//
کدخبر: ۳۰۱۰۵۳ //

بررسی دلایل خشکی مو و راه های درمان

هنگامی که موهای شما رطوبت کافی نداشته باشند یا رطوبت خود را حفظ نکنند خشک می شوند، این امر باعث کاهش براقیت آن می شود و مو حالت وز و کدری پیدا می کند.

بررسی دلایل خشکی مو و راه های درمان

خشکی مو هر دو گروه مردان و زنان در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد، اما با افزایش سن احتمال بروز آن بیشتر می شود. به گزارش فرتاک نیوز،مو از 3 لایه تشکیل شده است، اگر موهای شما سالم است روغن های طبیعی موجود در لایه خارجی به محافظت از لایه های داخلی کمک می کنند، همچنین آنها با انعکاس نور باعث براق شدن موها می شوند در نتیجه درخشندگی و براق بودن 2 نشانه مهم سلامت مو هستند. به گزارش هلث لاین، هنگامی که موهای شما خشک است لایه خارجی آن خراب می شود که موها ناسالم و کدر به نظر می رسند.

دلایل خشکی مو

عوامل مختلفی از جمله شرایط محیطی، عادات مراقبت از مو و سلامت جسمی می تواند منجر به خشکی مو شود. برخی از شرایط محیطی که باعث خشکی مو می شود شامل موارد زیر است:

اقدامات مراقبت از مو که اغلب منجر به خشکی مو می شود شامل موارد زیر است:

شستن بیش از حد موها

استفاده از شامپوها، نرم کننده ها یا محصولات نامناسب

استفاده از درمان های نامناسب برای موها

سشوار موها به طور مرتب

استفاده از اتو و مواد فرکننده

در برخی موارد خشکی مو نتیجه یک مشکل سلامتی اساسی است که بر توانایی مو در حفظ رطوبت تاثیر می گذارد. مثال ها عبارتند از:

بی اشتهایی عصبی: اختلال خوردن، بی اشتهایی عصبی می تواند منجر به سوءتغذیه شود که این امر می تواند باعث خشکی و شکنندگی موها همراه با عوارض جدی تری شود.

هیپوپاراتیروئیدیسم: اگر به کم کاری پاراتیروئید مبتلا هستید غده پاراتیروئید در گردن شما مقدار کمی هورمون پاراتیروئید تولید می کند که باعث کاهش سطح کلسیم در خون می شود. کلسیم یک ماده مغذی اصلی برای سلامت مو، استخوان ها، دندان ها و سایر بافت ها محسوب می شود.

کم کاری تیروئید: با کم کاری تیروئید، غدد تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کنند که خشکی و شکنندگی مو یکی از علائم اولیه این بیماری است.

سندرم منکس: اگر به سندرم منکس مبتلا هستید بیماری نادر ژنتیکی که به واسطه آن سلول های شما مس را به اندازه کافی جذب نمی کنند. جذب کم مس هم بر سلامت موها تاثیر می گذارد و باعث خشکی آن می شود.

تشخیص خشکی مو

اگر موهای شما به شدت خشک است و با تغییر در روند مراقبت از مو بهتر نمی شود باید به پزشک مراجعه کنید. وی با تشخیص علت اصلی بروز خشکی مو در صورت لزوم شما را به یک متخصص پوست ارجاع می دهد. پزشک یا متخصص پوست در مورد علائم، روال مراقبت از مو و سبک زندگی از شما سوالاتی می پرسد مانند:

چه مدت موهای خشک دارید؟

هر چند وقت یک بار موهایتان را می شویید؟

از چه نوع محصولات مویی استفاده می کنید؟

برای آرایش موهای خود از چه وسایلی استفاده می کنید؟

رژیم غذایی معمول شما شامل چه مواردی است؟

آیا علائم دیگری دارید؟

وی به احتمال زیاد مو و پوست سر شما را معاینه می کند. در برخی موارد حتی انجام یک یا چند آزمایش را برای شما تجویز می کند به عنوان مثال نمونه ای از خون یا ادرار شما برای بررسی علائم بیماری های خاص مانند کم کاری تیروئید یا کمبود پاراتیروئید مورد بررسی قرار می گیرد.

درمان خشکی مو

در بسیاری از موارد می توانید موهای خشک را از طریق تغییر سبک زندگی درمان کنید. در اینجا چند مورد وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید:

از شامپو زدن هر روزه موهای خود خودداری کنید.

از شامپو و نرم کننده مناسب موی خود استفاده کنید.

از محصولات معتبر برای روند مراقبت از موی خود استفاده کنید.

از درمان های شیمیایی مو پرهیز کنید.

موهای خود را کمتر با سشوار خشک کنید.

از اتوی مو، فرکننده ها و سایر وسایل مشابه دوری کنید.

شامپوی روزانه می تواند روغن های محافظ موهای شما را از بین ببرد و منجر به خشکی آن شود. به جای آن هفته ای یک یا 2 بار موهای خود را بشویید، همچنین می توانید از روغن مو یا نرم کننده های مرطوب برای افزودن جلای و لطافت به موهای خود استفاده کنید. محافظت از مو در برابر گرما و قرار گرفتن در معرض آفتاب نیز مهم است. اگر در آب و هوای خشک زندگی می کنید هنگام بیرون رفتن از خانه کلاه بپوشید و از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای خشک یا باد اجتناب کنید. هنگام شنا در استخر یا اقیانوس باید با استفاده از کلاه مخصوص از موهای خود در برابر کلر و نمک محافظت کنید. اگر یک بیماری زمینه ای باعث خشکی موهای شما شده باشد پزشک داروها یا سایر روش های درمانی را برای رفع آن تجویز می کند. با درمان بیماری زمینه ای موهای شما بهتر می شود، بنابراین با مراجعه به پزشک بهترین روش درمانی را برای خود پیش بگیرید.

در پایان

خشکی مو نشانه آسیب دیدگی مو است که در صورت عدم درمان موهای شما شکننده می شوند و به راحتی شکسته یا از بین می روند. بیشتر موارد خشکی مو با تغییر ساده در سبک زندگی به طور موثری قابل درمان است، اما اگر خشکی موهای شما همچنان ادامه دارد به پزشک مراجعه کنید. وی می تواند به شما کمک کند تا با تشخیص علت خشکی موهای خود روش های درمانی مناسب را پیش بگیرید.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۱۰۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان