//
کدخبر: ۲۸۶۳۷۶ //

مقایسه سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا با یکدیگر

بیماری ناشی از ویروس کرونا به‌شدت بیماری واگیرداری است و به‌راحتی بین افرادی که فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک را رعایت نمی‌کنند، جابه جا می‌شود.

مقایسه سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا با یکدیگر

بنابراعلام رسانت، در حال حاضر در جهان حدود ۴۴ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و بیش از یک میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. گرچه بیشتر افراد علائم بیماری را به صورت خفیف تجربه می‌کنند، اما همچنان آمار، نشان‌دهنده شدت گرفتن بیماری در برخی مناطق است.

لذا باید با رعایت پروتکل‌های ایمنی از انتشار بیشتر بیماری و افزایش تلفات ناشی از این بیماری جلوگیری کنیم.

جدیدترین اخبار درباره کرونا

بر اساس بررسی‌های انجام شده، درک نحوه انتقال ویروس مهم‌ترین راه برای کنترل شیوع آن است. ویروس کرونا از طریق ذرات مرطوبی که از راه‌های تنفسی افراد به بیرون پخش می‌شود، انتقال می‌یابد. لذا همچنان مهم‌ترین راه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری و منتقل کردن آن، شستن مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک تمیز و بهداشتی است.

به گزارش فرتاک نیوز،همچنین مطالعات جدید صورت گرفته حاکی از این است که ایمنی در برابر ویروس کرونا به‌تدریج رو به کاهش می‌رود. محققان انگلیسی که تست کرونا در خانه را برای برخی از مردم انگلیس انجام داده‌اند، اظهار داشته اند که ایمنی در برابر ویروس کرونا طی ۶ تا ۱۲ ماه پس از عفونت کاهش می یابد و امکان ابتلای مجدد به بیماری در این افراد وجود دارد.

بسیاری از کشورها از جمله فرانسه و آلمان مجددا قوانین سختی مربوط به قرنطینه خانگی را در دست اعمال دارند تا از شیوع گسترده‌تر بیماری جلوگیری کنند و طبق نظر برخی از محققین وضعیت کشورها حداقل تا سال ۲۰۲۲ به حالت عادی برنخواهد گشت.

آیا علائم کرونا تغییری کرده است؟

ویروس کرونا در افراد مختلف به اشکال متفاوتی بروز می‌کند و اغلب افراد حالت خفیف‌تر بیماری را تجربه می‌کنند. علائم عمومی گزارش شده از ویروس تب، سرفه‌های خشک و خستگی است.

علائمی که افراد کمتری آن را بروز داده‌اند نیز شامل کوفتگی بدن، گلو درد، اسهال، از دست دادن حس بویایی و چشایی و مشکلات پوستی است. چنانچه علائم شما شدت یافت و دچار تنگی نفس، درد قفسه سینه و ناتوانی در حرکت و تکلم شدید، باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید.

مجددا لازم به تاکید است که بیشتر افراد با استراحت و تغذیه مناسب می‌توانند به‌راحتی بر بیماری غلبه کنند و نیازی به مراجعه به بیمارستان‌ها ندارند.

علائم کرونا در نوزادان نیز شامل تب، سردرد و سرگیجه، سرفه، تنگی نفس، اسهال و استفراغ است. گرچه موارد کمتری از بیماری در کودکان گزارش شده، اما همچنان ریسک انتقال بیماری از کودکان به بزرگسالان بسیار بالاست.

دوره پنهان بیماری در کودکان و نوزادان بین ۲ تا ۱۴ روز گزارش شده است. در بین کودکان مبتلا به بیماری موارد بسیاری وجود داشته که هیچ‌ گونه علائمی از خود نشان نداده‌اند.

برای تشخیص اینکه کودک مبتلا به ویروس کرونا نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد یا خیر، باید مواردی مثل سابقه بیماری‌های زمینه‌ای، و شرایط پزشکی کودک بررسی شود.

از آنجایی که مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی علاوه بر افزایش ریسک ابتلا به بیماری، باعث ازدحام و خستگی بیشتر کادر درمانی می‌شود، بهتر است تا حد امکان از خدمات پزشک آنلاین که در حال حاضر بسترهای متفاوتی برای دسترسی به آن تعبیه شده، استفاده کنید و نشانه‌های بیماری را با پزشک خود مطرح کنید.

به علت تشابه برخی علائم ویروس کرونا با سرماخوردگی و ویروس آنفولانزا، تشخیص بیماری اندکی دشوارتر است و نیاز به انجام تست کرونا دارد.

در صورتی که جواب تست شما یا فرزندتان مثبت شده باشد، در عین حفظ خونسردی باید رعایت قرنطینه را جدی بگیرید تا از شیوع بیماری جلوگیری کنید. مراقبت‌های داخل منزل و استراحت کافی و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند به شما در عبور از این بیماری کمک کند.

تفاوت‌ها و شباهت‌های سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا

با توجه به اینکه هر دوی این ویروس‌ها باعث مشکلات تنفسی می‌شوند، بررسی‌های بیشتری برای تشخیص کرونا از آنفولانزا و سرماخوردگی صورت گرفته است. ویروس‌های کویید۱۹ و آنفولانزا هر دو باعث بیماری تنفسی می شوند که این بیماری تنفسی می‌تواند به حالت خفیف تا بسیار شدید و حتی مرگ بروز کند.

هر دوی این ویروس‌ها از طریق ذرات‌ آلوده تنفسی منتقل می‌شوند. لذا اقداماتی مثل پوشاندن دهان با آرنج در زمان عطسه و سرفه و شستن مرتب دست‌ها، اقدامات مهمی هستند که برای جلوگیری از انتشار ویروس باید انجام شوند.

یکی از مهمترین تفاوت‌های این ویروس‌ها بایکدیگر، سرعت انتشار آن‌هاست. آنفولانزا معمولا دوره‌ی پنهان کوتاه تری نسبت به ویروس کرونا دارد. دوره پنهان بیماری به زمان ابتلا تا بروز علائم اشاره دارد. فاصله تخمین زده شده برای ویروس کرونا ۵ الی ۱۹ روز است در حالی ‌که ویروس آنفولانزا دوره ۳ روزه دارد. در نتیجه آنفولانزا با سرعت بیشتری گسترش پیدا می‌کند.

همچنین کودکان عامل انتقال مهم‌تری در ویروس آنفولانزا در جامعه هستند، در حالی که در مورد ویروس کرونا معمولا کمتر تحت تاثیر بیماری قرار می‌گیرند.

در حال حاضر روش‌های درمانی مختلفی در حال آزمایش برای درمان و بهبودی بیماری کروناست و بیش از ۲۰ واکسن در مراحل مختلف آزمایش روی حیوانات و انسان‌ها می‌باشد. گرچه هیچ کدام این موارد تا به حال به تایید سازمان بهداشت جهانی نرسیده است.

در مقابل آنتی ویروس‌ها و واکسن‌های درمانی آنفولانزا موجود است. گرچه این واکسن  بر روی بیماری کرونا موثر نیست اما در صورت امکان با واکسینه شدن در برابر آنفولانزا می‌توانید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۶۳۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان