//
کدخبر: ۲۵۲۸۲۵ //

مشکلی در تأمین داروی بیماران کرونایی و خاص نداریم/ در روزهای آینده از واردات ماسک بی‌‌نیاز می‌‌شویم

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مشکلی در تأمین داروهای بیماران کرونایی نداریم، گفت: متأسفانه شاهد تجویز اوسلتامی‌‌ویر علی‌‌رغم حذف آن از پروتکل‌‌های درمانی کرونا هستیم. ظرف دوهفته آینده از واردات ماسک بی نیاز می شویم.

مشکلی در تأمین داروی بیماران کرونایی و خاص نداریم/ در روزهای آینده از واردات ماسک بی‌‌نیاز می‌‌شویم
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر محمدرضا شانه ساز در گفت‌وگوی ویدئویی با خبرنگاران با بیان اینکه بحران کرونا بسیاری از کشورهای دنیا را درگیر کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر یک تجربه جدید مدیریتی را به انجام رسانده‌‌ایم و سرعت عمل در صدور مجوز برای کالاهایی که مورد نیاز هستند را افزایش دادیم؛ در ایام تعطیل صدور مجوزها به قوت خود انجام می‌‌شد و بخش اعظم نیاز کشور را با تولید داخل مرتفع کردیم.

وی با ارائه مثالی ادامه داد: در زمینه تولید ماسک ظرفیت کشور هشت برابر معمول افزایش یافته است یعنی از 120 هزار به 800 هزار ماسک رسیده‌‌ایم و ماسک N95 از 8000 به 80 هزار رسیده است. لباس‌‌های مورد نیاز از روزی 2000 به حدود 50 هزار ظرفیت تولید رسیده است.

وی افزود: تولید محلول‌‌های ضدعفونی تولید 10 برابر شرایط قبل از بحران شده است؛ در زمینه دارو هم نیاز کشور را به طور کامل بر اساس پروتکل‌‌ها تامین می‌‌کنیم، البته در هفته‌‌های اول به دلیل افزایش حجم نیاز درگیر مشکلاتی بودیم و هموطنان و پرسنل با مشکلاتی مواجه بودند که امروز با افتخار می‌‌توان گفت کمبودهای روزهای اول بحران را نداریم و برطرف شده و البته حجمی هم از طریق واردات تامین شده که ظرف یکی دو هفته آینده از واردات نیز بی نیاز می‌‌شویم. 

شانه‌‌ساز در خصوص کمبود ماسک در داروخانه‌‌های کشور تصریح کرد: محلولای ضدعفونی یک هفته است که به داروخانه‌ها تحویل داده می شود و ماسک‌‌ها را نیز با توجه به افزایش ظرفیت اقدامات جهادی امیدواریم چندروز آینده بتوانیم برای استفاده عموم توزیع کنیم. البته سازمان جانی بهداشت اعلام کرده که افراد عادی نیاز به استفاده از ماسک ندارند اما با افزایش ظرفیت کشور این نیاز را برطرف کردیم.

وی در خصوص داروهای مورد نیاز برای درمان بیماران مبتلا به کرونا خاطرنشان کرد: تولیدکننندگان داخلی دارند تمام داروهای تصویب شده در کمیته علمی را تولید می‌‌کنند و امیدواریم این امر در سال جهش تولید بتواند  به‌‌عنوان تجربه مدیریتی کشور در ادامه سال مورد استفاده قرار بگیرد. 

وی در پاسخ به این سوال تسنیم که علت واردات داروی "اوسلتامی‌‌ویر" پس از حذف آن از پروتکل‌‌های درمانی وزارت بهداشت چه بود؟ تصریح کرد: در حال حاضر سه تولیدکنننده تامی‌‌فلو در کشور داریم؛ این دارو فقط برای کرونا استفاده نمی‌‌شد و برای آنفلوآنزا نیز وارد می‌‌شد یکی از مشکلاتی که در واردات داشتیم مواد اولیه داروی اوسلتامی‌‌ویر بود که ظرف یک هفته گذشته وارد و تولید شد. در این فاصله ما مجبور شدیم به دلیل وقفه صورت گرفته در واردات مواد اولیه این دارو، کمی از داروهای ساخته‌‌شده را مجوز واردات فوریتی بدهیم که این مجوزها قبلاً نیز صادر شده است. توصیه ما این است که این داروها تجویز نشود و متأسفانه شاهد تجویز این دارو علی‌‌رغم حذف آن از پروتکل‌‌های درمانی کرونا هستیم و وقتی دارد تجویز می‌‌شود تقاضا بالا می‌‌رود و با بیماران نسخه به دست مواجه هستیم.

وی ادامه داد: با صلاحدیدی که در وزارت بهداشت داشتیم قرار بر این شد که واردات را انجام دهیم و این شیب را کاهش دهیم که استرسی به مصرف‌‌کنندگان وارد نشود ولی باید پزشکان از تجویز آن خودداری کنند. 

تبلیغات دارو در فضای مجازی با اغراض اقتصادی

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که مصرف برخی داروهای گیاهی و مکمل‌‌ها چقدر در پیشگیری از کرونا موثر است تصریح کرد: توصیه بیشتر به مصرف میوه‌‌های تازه و مواد غذایی متعادل است مردم لطفا به توصیه‌‌های علمی و کارشناسی توجه کنند زیرا در فضای مجازی اغراض اقتصادی پشت تبلیغات مکمل‌‌های ویتامینی هستند بنابراین مردم از توجه به افراد ناشناخته بپرهیزند.

وی در پاسخ به این سؤال که سرنوشت ماسک‌‌های مکشوفه چه شد؟ تصریح کرد: ارقامی که اعلام شد متفاوت از واقعیت بود و بزرگنمایی شده بود. آن تعدادی که کشف شد در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت و در بین دانشگاه‌‌های علوم پزشکی توزیع شد و در مجموع زیر 10 میلیون ماسک بود. ما بیش از 15 میلیون ماسک در حوزه مراکز بهداشتی و درمانی در طول اسفندماه توزیع کردیم و ظرف 48 ساعت گذشته حدود 14 و نیم میلیون ماسک توزیع کردیم.

مشکلات بانکی با وجود کرونا پابرجا بود

شانه ساز در پاسخ به این سوال خبرنگاران که با توجه به تحریم‌‌ها آیا مشکلی در توزیع اقام وجود داشت؟ تصریح کرد: تجار مجبور شدند راه‌‌های مختلفی برای حل مشکلات تجربه کنند. در اثنای این بحران به جز چند کشور که روابط خوبی با آنها داشته‌‌ایم، نه تنها مشکلات بانکی و نقل و انتقال پول کمتر نشد بلکه به این میزان افزوده شده است.

پیش‌‌بینی نیاز 20 برابری کشور را نداشتیم

وی در خصوص سیاست عدم توزیع ماسک در هفته‌‌های اول شیوع کرونا در داروخانه‌‌های کشور تشریح کرد: در هفته اول ظرفیت تولید ماسک برای شرایط عادی لحاظ شده بود و پیشگویی اینکه 20 برابر نیاز معمول باید ماسک تآمین کنیم نداشتیم؛ به دلیل درگیری سایر کشورهای جهان نیز تامین از خارج به آسانی امکانپذیر نبود با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی توصیه به استفاده مردم نکرده بود آنها را جمع کردیم تا بین دانشگاه‌‌های علوم پزشکی توزیع شود اما به محض اینکه تمرکز بر ـدمین و تولید پیدا کدریم این محدودیت رفع شد. 

وی در خصوص ادعای دارویی که در آبادان در درمان کرونا مورد استفاده گرفته است، تصریح کرد: ادعاهای بسیاری ظرف یک ماه گذشته دیده‌‌ایم. کمیته علمی در سازمان غذا و دارو شکل گرفته که بر طبق آن تمام موارد ادعاشده و مستندات دریافت می‌‌شود و در کمیته بررسی می‌‌شود تا به مراحل کارآزمایی بالینی وارد شود.

از داروهای ایرانی چه خبر؟

وی در پاسخ به این سوال که داروهای ساخت ایران در چه مراحلی قرار دارند، تصریح کرد: این داروها قبلا نیز در کشور تولید می‌‌شدند، مشکلی در تحریم‌‌ها برای خرید مواد اولیه بود و امروز این اقلام در کشور تولید شده‌‌اند.  داروهای جدید نیز در کمیته علمی در حال بررسی است و در صورت تأیید، ظرفیت تولید آنها افزایش خواهد یافت.

مشکلی در تأمین داروی بیماران خاص نداریم

شانه ساز در پاسخ به این سوال که بیماران خاص چگونه داروی خود را دریافت می‌‌کنند خاطرنشان کرد: در تأمین داروی این افراد مشکلی وجود نداشته است و فقط یک روز به دلیل کثرت مراجعه کننده در دراوخانه‌‌ها مشکل پیش آمد که بعد داروخانه‌‌های توزیع‌‌کننده این داروها افزایش یافت.

جزئیات تولید کیت‌‌های تشخیصی 

شانه ساز خاطرنشان کرد: چند شرکت تولیدکنننده کیت‌‌های تشخیصی کرونا در کشور آماده هستند و در زمینه قیمت‌‌گذاری نیز از انواع وارداتی قیمت پایین‌‌تری دارند و با توجه به اینکه مصرف عام ندارد هزینه‌‌ای به مصرف‌‌کنننده تحمیل نمی‌‌کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۲۸۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان