//
کدخبر: ۲۴۹۰۳ //

مصرف بی‌حساب و کتاب آنتی‌بیوتیک ممنوع؛ ابرمیکروب‌های مقاوم در کمین نشسته‌اند

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو با اظهار نگرانی جدی از گسترش مقاومت میکروبی در کشور، درباره علل رشد ابر میکروب‌ها‌ی مقاوم به انواع آنتی‌بیوتیک‌ها توضیح داد.

مصرف بی‌حساب و کتاب آنتی‌بیوتیک ممنوع؛ ابرمیکروب‌های مقاوم در کمین نشسته‌اند

به گزارش فرتاک نیوز، فاطمه سلیمانی دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو با اشاره به هشدارهای اخیر سازمان بهداشت جهانی مبنی بر معضل جدی مقاومت میکروبی، گفت: متاسفانه توسعه روز افزون این مقاومت در کل دنیا به عنوان مشکل و معضلی جهانی مطرح شده به گونه‌ای که این مشکل در برخی از کشور‌ها در ابعاد پیچیده و گسترده تری مطرح است و در این میان کشورمان نیز یکی از نقاط درگیر با این مساله مهم است.

وی افزود: تجویز و مصرف منطقی آنتی بیوتیک‌ها آنطور که باید و شاید توسط گروه‌های پزشکی، مردم مورد توجه قرار نمی‌گیرد که در این میان، مصرف غیر منطقی و خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها به صورت مراجعه به پزشک و اصرار بر دریافت این گروه دارویی توسط مردم، نمونه بارز آن به شمار می‌رود و از سوی دیگر نیز علاوه بر مشکل یاد شده، استفاده نابه جا یا بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها در غذاهای دام، طیور و آبزیان نیز می‌تواند منبعی مهم در بروز مقاومت دارویی به شمار رود.

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو با تاکید بر سیر صعودی رشد میکروب‌ها، تصریح کرد: متاسفانه علی رغم رشد و گسترش روز افزون میکروب‌ها، نمی‌توان فورا آنتی بیوتیک جدید و مقاوم تری را نسبت به میکروب‌های جدید ساخت، زیرا ساخت و تولید دارو‌های جدید به ویژه گروه آنتی بیوتیک‌ها به شدت زمان بر بوده و از سوی دیگر فعلا آنتی بیوتیک قوی‌تر جدیدی نیز کشف نشده است.

وی با اعلام هشدار جدی نسبت به ممانعت مردم و گروه‌های پزشکی برای تجویز و استفاده بی مورد، غیر منطقی و یا بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها گفت: در حقیقت هر بار که آنتی‌بیوتیکی بی حساب و کتاب وارد بدن می‌شود، با هر بار مصرف، فرصت جدیدی برای میکروب و باکتری در جهت افزایش مقاومت به آن دارو ایجاد می‌شود؛ موضوعی که متاسفانه در برخی از کشور‌ها منجر به پیدایش ابر میکروب‌هایی شده که دیگر هیچ آنتی‌بیوتیکی جلودارشان نیست.

سلیمانی یادآور شد: متاسفانه میکروب‌ها و باکتری‌ها به علت نوع ماهیت ذاتی که دارند، به سرعت قادر به تکثیر و حتی تغییر ژنوم خود هستند و به همین علت هر بار که آنتی‌بیوتیکی مصرف می‌کنیم، بلافاصله میکروب شروع به مقاومت در برابر آن می‌کند. همین مسئله مهم‌ترین علت پاسخ ندادن بدن فرد در دوره‌های بعدی درمان به یک نوع آنتی بیوتیک خاص محسوب می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۹۰۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان