//
کدخبر: ۳۰۴۰۱۴ //

هر آنچه که باید درباره غلظت خون بدانید

فوق‌تخصص خون و آنکولوژی گفت: غلظت طبیعی هموگلوبین در مردان اگر از ۱۸ و در خانم‌ها از ۱۶ بالاتر برود، گفته می‌شود فرد غلظت خون دارد.

هر آنچه که باید درباره غلظت خون بدانید

حسین عمارلو در گفت‌وگو با خبرنگار، در رابطه با غلظت خون، اظهار کرد: افزایش غلظت خون یا «پلی‌سیتمی» بیماری است که طی آن میزان گلبول‌های قرمز خون، بیش از حد در بدن افزایش پیدا می‌کند و در اکثر مواقع، این بیماری بدون علامت خاصی است.

وی با بیان اینکه با افزایش میزان گلبول‌های قرمز، خون به سختی می‌تواند در رگ‌ها به حرکت در بیاید و ممکن است دچار لختگی شود، افزود: به‌طور کلی غلظت طبیعی هموگلوبین در مردان اگر از ۱۸ و در خانم‌ها از ۱۶ بالاتر برود، گفته می‌شود فرد غلظت خون دارد.

این متخصص تصریح کرد: منابع متعدد، اعداد مختلفی را در تعریف پلی‌سیتمی عنوان کرده‌اند به‌طور مثال سازمان جهانی بهداشت در خصوص غلظت خون به شکل سخت‌گیرانه‌تری عدد ۱۶/۵ را برای مردان و ۱۶ برای زنان در نظر گرفته که در این صورت تعداد بیشتری از مردم را شامل می‌شود.

فوق‌تخصص خون و آنکولوژی با بیان اینکه نوع اولیه بیماری غلظت ناشی از پرکاری خود مغز استخوان است، ادامه داد: این نوع از بیماری غلظت خون خیلی شایع نیست و حدود ۵۰ در هر صد هزار نفر تخمین زده می‌شود.

عمارلو با بیان اینکه در پلی‌سیتمی حقیقی یا پلی‌سیتمی‌ورا، ساختار مهاری از بین می‌رود و خود مغز استخوان بیش از حد گلبول قرمز می‌سازد، اظهار کرد: در پلی‌سیتمی ثانویه، اکسیژن به درستی در بدن گردش نمی‌کند و همین دلیل اریتروپوئیتین بیش از حد ترشح پیدا می‌کند تا کمبود اکسیژن را در بدن جبران کند.

وی با بیان اینکه افراد سیگاری و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی بیشتر در معرض ابتلا به پلی‌سیتمی ثانویه قرار دارند، افزود: در پلی‌سیتمی کاذب، خون انسان دارای یک بخش پلاسمایی و یک بخش سلولی است که اگر بخش پلاسمایی که عمدتا بیش از ۹۰ درصد آن آب است در اثر عواملی مانند تعریق بسیار و یا اسهال طولانی مدت رو به کاهش برود، هموگلوبین خون به‌طور کاذب بالاتر می‌رود و یک غلظت خون کاذب را به وجود می‌آورد.

این مسئول خاطرنشان کرد: افرادی که همواره تحت اضطراب و تپش قلب هستند و فعالیت سیستم سمپاتیک آن‌ها بالاتر برود عروق آن‌ها منقبض شده و محتوای داخل رگ که عمده آن آب است به طور نسبی کمتر می‌شود و به طور کاذب غلظت خون بالاتر می‌رود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۴۰۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان