//
کدخبر: ۲۹۲۰۶۶ //

خودداری از مصرف غیرمنطقی دارو در درمان کرونا

متخصص بیماری‌های عفونی، گفت: کشور ایران از جملە اولین کشورهایی بود کە سیاست درمان سرپایی بیماران کرونایی را در دستور کار خود قرار داد.


خودداری از مصرف غیرمنطقی دارو در درمان کرونا

دکتر کتایون طایری امروز (۲٦آذر) دردر یازدهمین نشست انجمن علمی اپیدمدولوژیست های ایران که به صورت مجازی و به همت دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد، اظهار کرد: با بروز اولین مورد از بیمار مبتلا بە کرونا در ۳۰ بهمن اقداماتی در وزارت بهداشت جهت برنامەریزی و اجرای خدمات مراقبت و درمان بیماری در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شروع شد.

وی عنوان کرد: کمیتە علمی ستاد کشوری مدیریت بیماری کرونا در اسفندماە ۹٨بە دستور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از انجمن‌های علمی مرتبط تشکیل شد.

به گزارش فرتاک نیوز،طایری افزود: هدف از تشکیل این کمیتە تدوین راهنمای کشوری تشخیص و مراقبت از بیماران کرونا و یکسان سازی پروتکل‌های گروە‌های مختلف تخصصی و فوق تخصصی در این زمینە بود.

بە گفتە این متخصص، اولین کمیتە در پنجم اسفندماە ۹٨ برگزار و با گذشت چند هفتە و پس از تشخیص اولین مورد بیماری کووید ۱۹ در کشور بە مدت ۲۳روز، پس از تشکیل کمیتە درمان با برگزاری هشت جلسە حضوری و مجازی با اساتید و اعضا سرانجام کمیتە علمی چهارنسخە بە روز رسانی شدە از مراقبت و درمان کووید ۱۹ تهیە و در سطح کشور منتشر شد و این اطلاعات و پروتکل‌ها بصورت مداوم  بروزرسانی می‌شود تا بهترین درمان‌ها و پیشگیری‌های موثر در کرونا صورت بگیرد.

کتایون طایری ادامە داد:بر پایە اطلاعات و با راهنمایی بهترین اساتید کشور علائم بالینی و اپیدمولوژیک بیماری کرونا تشخیص دادە شد کە دادەهای بالینی نشان داد کرونا در ابتدا با شروع ناگهانی تب و سرفە یا شروع ناگهانی حداقل سە یا بیشتر از علائمی چون تب، سرفە ضعف عمومی، خستگی مفرط، سردرد، گلودرد ابریزش بینی، تنگی نفس، بی اشتهایی ، تهوع ، استفراغ، اسهال و کاهش سطح هوشیاری است.

وی تصریح کرد: همچنین بر پایە اطلاعات و شواهد اپیدمولوژیک اقامت یا اشتغال و مسافرت بە مکان‌هایی کە احتمال چرخش ویروس وجود دارد در طی چهاردە روز گذشتە سبب ابتلای فرد بە بیماری خواهدشد.

طایری در خصوص موارد محتمل در ابتلا بە کرونا گفت: چنانچە بیمار مشکوکی کە در تماس با یک بیمار محتمل یا قطعی و یاخوشەای از بیماران کە حداقل یک مورد قطعی در بین آنها گزارش شدە باشد امکان آلودە شدن فرد رابە دنبال دارد و یا بیمار مشکوکی کە یافتەهای تصویربرداری بە نفع کووید ۱۹باشد، نظیر انفیلتراسیون مولتی لوبولر یک یا دو طرفە خصوصا بیماری کە بە طور حاد دچار از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌شوند و یا مرگ در بیماران مشکوک بە کووید۱۹ کە با دلیل دیگری قابل توجیە نباشد از جملە موارد محتمل در ابتلا بە ویروس کرونا است.

وی تصریح کرد: به منظور فراهم آوردن امکان دسترسی بە خدمات درمان سرپایی از ۱۰ اسفند۹٨ تعدادی از مراکز خدمات جامع سلامت بە صورت شبانەروزی برای ارائە خدمات مراقبت و درمان سرپایی کووید ۱۹تغییر کاربری دادە شد.

طایری عنوان کرد: همزمان با این تغییر در سامانەهای پروندە الکترونیک سلامت امکان ثبت خدمات ارزیابی اقدامات درمانی و پیگیری‌های فعال موارد سرپایی در این مراکز فراهم شد.

وی در خصوص آزمایش مبتنی برجست‌وجوی آنتی ژن عنوان کرد: حساسیت نسبی یک وسیلە تشخیص سریع آنتی ژن کووید ۱۹ بهتر از ٨۰درصد و بیش از ۹۷درصد اختصاصی باشد کە می‌توان وسیلە تشخیص سریع را در مناطق دورافتادە و فاقد امکانات بە کار برد.

بە گفتە این متخصص، گرچە وسایل تشخیص سریع بطور مشخص شدەای برای استفادە در افراد بدون علامت مجاز شمردە نشدە است اما از آنجا کە برخی افراد بدون علامت ممکن است بە میزان بیماران داری علائم مبتلا باشند می توان از وسایل سریع تشخیص در این موارد استفادە کرد.

وی ادامە داد: نمی توان مرز دقیقی بین مراحل مختلف بیماری تصور کرد و آنچە کە حائز اهمیت است این است کە ارزیابی وضعیت بیمار تنها با بررسی سطح اکسیژن قابل تعیین نیست.

کتایون طایری در پایان بە استفادەهای غیرمنطقی در درمان کرونا اشارە کرد و یادآور شد: ٚدر درمان بیماری کرونا استفادە‌های غیرمنطقی همچون کورتون، اندیکاسیون تجویز، دوز پیشنهادی و عوارض درازمدت مصرف داروها و یا تشخیص این بیماری بە وسیلە تست‌های سرولوژی، الزام آزمایشات توسط مراکز غیرپزشکی-بهداشتی کاملا غیرمنطقی و نادرست است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۲۰۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان