//
کدخبر: ۲۷۸۲۴۱ //

اوتیسم و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید

بیماری اوتیسم که از آن به عنوان درخودماندگی نیز یاد می شود، یک بیماری بسیار پیچیده ی عصبی و رفتاری است که می تواند به طور کامل زندگی فرد را تحت کنترل قرار دهد. درجات این بیماری متفاوت است در حالت اختلال ساده به راحتی می توان، راه چاره ای مفید برای درمان به دست آورد.

اوتیسم و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید

اوتیسم چیست و چه عواملی می تواند سبب به وجود آمدن این مشکل شود؟ در ادامه در نظر داریم به طور کلی به بررسی این اختلال بپردازیم و به مهمترین روش های درمان آن اشاره کنیم، با ما همراه باشید.

به گزارش سرویس سلامت فرتاک نیوز، بیماری اوتیسم که از آن به عنوان درخودماندگی نیز یاد می شود،  یک بیماری بسیار پیچیده ی عصبی و رفتاری است که می تواند به طور کامل زندگی فرد را تحت کنترل قرار دهد.

درجات این بیماری متفاوت است در حالت اختلال ساده به راحتی می توان، راه چاره ای مفید برای درمان به دست آورد ولی در حالی که این بیماری تشدید یافته است، باید به دنبال روش های درمانی مطلوب تر باشیم. کودکانی که از این اختلال رنج می برند قادر به برقراری ارتباط با دیگران نیستند، آنها به دلیل اینکه نمی توانند افکار و احساسات خود را به طور دقیق منتقل کنند، با گذر زمان دچار مشکلات بسیاری در رفتار و البته کلمات می گردند. 

گفتنی است کودکانی که از این بیماری رنج می برند بسیار حساس هستند، آنها در برابر بسیاری از اتفاق ها که شاید طبیعی هستند، ممکن است احساسات بدی را تجربه کنند.

 از سوی دیگر غالب است که این کودکان حرکات تکراری از جمله دست زدن، تاب خوردن و یا قدم زدن را از خود نشان دهند. رفتارهای پرخاشگرانه یکی از مهمترین ویژگی های رفتاری است که در این نوع از کودکان دیده می شود، آنها معمولا به برخی از اشیا از خود وابستگی نشان می دهند.

اوتیسم

علائم بیماری اوتیسم

کودکان اتیسمی تاحدود قابل ملاحظه ای دچار مشکلات رفتار شناختی هستند و معمولا در دوره های بلوغ می توانند دچار تشنج باشند.

جالب است بدانید که کودکان مبتلا به این بیماری دارای مهارت های خاصی هستند به عنوان مثال ممکن است کودکی در برقراری رفتار با دیگران مشکل داشته باشد ولی به راحتی استعدادهای قابل ملاحظه ای در زمینه های هنری و علمی از خود نشان دهد.

علائم مربوط به بیماری اوتیسم معمولا در همان سالهای اول زندگی قابل روئیت است، اگر چه برخی از کودکان در همان بدو تولد می تواند علائم مربوط را داشته باشد ولی بیشتر آنها در 18 تا 36 سالگی علائم بارز این بیماری را از خود نشان می دهند.

در سال های اخیر طی بررسی و تحقیقاتی که انجام شده است، معلوم گردیده که که بیماری اوتیسم روندی رو به رشد را از خود نشان داده است ولی هیچ دلیل قانع کننده ای برای این در دست نیست زیرا سبک زندگی، عوامل مختلف بر روی ابتلا به اختلال تاثیر خاصی ندارد. از مهمترین علائمی که افراد مبتلا به بیماری اوتیسم از خود نشان می دهند، می توان موارد زیر را نام برد:

  • تکرار مداوم عبارت
  • مشکل در حفظ مکالمه
  • اجتناب از تماس چشمی با دیگران
  • الگوهای گفتاری غیر عادی
  • عدم پاسخگویی در برابر صدا
  • مشکل در برابر درک احساسات
  • رفتارهای تکراری غیر عادی

وجود هر یک از نشانه های یاد شده می تواند دلیلی بر حضور این بیماری در نظر گرفته شود، البته به منظور تشخیص دقیق باید با پزشک متخصص در این زمینه در ارتباط باشید. هر چه زودتر وجود این اختلال شناسایی شود، بهتر می توان آماده سازی و روش های کاهش عوارض آن را در اولویت قرارداد.

اوتیسم

عوامل بیماری اوتیسم

هیچ دلیل دقیق و قطعی برای به وجود آمدن بیماری اوتیسم در دست نیست. البته بسیاری از محققان بر این باور هستند که این اختلال در بخشی از مغز رخ می دهد که می تواند در اندام های حسی و پردازش گفتاری تاثیر نامطلوب به همراه داشته باشد. طی یک بررسی ارائه شده است که موارد زیر می تواند در احتمال حضور این اختلال نقش بسیار مهمی داشته باشد:

  • ژنتیک
  • سن بالا
  • برخی داروها
  • نقص آنزیمی
  • اختلالات متابولیسمی

برخی از افراد نیز اگرچه واکسیناسیون را دلیلی بر ابتلا به این بیماری میدانند ولی تاکنون هیچ گونه پژوهش علمی در این باره انجام نشده است.

درمان بیماری اوتیسم

هیچ درمان قطعی برای بیماری اوتیسم در دست نیست، از سوی دیگر هر فردی متناسب با میزان بیماری می تواند علائم مختلفی را از خود نشان دهد که به روش های درمانی مختلفی نیاز داشته باشد.

راهکارهای کمک کننده ی بسیاری به منظور تعدیل کردن نشانه و علائم این بیماری در دست است، که پزشک مربوط می تواند به راحتی با بررسی شرایط موجود، گزینه های مناسب را در اولویت قرار دهد. از مهمترین روش های درمانی برای بیماری اوتیسم می توان موارد زیر را نام برد:

  • تحلیل رفتار کاربردی
  • رویکرد مبتنی بر روابط و تفاوت‌های فردی و توسعه‌ای
  • کاردرمانی
  • آموزش پاسخ محور
  • مداخله در توسعه‌ی روابط
  • گفتار درمانی
  • مداخله‌ی رفتاری شفاهی
  • داروها
  • درمان و آموزش کودکان اوتیسمی و کودکان دارای نقص ارتباطی وابسته

داروهایی که برای بهبودی بسیاری از نشانه های این بیماری در اولویت قرار می گیرد، متفاوت هستند و باید زیر نظر یک فرد متخصص تجویز گردد.

به کار گیری بسیاری از این دارو ها می تواند میزان تشنج، افسردگی و البته اختلال در خواب را کاهش دهد.  معمولا با توجه به میزان این اختلال هر فردی میتواند در برابر یکی از روش های درمانی یاد شده، اثرات درمانی بهتری را نشان دهد که این امر در مدت زمان کوتاه شناسایی می شود و می تواند جایگزین مناسبی برای روش های دیگر در نظر گرفته شود.

اوتیسم 2

سوالات متداول در مورد بیماری اوتیسم

* چگونه می توان بیماری اوتیسم را تشخیص داد؟

 آزمون و تست خاصی برای تشخیص این بیماری در دست نیست ولی در عوض محققان و پزشکان فعال در این زمینه به راحتی می توانند با ارزیابی رفتار کودک به حضور این بیماری پی ببرند.

 * تشخیص افتراقی اوتیسم چیست ؟

 اگر کودکی دچار مشکلات شنوایی باشد در این صورت می تواند علائم بیماری اوتیسم را از خود نشان دهد.

* اطرافیان در برابر بیماری اوتیسم چه نقشی برعهده دارند؟

حمایت و داشتن صبر در این مرحله از بیماری بسیار مهم است، زیرا توجه کنید هر گونه رفتار نامشخصی که ظاهر می شود به دلیل این بیماری بوده، هر گونه واکنش در برابر رفتارهای ایجاد شده می تواند شرایط موجود را حاد کند. اطرافیان باید اطلاعات و راهنمایی لازم به منظور داشتن رفتار صحیح در برابر کودکان اوتیسمی به دست آورند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۸۲۴۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان