//
کدخبر: ۲۹۶۰۱۹ //

سه ماده کلیدی برای کمک و تقویت استخوان‌ها

درمان پوکی استخوان معمولا آسان نیست. با مصرف مدوام و مستمر و کافی منابع کلسیمی و ویتامین D مثل شیر و فرآورده های شیری، تحرک، ورزش و استفاده مناسب از نور آفتاب می توان میزان جذب کلسیم را در بزرگسالی کمی بالا برد. سلامت نیوز: به مصرف شیر علاقه ای ندارید؟ این مطلب را بخوانید

سه ماده کلیدی برای کمک و تقویت استخوان‌ها

سه ماده کلیدی برای کمک و تقویت استخوان‌ها، کلسیم، فسفر و ویتامین D هستند. علاوه بر این، مصرف سایر ویتامین‌ها، ریزمغذی‌ها، پروتئین‌ها و املاح معدنی نیز برای حفظ و سلامت و تقویت استخوان‌ها ضروری است. برای دستیابی به این هدف داشتن برنامه غذایی مناسب در تمام گروه‌های سنی حیاتی است که در این خصوص با مصرف روزانه حداقل سه لیوان شیر، کلسیم مورد نیاز بدن تأمین خواهد شد. حضور ویتامین D برای جذب حداکثری کلسیم نیز از ضروریات است که ۹۰ درصد آن از طریق تابش مستقیم حداقل ده دقیقه‌ای آفتاب بر پوست بدن به دست می‌آید.

به گزارش فرتاک نیوز، کسانی که علاقمند به مصرف شیر و فرآورده‌های آن نباشند و یا کمتر از نیاز مصرف کنند در معرض خطر ابتلاء به پوکی استخوان هستند. درمان پوکی استخوان معمولاً آسان نیست. با مصرف مدوام و مستمر و کافی منابع کلسیمی و ویتامین D مثل شیر و فرآورده‌های شیری، تحرک، ورزش و استفاده مناسب از نور آفتاب می‌توان میزان جذب کلسیم را در بزرگسالی کمی بالا برد. بهترین راه جلوگیری از پوکی استخوان پیشگیری است.

عوامل تأثیر گذار در بروز پوکی استخوان عدم وجود تراکم بهینه استخوانی تا سن ۳۰ سالگی، استفاده ناکافی از شیر و لبنیات در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی، افزایش سن و بزرگسالی، شیوه و نوع زندگی، جنس، نژاد و سابقه فامیلی، مصرف سیگار و الکل و نوشابه‌های مضر مثل کولاها، سابقه شکستگی و مصرف بعضی از داروهای خاص استخوان است.

مراقبت‌های تغذیه‌ای در پیشگیری و درمان پوکی استخوان مؤثر هستند عبارتند از:

- دریافت کلسیم به میزان کافی (حداقل ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم روزانه)

- دریافت کافی ویتامین D

- دریافت کلسیم بیشتر در صورت دریافت رژیم پر فیبر

- دریافت کلسیم بیشتر در موارد قاعدگی، حاملگی و شیردهی و یائسگی در زنان

- دریافت میزان کالری کافی برای رسیدن به وزن مطلوب

- مصرف روغن‌های غنی و اشباع مثل آفتابگردان، ذرت، زیتون و جایگزین کردن نوشابه‌های طبیعی (کفیر، دوغ، آب میوه‌های طبیعی) به جای نوشابه‌های کافئین دار و انواع کولا ها. از عوامل غیر تغذیه‌ای نیز می‌توان تحرک لازم در طول شبانه روز و استفاده مناسب از آفتاب مستقیم به مدت حداقل ۱۰ دقیقه در روز را نام برد.

خانم‌ها از تراکم استخوانی کمتری برخوردارند و از دست دادن تراکم استخوان در آنها بیشتر و سریع‌تر از آقایان است. به طور کلی خانم‌ها حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد نسبت به آقایان همسن خود از تراکم استخوانی کمتری برخوردارند. از دیگر علل عمده این است که خانم‌ها به علت دوران قاعدگی، حاملگی، شیردهی و یائسگی، بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرند و در این دوران حدود ۳۰ درصد منابع کلسیمی و مواد مغذی موجود در خون آنها تحلیل می‌رود. لذا همیشه نیاز آنها به کلسیم حدود ۳۰ درصد بیشتر از آقایان است تا بتوانند کلسیم از دست رفته را جبران کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۶۰۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان