//
کدخبر: ۲۷۴۷۲۹ //

کدامیک از ماسک ها اثربخشی لازم را دارد؟

محققان دانشگاه دوک در بررسی ۱۴ نوع ماسک، دریافتند استفاده از برخی ماسک‌ها نه تنها بی‌اثر بوده بلکه بسیار خطرناک نیز هستند.

کدامیک از  ماسک ها اثربخشی لازم را دارد؟

با گسترش ویروس کرونا در جهان و ابتلای شمار زیادی از مردم دنیا به این ویروس و عدم دستیابی به یک واکسن ایمن و اثربخش با توجه به تلاش شبانه روزی دانشمندان، سازمان جهانی بهداشت همچنان تنها راه پیشگیری از شیوع کووید ۱۹ را رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌داند که یکی از مهمترین آن‌ها استفاده مداوم از ماسک است.

به گفته کارشناسان استفاده از ماسک همانقدر که می‌تواند از فرد در مقابل ویروس کرونا محافظت کند می‌تواند در قطع چرخه انتقال ویروس هم موثر باشد، اما آیا همه انواع ماسک چنین تاثیری را دارند؟

به گزارش فرتاک نیوز؛ محققان دانشگاه دوک در کارولینای شمالی در تحقیقی انواع ماسک از نوع جراحی تا ماسک‌های تولید شده از پشم گوسفند را مورد بررسی قرار دادند که در این میان کمترین اثربخشی را ماسک‌هایی داشتند که از پوست و پشم گوسفند تهیه شده بودند.

مارتین فیشر یکی از محققان این دانشگاه در این باره گفت: نتیجه آزمایش بسیار تعجب آور بود، در این تحقیق ما مشاهده کردیم تعداد ذرات آلوده در ماسک‌های پوستی و پشمی بسیار بیشتر از شرایطی بود که از ماسک استفاده نشده بود. هدف ما این است که مردم را به استفاده از ماسک تشویق کنیم، اما ماسکی که اثربخشی لازم را داشته باشد.

در این تحقیق مشخص شد ماسک N۹۵ بهترین کارآیی را در محافظت از فرد در برابر ویروس کرونا دارد. ماسک‌های جراحی که توسط کادر درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز موثر هستند. ماسک پلی پروپیلن در رده سوم اثر بخشی قرار گرفتند. ماسک‌های پنبه‌ای یا کتان هم عملکرد بسیار خوبی داشته و قادر بودند مانع انتشار میزان قابل توجهی از ذرات هنگام گفتگو شوند.

فیشر با تایید امکان انتقال ویروس کرونا از طریق صحبت کردن تشریح کرد: وقتی افراد صحبت می‌کنند، قطرات کوچک در هوا رها می‌شوند، بنابراین بیماری با صحبت کردن بدون سرفه یا عطسه می‌تواند گسترش یابد. ما به این نتیجه رسیدیم برخی از ماسک‌ها در مسدود کردن ذرات دفع شده بسیار بهتر از سایرین عمل می‌کنند.

به گفته اریک وستمن یکی دیگر از محققان این دانشگاه، استفاده از ماسک یک روش ساده و آسان برای کاهش شیوع کووید ۱۹ است. حدود نیمی از عفونت‌ها مربوط به افرادی است که علائمی را نداشته و اغلب نمی‌دانند که مبتلا هستند، از این رو پتانسیل این را دارند که ویروس را هنگام سرفه، عطسه و صحبت کردن گسترش دهند. اگر همه از ماسک استفاده می‌کردند، می‌توانستیم ۹۹ ٪ از این قطرات را قبل از انتقال به فردی دیگر متوقف کنیم. در صورت عدم وجود واکسن یا داروی ضد ویروس کرونا، این یک روش اثبات شده برای محافظت از دیگران و همچنین خودمان است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۴۷۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان