//
کدخبر: ۲۴۵۱۶۴ //

رابطه استفاده از لوازم‌آرایشی در دوران بارداری و اوتیسم

نتایج بررسی‌های محققان در ماساچوست ایالات‌متحده نشان داد که فتالات موجود در بسیاری از مواد آرایشی و سایر محصولات مشابه می‌تواند با موارد ابتلا به اوتیسم در پسران 3 تا 4ساله مرتبط باشد.

رابطه استفاده از لوازم‌آرایشی در دوران بارداری و اوتیسم
به گزارش فرتاک نیوز،

در دوران بارداری، مصرف برخی از مکمل‌های دارویی ازجمله اسیدفولیک توصیه می‌شود و به گفته محققان، مصرف اسیدفولیک در دوران بارداری می‌تواند اثرات مضر فتالات را کاهش دهد.

فتالات شیمیایی، گروهی از مواد شیمیایی مختل‌کننده غدد درون‌ریز هستند که در مواد آرایشی، محصولات خانگی متداول، محصولات پلاستیکی و بسته‌بندی‌های مواد غذایی یافت می‌شود.

هرچند که اختلال اوتیسم به دلیل موارد ژنتیکی است اما محققان اظهار کردند: قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی در دوران بارداری نیز می‌تواند منجر به ایجاد این اختلال شود.

محققان گفتند: پسران چهار برابر بیشتر از دختران در معرض ابتلا به اوتیسم هستند.

در این تحقیق، اطلاعات 2001 مادر و نوزاد در سه‌ماهه اول بارداری در 10 شهر کانادا در سال‌های 2008 تا 2011 موردبررسی قرار گرفت.

اوتیسم یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که به‌صورت رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی بروز می‌کند.

این بررسی، یکی از مهمترین یافته‌هاست که نشان می‌دهد چگونه دریافت کافی مکمل اسیدفولیک در دوران بارداری می‌تواند اثرات مضر احتمالی فتالات و ابتلا به اوتیسم در پسران را جبران کند.

محققان خاطرنشان کردند: ارتباط بین فتالات و صفات اوتیسم در کودکان مادرانی که اسیک‌فولیک در سه‌ماهه اول بارداری مصرف کرده بودند، مشاهده نشد.

این تحقیق در نشریه Environmental Health Perspectives ارائه‌شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۵۱۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان