//
کدخبر: ۲۵۰۰۳۰ //

مصرف بیش از حد این ۸ ماده غذایی بینهایت خطرناک است

بعضی از غذاها می توانند برای شما در حد اعتدال مفید باشند، اما به مقدار زیاد مضر هستند.

 مصرف بیش از حد این ۸ ماده غذایی بینهایت خطرناک است
به گزارش فرتاک نیوز،

۱. روغنهای امگا ۳ و روغن ماهی

اسید چرب امگا ۳ برای سلامتی ما ضروری است. این مواد در بدن انسان نقش های مختلفی ایفا میکنند:

    با التهاب مبارزه می کنند

    نقش مهمی در رشد مغز بازی می کنند

    خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند

    و…

از آنجا که بیشتر رژیم های غذایی حاوی مقادیر اندکی از امگا ۳ هستند، مکمل های آن ها محبوبیت بیشتری برای مصرف دارند.

کپسول امگا ۳ رایج ترین مکمل است که از ماهی، جگر ماهی و جلبک تولید می شود. با این حال، مصرف بیش از حد امگا ۳ ممکن است مضر باشد. دوز معمول و توصیه شده آن بین ۱-۶ گرم در روز متغیر است، اما مصرف روزانه ۱۳ تا ۱۴ گرم آن ممکن است دارای اثرات رقیق کننده خون در افراد سالم باشد.

این وضعیت میتواند خطرناک باشد، به خصوص برای افرادی که مستعد خونریزی هستند یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند. علاوه بر این، مصرف مقادیر زیاد روغن کبد ماهی ممکن است منجر به افزایش بیش از حد ویتامین A در بدن شود. که به آن مسمومیت با ویتامین آ یا هیپرویتامینوز گفته میشود.

۲. ماهی تن (تازه و کنسرو شده)

ماهی تن یک ماهی چرب است که معمولاً بسیار سالم ارزیابی می شود. این ماهی منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است و از نظر پروتئین بسیار پرقدرت است.

۳. دارچین

دارچین یک ادویه خوشمزه و پر کاربرد است، که دارای شمار زیادی خواص دارویی است. این ادویه سرشار از آنتی اکسیدان ها است. و نشان داده شده است که به طور موثری با التهابات بدن مبارزه کرده و قند خون را کاهش می دهد. خوردن دارچین همچنین با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و بیماریهای عصبی مرتبط است.

با این حال، دارچین حاوی مقادیر زیاد ترکیبی به نام کومارین است که ممکن است در دوزهای زیاد مضر باشد. مقدار قابل تحمل روزانه کومارین ۰.۱ میلی گرم در کیلوگرم وزن بدن است. مصرف بسیار و بیش از حد قابل تحمل آن ممکن است باعث سمیت کبد و سرطان شود.

۴. جوز هندی

جوز هندی ادویه ای با طعم بسیار خوشمزه و بی نظیری است. این ادویه اغلب در غذاهای کریسمس، کیک ها و پودینگ استفاده می شود.

جوز حاوی ترکیبی به نام میریستین است که یک ماده روانگردان خاص است. در دوزهای کم، جوز هندی بدون تأثیر بر سلامتی باعث ایجاد طعم و مزه بهتر به غذا می شود. اما در دوزهای زیاد، ممکن است باعث مسمومیت با میریستین شود.

اثرات مسمومیت با میریستین شامل موارد زیر می شود:

    تشنج

    ورم مفاصل قلب

    حالت تهوع

    سرگیجه

    درد

    و توهم

۵. قهوه

قهوه نوشیدنی فوق العاده ای است که با آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات فعال پر شده است.

محصولات به دست آمده از قهوه مزایای سلامتی متعددی از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری های کبدی، دیابت نوع ۲ و بیماری های عصبی برای انسان دارند. ماده فعال قهوه به طور منظم کافئین است و هر فنجان به طور متوسط ​​۸۰-۱۲۰ میلی گرم دارد. به طور کلی مصرف روزانه ۴۰۰ میلی گرم بی خطر تلقی می شود.

با این حال، مصرف بیش از ۵۰۰-۶۰۰ میلی گرم در روز می تواند زیاد و خطرناک باشد. این وضعیت ممکن است سیستم عصبی را تحت الشعاع خود قرار دهد. و باعث بی خوابی، عصبی شدن، تحریک پذیری، گرفتگی معده، تپش قلب و لرزش عضلات شود.

۶. جگر

گوشت ارگان ها مغذی ترین قسمت گوشت حیوانات است. و کبد مغذی ترین ارگان محسوب میشود. این ارگان سرشار از بسیاری مواد مغذی ضروری مانند آهن، B12، ویتامین A و مس است.

با این حال، ۱۰۰ گرم کبد گاو حاوی بیش از شش برابر میزان توصیه شده رژیم غذایی (RDI) ویتامین A، و ۷ برابر RDI مس  است.

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است، به این معنی که در بدن ما ذخیره می شود. بنابراین ، مقدار اضافی آن ممکن است باعث علائم سمیت ویتامین A شود.

این علائم ممکن است شامل مشکلات بینایی، درد استخوان و افزایش خطر شکستگی، تهوع و استفراغ باشد.

خوردن زیاد مس نیز ممکن است باعث سمیت با مس شود. این وضعیت می تواند به استرس اکسیداتیو و تغییرات عصبی منجر شود. و ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. درنتیجه حتی اگر کبد فوق العاده سالم و مغذی باشد، اما نباید آن را به صورت روزانه مصرف کرد. خوردن آن برای یک بار در هفته کافی است.

۷. سبزیجات کراسیفروس

کراسیفروس از خانواده سبزیجات و شامل کلم بروکلی، جوانه بروکسل، کلم و … هستند. این سبزیجات برای سلامتی انسان مفید بوده و باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی میشود.

کراسیفروس بخش بزرگی از مصرف سبزیجات روزانه مردم را تشکیل می دهند. با این حال، ترکیبات موجود در این سبزیجات به نام تیوسیانات ها می توانند بر توانایی بدن در جذب ید اختلال ایجاد کنند. این ممکن است به وضعیتی به نام کم کاری تیروئید منجر شود.

۸. فندوقی برزیلی

فندقی برزیلی از بهترین منابع غذایی حاوی سلنیوم است. سلنیوم یک عنصر اساسی و مورد نیاز بدن است، اما می تواند در مقادیر زیاد سمی باشد. میزان توصیه شده روزانه سلنیوم ۵۰-۷۰ میکروگرم در روز برای بزرگسالان است. علاوه بر این، سطح تحمل بالاتر مصرف میتواند در حدود ۳۰۰ میکروگرم در روز برای بزرگسالان باشد.

یک فندقی برزیلی بزرگ ممکن است حاوی ۹۵ میکروگرم سلنیوم باشد. این مقدار بیش از مقدار روزانه توصیه شده برای بزرگسالان و بیش از سه برابر میزان مورد نیاز کودکان است. اما خوردن فقط ۴-۵ فندقی برزیلی در روز ممکن است یک فرد بالغ را در معرض مسمومیت با سلنیوم قرار دهد. علائم سمیت با سلنیوم شامل ریزش مو و ناخن ها، مشکلات گوارشی و مشکلات حافظه است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۰۰۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان