//
کدخبر: ۳۰۲۰۳۰ //

ماهی‌ قرمز شب عید ناقل کرونا نیست

ماهی قرمز، اگر چه حرف سین ندارد و از اجزای هفت‌سین محسوب نمی‌شود اما یکی از نمادها و جذابیت‌های سفره هفت‌سین ایرانی است که نمادیست از زایش، تازگی، شادابی و تکاپو.


ماهی‌ قرمز شب عید ناقل کرونا نیست

اسفند ماه همیشه فصلی است که با آمدن ماهی قرمز نوید آمدن نوروز را می‌دهد؛ و از دیرباز ماهی قرمز یکی از اجزای جدانشدنی سفره‌ هفت‌سین ایرانیان بوده و مجسمه‌های به جا مانده از دوران هخامنشیان نشان از حضور و جایگاه دیرینه ماهی قرمز در نزد ایرانیان دارد.

به گزارش فرتاک نیوز،اما سال گذشته در آستانه بهار و با شیوع ویروس کرونا در کشور مردم از آن پرهیز کردند و بر این باور بودند هرچیزی حتی ماهی‌های قرمز عید نیز می‌توانند سبب انتقال کرونا شوند که هیچگونه اثبات علمی بر آن وجود نداشت که ماهی قرمز سبب سبب انتقال کرونا به انسان می‌شود.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کردستان، ضمن تبریک فرارسیدن سال نو و آرزوی سلامتی برای هم استانی های عزیز گفت: با توجه به شیوع و پراکنش ویروس کرونا در کشور توصیه می‌شود که در خرید و نگهداری ماهی قرمز به نکات ذیل توجه شود.

پویا رجبی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ویروس کرونای عامل بیماری کووید 19در ماهیان بیماری زا نبوده و توصیه‌های بهداشتی صرفاً به منظور جلوگیری از مخاطره بهداشتی احتمالی ناشی از انتقال مکانیکی ویروس از طریق آب و سطح بدن ماهی می‌باشد.

وی عنوان کرد: در صورت تماس دست با ماهی و یا آب حمل و نگهداری، بلافاصله نسبت به شستشوی دست‌ها با آب و صابون و یا استفاده از ضد عفونی‌کننده‌های مناسب اقدام گردد.

نکات لازم در خصوص تهیه ماهی قرمز

رجبی‌نیا در خصوص اشاره به نکات لازم در خصوص خرید ماهی قرمز افزود: ماهی قرمز باید از مراکز مجاز و بهداشتی تهیه شود و از خرید ماهی از دست فروشان و دوره گردان به دلیل نگهداری ماهی در شرایط بهداشتی نامناسب تا حد ممکن خودداری شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مراکز مجاز و بهداشتی مراکزی همچون مکان‌های عرضه ماهیان زینتی (اکواریوم فروشی‌ها) یا مراکزی که توسط شهرداری با هماهنگی دامپزشکی هستند که هم مسقف و دارای لوازم شست و شو و ضد عفونی مناسب می‌باشند.

به گفته این مسئول، از خرید ماهیان بیمار که علایمی همچون بی‌حالی، علائم شنای غیر فعال، کّندگی فلس، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری و  تا حد امکان از ظروف یکبار مصرف جهت حمل و جابجایی ماهی به منزل استفاده شود و در هنگام خرید، از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی و آب حمل خودداری شود.

نکات لازم در خصوص نگهداری ماهی قرمز

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کردستان نکات مهم در نگهداری از ماهی قرمز را اینگونه برشمرد و گفت: پس از انتقال به منزل، بلافاصله نسبت به تعویض آب اقدام نموده و ماهی‌ها به ظروف از قبل آماده شده منتقل شوند؛ ظروف حمل یکبار مصرف در کیسه زباله سربسته قرار گیرد. آب حمل و آب تعویضی ماهی مستقیماً در شبکه فاضلاب تخلیه شود و از ریختن آن در معابر عمومی خوداری شود.

پویا رجبی‌نیا یادآور شد: ظرف نگهداری ماهی یک ظرف با دهانه باز (دهان گشاد) جهت تبادل اکسیژن با محیط باشد و میزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی حداقل یک لیتر و همچنین بهترین دمای آب نگهداری ماهی 22 – 26 درجه سانتی گراد است.

وی ادامه داد: در صورت استفاده از آب شهری، باید قبل از استفاده ماهی، چند ساعت در هوای آزاد به منظور تعادل گازها وخروج کلر قرار داده شود.

رجبی‌نیا اظهار کرد: همچنین از قراردادن آکواریوم‌ها و یا تنگ های ماهی در جلوی نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه یا داخل آشپزخانه خودداری و غذای ماهی قرمز از فروشگاه‌های عرضه ماهی زینتی تهیه شود.

وی خاطرنشان کرد: به منظور تعویض آب هر بار 25 درصد کل آب تعویض شود و از تعویض یکباره کل آب خودداری شود و در هنگام تعویض آب و ... نیازی به دستکاری ماهی نمی‌باشد؛ اما در صورت لزوم و بخصوص در افرادی با سابقه بیماری و یا حساسیت‌های پوستی از دستکش استفاده شود.

رجبی‌نیا اظهار کرد: به منظور ضدعفونی ظروف نگهداری ماهی، می‌توان از نمک به میزان 3% و یا سایر ضد عفونی کننده‌ها مانند پرمنگنات پتاسیم، پرکلرین و یا بتادین استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان پس از پایان ایام نوروز از رهاسازی ماهیان قرمز در منابع آبی آزاد همچون جویبارها و رودخانه‌ها و دریاچه‌ها به طور جدی خوداری کنند، زیرا می تواند مشکلات بهداشتی و زیست محیطی جدی را پدید آورد.

رجبی‌نیا در پایان یادآور شد: از نظر سازمان دامپزشکی کشور عرضه هرگونه خزندگان، دوزیستان و حلزون‌ها مانند مار آبی، سمندر، لاک‌پشت گوش قرمز و حلزون سیبی غیر مجاز است. لاک‌پشت سنگاپوری یا مینیاتوری (گوش قرمز) جزء 100 گونه مهاجم و مخرب است و به صورت غیر قانونی وارد کشور می‌شود و به عنوان مخزن بیماری باکتریایی سالمونلوز است که باعث گاستروانتریت در انسان می‌شود و همچنین با توجه به اینکه این‌گونه هم گیاهخوار و هم گوشتخوار است، اثرات منفی زیست محیط برای منابع آبی کشور دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۲۰۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان