//
کدخبر: ۲۶۴۹۲۶ //

علت افزایش دوباره موارد کرونا در کشور / ایران در مرحله تحقیقات تولید واکسن

عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹ وزارت بهداشت، درباره روند کرونا در ایران و مقایسه با دنیا و همچنین کمتر بودن میزان کشندگی آن در ایران نسبت به برخی کشورهای پیشرفته، توضیح داد.

علت افزایش دوباره موارد کرونا در کشور / ایران در مرحله تحقیقات تولید واکسن
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر احسان مصطفوی - رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتوپاستور ایران در نشست ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران در رابطه با روند بیماری کووید۱۹ در ایران و مقایسه با دنیا، گفت: خوشبختانه در مقایسه با خیلی از کشورهای دنیا میزان کشندگی بیماری در کشور ایران به طور قابل توجهی کمتر از برخی کشورهای پیشرفته و آمریکایی است و این موضوع متاثر از عوامل مختلفی است.

وی گفت: یک فاکتور تعیین کننده بافت سنی نسبتا جوان کشور است؛ به طوری که میانه سنی جمعیت کشورمان ۳۱ سال است و این درحالیست که در کشوری مثل اسپانیا این شاخص ۴۵ و ایتالیا ۴۷ سال است. بنابراین وقتی سن بالاتر باشد انتظار داریم بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و چاقی و دیابت فراوانی بیشتری داشته باشد؛ چراکه ریسک فاکتورهای مرگ محسوب می شوند.

وی ادامه داد: موضوع دوم تاثیرگذار نیز مجاهدت‌های سیستم بهداشتی و درمانی در چند ماه اخیر است؛ هم در پروسه غربالگری و شناسایی زودتر بیماران و نهایتا هم ایزولاسیون و درمان زودتر. خوشبختانه در این مدت برخلاف برخی کشورهای اروپایی، چالش جدی در حوزه درمان نداشتیم.

علت افزایش موارد کرونا در ایران طی روزهای اخیر

مصطفوی افزود: همچنین در هفته‌های اخیر یک روند نسبتا تند صعودی گزارش موارد جدید بیماری را در کشور داریم که از عوامل مختلفی متاثر می‌شود؛ ابتدا اینکه در یک ماه اخیر میزان تست موارد مشکوک به کووید ۱۹ را به طور قابل توجهی افزایش دادیم و از تعداد ۱۰ هزار تست در یک ماه گذشته اکنون به بیش از۲۰ هزار تست روزانه رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین برخی بازگشایی‌ها اتفاق افتاده و طبیعتا با برخی عدم رعایت‌ها انتظار داریم پیک اپیدمی و موج‌های دوم و سوم را شاهد باشیم. اکنون نیز استان‌های خوزستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، کردستان و هرمزگان استان‌هایی هستند که نسبت به سایر استان‌ها درگیری بیشتری را با بیماری دارند.

مصطفوی گفت: انتظار داریم کشورهایی که یک روند نزولی را در روزها و هفته‌های اخیر در موردشان شاهد بودیم و البته آزادسازی‌هایشان را با تاخیر چند هفته‌ای نسبت به ما شروع کردند، در روزها و هفته‌های آینده افزایش موارد بروز بیماری را داشته باشند.

عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید19 وزارت بهداشت، با بیان اینکه این بیماری ناشناخته است و با روشن‌تر شدن زوایای مختلف امیدواریم بتوانیم کنترل بهتری از آن داشته باشیم، افزود: چارجوبی که اکنون در این زمینه و به صورت هدفمند دنبال می‌شود، تست افراد پرخطر از جمله سالمندان جهت شناسایی زودهنگام آنها و انجام اقدامات مداخله‌ای موثر در آنها و پیشگیری از مرگ و میر در آنهاست.

ایران در مرحله تحقیقات تولید واکسن کرونا

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتوپاستور ایران همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره اقدامات انستیتوپاستور ایران برای دستیابی به واکسن کرونا هم‌راستا با اقدامات جامعه جهانی، گفت: چه انستیتو پاستور ایران و چه برخی از مجموعه‌های دولتی و شرکت‌های دانش بنیان اقداماتی را در این زمینه شروع کردند و پروپوزال‌هایی داده شده و در مرحله انقعاد قرارداد است. به نظر می‌رسد ایران هم همپای کشورهای دیگر حرفی برای گفتن خواهد داشت. البته زمان در این زمینه بسیار مهم که پروژه چه زمانی به نتیجه حاصل شود. امیدواریم ما هم بتوانیم همپای سایر کشورها تکنولوژی این موضوع را کسب کنیم. فعلا در مرحله تحقیقاتی تولید واکسن هستیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۴۹۲۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان