//
کدخبر: ۳۱۰۶۳۵ //

عوارض جانبی مصرف زیاد شیر

روزانه چه مقدار شیر مصرف می کنید؟ شیر یکی از پر خاصیت ترین نوشیدنی ها است که فواید بسیار زیادی برای تقویت استخوان ها دارد اما مصرف زیاد آن می تواند مشکل آفرین باشد.

عوارض جانبی مصرف زیاد شیر
به گزارش فرتاک نیوز،

شیر یکی از پر خاصیت ترین نوشیدنی ها است. قطعاً تا به حال چیز های زیادی در مورد فواید شیر از جمله قوی تر شدن استخوان ها شنیده اید اما بهتر است بدانید که مصرف بیش از حد زیاد شیر می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی منفی نیز شود. بله همین ماده سرشار از کلسیم که به تقویت استخوان ها کمک می کند و منبع عظیمی از پروتئین است، اگر زیاد از حد مصرف شود، باعث ایجاد آکنه و مشکلات گوارشی و ابتلا به بعضی از سرطان ها خواهد شد.

در طول روز باید چه مقدار شیر مصرف کنیم؟

قبل از این که به علائم مصرف زیاد شیر بپردازیم، باید تعیین کنیم که مصرف آن باید چه میزان باشد. مصرف شیر در طول روز مفید خواهد بود. افراد بالای 9 سال می توانند 3 لیوان شیر در طول روز مصرف کنند البته در صورتی که مشکل عدم تحمل لاکتوز نداشته باشند. شیر و محصولات لبنی دیگر منبع مناسبی از کلسیم، فسفر و ویتامین آ، د، ریبوفلاوین و ویتامین ب 12، پروتئین، پتاسیم، زینک، کولین، منیزیم و سلنیوم هستند.

از کجا بفهمیم که زیاد شیر مصرف می کنیم؟

بعضی از عوارض جانبی بر اثر مصرف زیاد شیر ایجاد می شوند که علائمی را از خودشان نشان می دهند که در این قسمت آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد :

1. مشکلات گوارشی زیاد

بعضی از افراد هستند که به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند و مصرف زیاد آن باعث ایجاد مشکلات گوارشی در آن ها می شود و سموم و باکتری ها وارد دیواره روده و معده آن ها خواهد شد و در نتیجه سطح آنزیم های گوارشی تعادل خود را از دست می دهند و اتصال بین سلول های روده را تخریب خواهند کرد.

2. خستگی مداوم

مطالعات نشان می دهد که مصرف زیادی شیر اثرات التهابی روی روده دارد و باعث به هم خوردن تعادل سطح باکتری های مفید و باکتری های مضر می شود . سندروم خستگی مزمن را ایجاد می کند که در آن خستگی با استراحت هم بهبود پیدا نخواهد کرد.

3. آکنه

در بخش بهداشت و سلامت نمناک پیش از این گفتیم که زمانی که مدام از شیر استفاده کنید، باعث ایجاد التهاباتی در بدن می شوید که این التهابات ممکن است خودشان را در پوست شما نشان دهند. محصولات لبنی گاهی اوقات باعث ایجاد آکنه های معمولی و گاهی اوقات آکنه های شدید می شوند که معمولاً میزان آن برای مردان 4.81 و برای خانم ها 1.8 درصد است.

4. کاهش حجم توده استخوانی

کلسیم موجود در شیر به تقویت استخوان ها کمک می کند اما از آن جایی که شیر باعث التهاب می شود، بعضی از تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد آن می تواند باعث شکننده تر شدن استخوان ها شود. در نتیجه خطر ابتلا به شکستگی استخوان را افزایش می دهد. یعنی کسانی که بیش از حد شیر مصرف می کنند، استخوان ضعیف تری نسبت به افرادی که کم تر مصرف می کنند دارند. خطر شکستگی استخوان در بین خانم هایی که سه لیوان شیر یا بیشتر در طول روز مصرف می کنند، 16 درصد است و خطر شکستگی لگن نیز برای آن ها 60 درصد می باشد.

5. علائم بیماری قلبی عروقی

مصرف بیش از حد شیر عاملی برای افزایش خطر مرگ در خانم ها و آقایان است زیرا احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سرطان را در خانم ها افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد خانم هایی که سه لیوان شیر یا بیشتر در طول روز مصرف می کنند، دو برابر افراد دیگر خطر ابتلا به بیماری های قلبی دارند و خطر ابتلا به سرطان در آن ها 44 درصد در مقایسه با افرادی که کم تر از یک لیوان شیر در روز مصرف می کنند، بیشتر است.

خطر کلی مرگ و میر هم برای مردانی که سه لیوان یا بیشتر شیر در طول روز مصرف می کنند، 10 درصد افزایش پیدا می کند.

*اگر اخیراً درد قفسه سینه داشتید یا از سکته یا حمله قلبی رنج می برید، بهتر است که دلیل آن را بررسی کنید و نگاهی به مصرف روزانه شیر روزانه در برنامه غذایی خود بیاندازید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۰۶۳۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان