//
کدخبر: ۳۰۹۲۰۸ //

بهبود یافتگان کرونا که درگیری ریه داشتند این کار را انجام دهند

یک فیزیوتراپیست به بهبودیافتگان کرونا که ریه آنها درگیر شده توصیه کرد: ورزش های هوازی کم شدت مانند پیاده روی، تردمیل و دوچرخه سواری را سر جای خود داشته باشند و برای افزایش ظرفیت ریه دم عمیق، دو سه ثانیه مکث کنند تا ریه در حالت پرباد قرار بگیرد و بازدم در حد پنج تا شش ثانیه انجام شود و باز یک تا دو ثانیه در حالت مکث باشند تا ریه کامل تخلیه بشود؛ تمرین خوبی است که در روز دو تا سه بار و هر بار هشت مرتبه انجام شود که حالت کشسانی ریه را افزایش می دهد.

بهبود یافتگان کرونا که درگیری ریه داشتند این کار را انجام دهند
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر"مهدی مداحی" در گفت و گو با خبرنگار درباره نقش ورزش در تقویت سیستم ایمنی بدن اظهار کرد: ورزش فواید زیادی برای بدن دارد و ورزش در تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت روح و روان و پیشگیری از افسردگی موثر است که خود این موارد برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا ویروس نیز می تواند کمک کننده باشد.

وی افزود: در شرایط سختی هستیم و کسی که بتواند روحیه خود را حفظ کند، برد کرده و ورزش به افزایش اعتماد به نفس و شادابی روحی و روانی کمک می کند.

مداحی با اشاره به اینکه هرکدام از ورزش ها کاربرد خاصی دارند، تصریح کرد: ورزش هایی هستند که قدرت تنفس را بالا می برند و به درمان کسی که به کرونا مبتلا شده کمک کرده و موجب تقویت ریه ها بعد از بیماری می شود.

وی با اشاره به اینکه برای تقویت سیستم ایمنی بدن ورزش مستمر توصیه می شود، بیان کرد: دو ساعت در هفته فوتبال بازی کردن نه تنها کمکی نمی کند بلکه آسیب زاست و فشار زیادی به قلب و عروق وارد کرده و خطر سکته قلبی افزایش می یابد.

این فیزیوتراپیست با بیان اینکه ورزش باید ممتد، مستمر و کم شدت باشد، گفت: اگر ورزش پرشدت است باید مستمر باشد مانند فوتبالیست ها و وقتی هر روز فشار زیادی به قلب وارد می شود شروع به رگ سازی می کند، قطر سلول های قلب افزایش پیدا می کند و قلب بزرگ تر می شود و قلب و عروق و تنفس خود را با شرایط تمرین هر روز وفق می دهند.

وی با اشاره به اینکه بهترین ورزش آن است که مستمر، مداوم، منظم و کم شدت باشد، افزود: در حال حاضر به دلیل شرایط کرونا و قرنطینه خانگی ورزش های خانگی و آپارتمانی را بیشتر توصیه می کنیم.

مداحی با بیان اینکه یکی از ورزش های خانگی پیاده روی است که در فضای باز نیز با ماسک و رعایت فاصله می توان انجام داد، اظهار کرد: در منزل حدود 45 دقیقه تا یک ساعت می توان پیاده روی کرد به صورت که 10 دقیقه اول پیاده روی آهسته و در واقع گرم کردن، 20 تا 30 دقیقه تند تا ضربان قلب بالا برود و ده دقیقه آخر آرام و فاز سرد کردن است.

رییس انجمن فیزیوتراپی کرمان گفت: یک باره پیاده روی تند انجام دادن و قطع کردن مضرّ است و باید همان روندی که اعلام کردم رعایت شود.

وی افزود: اگر فردی در زمان پیاده روی تند دچار حالت تهوع، سرگیجه و ... شود حتما باید ورزش را قطع و به متخصص قلب و عروق مراجعه کرده و با این حالات نباید ورزش را ادامه بدهد.

مداحی با اشاره به اینکه در پیاده روی با تردمیل نیز باید الگوی ذکر شده رعایت شود، تصریح کرد: روزه داران برای جلوگیری از اُفت قند خون و از دست دادن آب بدن نبای در طول روز ورزش کنند. در نزدیکی افطار می توانند ورزش سبک انجام داده و یا یکی دو ساعت بعد از افطار ورزش کنند.

وی درباره استفاده از ماسک در هنگام ورزش کردن بیان کرد: استفاده از ماسک به دلیل اینکه می تواند موجب کمبود اکسیژن شود، در حین ورزش توصیه نمی شود و اگر فعالیت بدنی در فضای باز و با رعایت فاصله است، می توانند حین ورزش کردن ماسک نزنند اما در باشگاه های ورزشی به دلیل اینکه محیط بسته، تعریق وجود دارد و بازدم ورزشکاران با شدت بیرون می آید و ممکن است کسی بیمار باشد و بقیه را مبتلا کند، باید پنجره ها باز باشد و از ماسک استفاده کنند.

این فیزیوتراپیست در بخش دیگری از سخنانش درباره ارتباط پیاده روی و زانو درد گفت: پیاده روی با کفش مناسب و در سطح صاف، اگر زیر یک ساعت باشد زانو درد ایجاد نمی کند و اگر بیش از یک ساعت باشد موجب تحریک آرتروز و زانودرد شود.

وی درباره ورزش کردن افراد مبتلا به واریس اظهار کرد: واریس درمان قطعی ندارد و توصیه ما حمام متضاد است؛ اینکه یک دقیقه آب گرم روی پاهای بریزند و بعد آب سرد و چند مرتبه این را انجام بدهند و اولین و آخرین حرکت آب گرم باشد و دو سه ماه این کار را انجام بدهند که واریس ها وضعیتشان خیلی بهتر می شود.

مداحی افزود: دستگاه هایی در کیلینیک های فیزیوتراپی وجود دارد که به درمان واریس کمک می کند. همچنین تزریق دارو و استفاده از لیزرهای خاصی نیز وجود دارد که مقداری گران بوده و در دسترس تر نیستند.

وی تصریح کرد: افراد مبتلا به واریس می توانند پیاده روی را با جوراب واریس انجام داده و بعد از اتمام ورزش، مقداری پاها را بالا نگه دارند.

این فیزیوتراپیست درباره فعالیت خانم های خانه دار بیان کرد: کار منزل ورزش به حساب نمی آید و ورزش باید به صورت همان الگویی که اعلام شد انجام شود.

وی به بهبودیافتگان کرونا که ریه آنها درگیر شده توصیه کرد: ورزش های هوازی کم شدت مانند پیاده روی، تردمیل و دوچرخه سواری را سر جای خود داشته باشند و برای افزایش ظرفیت ریه دم عمیق، دو سه ثانیه مکث کنند تا ریه در حالت پرباد قرار بگیرد و بازدم در حد پنج تا شش ثانیه انجام شود و باز یک تا دو ثانیه در حالت مکث باشند تا ریه کامل تخلیه بشود؛ تمرین خوبی است که در روز دو تا سه بار و هر بار هشت مرتبه انجام شود که حالت کشسانی ریه را افزایش می دهد.

مداحی تصریح کرد: این افراد بهتر است در حالت دم و بازدم دست ها را باز و بسته کنند که قابلیت ارتجاعی ریه را به حالت قبل از بیماری برمی گرداند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ورزش های کششی گفت: براثر کم تحرکی به مرور عضلات کوتاه می شوند و در حال حاضر کم تحرکی در دانش آموزان باعث عوارضی از جمله گوزپشی، قوس کمر و ... می شود که برای انعطاف پذیری عضلات باید ورزش ملایم انجام دهند.

این فیزیوتراپیست بیان کرد: ورزش های مقاومتی مثل دمبل یا وزنه سبک نیز به افزایش قدرت عضلات کمک می کند و اگر این سه نوع ورزش ها(قدرتی، هوازی و کششی) انجام شود می تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن بشود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۹۲۰۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان