//
کدخبر: ۳۱۲۶۵۲ //

انواع بیماری های لثه از تشخیص تا درمان

پریودنتال عموما به دلیل ضعف در مسواک زدن و استفاده از نخ دندان است، که باعث می شود پلاک – یک غشاء چسبنده از باکتری- روی دندان ها جمع شده و سفت شود. در مراحل پیشرفته، بیماری پریودنتال می تواند منجر به زخم و خونریزی لثه مشکلات جویدن دردناک و حتی از دست دادن دندان شود.

انواع بیماری های لثه از تشخیص تا درمان
به گزارش فرتاک نیوز،

بنابر اعلام کلینیک دندان پزشکی بابکان، بیماری های پریودنتال عمدتا نتیجه عفونت و التهاب لثه و استخوان های لثه است که دندان ها را احاطه کرده و آنها را در جای خود نگه می دارند. این بیماری در مراحل اولیه خود، به نام التهاب لثه شناخته می شود که با تورم و قرمزی لثه ها همراه است در موارد پیشرفته تر التهاب لثه می تواند به خونریزی لثه نیز منجر شود و در صورت عدم رسیدگی و درمان بیماری پریودنتال بروز می کند، این بیماری می تواند منجر به زخم و خونریزی لثه، جویدن دردناک و حتی از دست دادن دندان شود. علامت اصلی این بیماری  دورشدن لثه ها از دندان و تحلیل استخوان لثه است که موجب شل شدن وحتی از بین رفتن دندان می شود. پریودنتال و پوسیدگی دندان دو تهدید بزرگ برای سلامت دندان ها هستند.

پریودنتال عموما به دلیل ضعف در مسواک زدن و استفاده از نخ دندان است، که باعث می شود پلاک – یک غشاء چسبنده از باکتری- روی دندان ها جمع شده و سفت شود. در مراحل پیشرفته ، بیماری پریودنتال می تواند منجر به زخم و خونریزی لثه مشکلات جویدن دردناک و حتی از دست دادن دندان شود.

2/47 درصد از بزرگسالان 30 سال به بالا به نوعی بیماری پریودنتال مبتلا هستند

بیماری پریودنتال با افزایش سن افزایش می یابد 70٪ از بزرگسالان 65 سال به بالا به بیماری پریودنتال مبتلا هستند.

این وضعیت در مردان بیشتر از زنان است در بین افرادی که در فقر زندگی می کنند، کسانی که دارای تحصیلات کمتر از دبیرستان دارند (66.9)) و سیگاری ها شیوع بیشتری دارد.

علل ایجاد ورم و عفونت لثه

دهان ما پر از باکتری است. این باکتری ها، همراه با مخاط  و سایر ذرات موجود در دهان، به طور مداوم یک "پلاک" چسبناک و بی رنگ بر روی دندان ایجاد می کنند. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان می تواند پلاک ها را از بین ببرد. پلاکی که برداشته  نشود سفت شده و "تارتار" ایجاد می کند که مسواک زدن آن را تمیز نمی کند تنها جرم گیری و نظافت حرفه ای توسط  دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان می تواند تارتار را برطرف کند.

علائم بیماری لثه عبارتند از:

- وجود بوی بد دائمی در دهان که با مسواک زدن و خالی نبودن معده از بین نمی رود.

- قرمزی  و  تورم لثه

- لثه های حساس که در هنگام مسواک زدن، غذا خوردن و یا صرف نوشیدنی ها احساس درد و گزگز در آنها وجود دارد

- زخم و خونریزی لثه

- جویدن دردناک(احساس درد در دندان ها در هنگام جویدن خوراکی ها و آدامس)

- دندانهای شل

- دندان های حساس (احساس درد در دندان ها در هنگام نوشیدن نوشیدنی های گر م و سرد و یا برخورد هوای سرد با دندان ها)

- عقب رفتن لثه و بلند شدن دندان ها

راه های تشخیص بیماری لثه

معاینه توسط دندانپزشک و متخصصین بهداشت دندان

دندان پزشک دندان ها و لثه شما را معاینه نموده علائم موجود را بررسی می کند. (برای بررسی و اندازه گیری بافت لثه در اطراف دندان از خط کش کوچکی به نام "پروب" استفاده می شود. در دهان سالم عمق این بافت ها معمولاً بین 1 تا 3 میلی متر است. این آزمایش معمولاً بدون درد است.

متخصص دندانپزشکی همچنین ممکن است با انجام عکسبرداری با اشعه ایکس امکان وجود آسیب در استخوان لثه را بررسی نموده و شما را به یک پریودنتیست معرفی کند. پریودنتیست ها دندانپزشکان متخصص در تشخیص و درمان بیماری لثه هستند و ممکن است گزینه های درمانی را که توسط دندانپزشک ارائه نمی شود در اختیار شما قرار دهند. در واقع پریودنتیست متخصص بیماری و جراحی لثه است که یک دوره آموزشی مربوط به پریودنتیت را گذارنده است.

درمان بیماری لثه

هدف اصلی درمان کنترل عفونت است. تعداد و انواع درمان ها بسته به میزان بیماری لثه متفاوت خواهد بود. در موارد شدیدتر بیماری های لثه ممکن است به جراحی لثه نیاز داشته باشند.

در همه انواع  درمان ها لازم است  بیمار مراقبت روزانه خود در خانه را حفظ  کند و پس از هر وعده غذایی مسواک زده و از نخ دندان استقاده نماید و از دهان شویه جهت پاک سازی فضای دهان استفاده نماید.

علاوه بر افرادی که مبتلا به بیماری های لثه هستند مراقبت از دندان ها ولثه ها بسیار مهم است زیرا می تواند موجب بروز و یا شدت گرفتن بیماری های دیگر شوند از جمله بیماری های لثه از عوامل زمینه ساز بیماری های تنفسی و سکته های قلبی هستند همچنین در افراد مبتلا به دیابت افرادی که دندان ها و لثه های سالمی دارند در کنترل قندخون خود موفق تر هستند.

بنابراین با استفاده از موارد زیر می توانید از دندان ها و لثه های خود مراقبت نموده و علاوه بر ایجاد احساس تازگی در محیط دهان خود از بروز بیماری های دیگر نیز جلوگیری نمایید.

· حداقل دو مرتبه در روز دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

· روزانه حداقل یک مرتبه از دهان شویه استفاده نمایید.

· برای از بین بردن پلاک از بین دندان ها مرتب از نخ دندان استفاده کنید.

· در صورت مشاهده علایم التهاب و برای معاینه و نظافت حرفه ای دندان ها حتما هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید.

· در صورت اعتیاد به سیگار، برای ترک سیگار اقدام کنید و یا مصرف آن را در حد امکان کاهش دهید.

· در برنامه غذایی خود حتما میزان کافی کلسیم و ویتامین C بگنجانید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۲۶۵۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان