوارشی ایجاد کند توصیه می شود این قرص‌ها را شب ها مصرف کنند.

مهین پرور با تاکید براینکه اهدای خون از اهمیت زیادی برخوردار است و می تواند باعث نجات جان میلیون ها نفر شود، گفت: با توجه به پیشرفت علم پزشکی برای تولید خون مصنوعی، همچنان خون طبیعی انسان تنها راهکار برای حفظ سلامت انسان ها است. کودکان مبتلا به تالاسمی ماژور که دو تا چهار هفته یک بار نیازمند تزریق خون هستند، افرادی که تحت اعمال جراحی قرار می گیرند و افرادی که دچار خونریزی حاد می شوند ازجمله کسانی هستند که از اهدای خون سود می برند.

وی به فواید اهدای خون برای اهداکنندگان اشاره و اظهار کرد: ازجمله این فواید می توان به کاهش خطر ابتلا به سرطان های کبد، ریه، روده بزرگ و گلو اشاره کرد. یکی دیگر از فواید اهدای خون این است که مصرف بیش از حد آهن باعث تولید رادیکال های آزاد می شود که این رادیکال های آزاد، عملکرد طبیعی سلول های بدن انسان را مختل می کند و خطر بیماری های مزمن مثل سرطان و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. این مشکل در سنین بالا در مردان و زنان یائسه حادتر است، اما مقداری از آهن اضافی که می تواند سبب تولید رادیکال آزاد شود با اهدای خون از بدن بیرون می رود و این خطر کاهش پیدا می کند.

این پزشک متخصص یکی دیگر از فواید اهدای خون را سوزاندن کالری برشمرد و افزود: با هربار اهدای خون حدود ۶۵۰ کیلو کالری از دست می رود و اگر اهدای خون به طور منظم باشد می تواند منجر به از دست رفتن مقدار قابل توجهی وزن شود. یکی دیگر از فواید اهدای خون این است که فرد اهدا کننده به این دلیل که می تواند برای فرد دیگری زندگی بخش باشد، حس خوبی تجربه می کند.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که سابقه رفتارهای پرخطر دارند، همچنین سابقه تزریق خون، اعتیاد، بیماری های خاص مثل هپاتیت بی و سی و اچ آی وی دارند باید قبل از اهدای خون حتما پزشک انتقال خون را از بیماری خود مطلع کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۳۸۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان