//
کدخبر: ۲۱۵۱۳۷ //

کم‌خونی مادر در دوران بارداری و احتمال ابتلا به اوتیسم و بیش‌فعالی در کودکان

نتایج تحقیقات نشان داد، کم‌خونی در دوران بارداری با ابتلا به اوتیسم و بیش‌فعالی در کودکان مرتبط است.

کم‌خونی مادر در دوران بارداری و احتمال ابتلا به اوتیسم و بیش‌فعالی در کودکان
به گزارش فرتاک نیوز،

و به نقل از هلث‌دی، محققان سوئدی نشان دادند، زنانی که در اوایل بارداری از کم‌خونی رنج می‌برند، در معرض خطر داشتن کودکی مبتلا به بیماری اوتیسم، اختلال کم‌توجهی- ‌بیش‌فعالی(ADHD)  و کم توانی ذهنی هستند.

رنه گاردنر، سرپرست این تحقیق اظهار کرد: این مطالعه نمی‌تواند علت و معلول را اثبات کند، اما نشان می دهد کم‌خونی در اوایل بارداری ممکن است با کمبود شدید و طولانی تغذیه برای جنین در ارتباط باشد.

بخش‌های مختلفی از مغز و سیستم عصبی در دوران بارداری طی زمان‌های مختلفی ایجاد می‌شوند، بنابراین قرار گرفتن در معرض کم‌خونی ممکن است در رشد بخش‌های متفاوت تاثیرگذار باشد.

کارشناسان گفتند: حدود 15 تا 20 درصد از زنان باردار از کم‌خونی فقر آهن رنج می‌برند و اکثر کم‌خونی‌ها در اواخر بارداری تشخیص داده می‌شود که در این زمان جنین آهن بیشتری از بدن مادر برای رشد استفاده می‌کند.

در این مطالعه، محققان اطلاعات مرتبط با حدود 300 هزار مادر و بیش از 500 هزار کودک متولد شده در سوئد را در بین سال‌های 1987 تا 2010 جمع‌آوری کردند.

در میان آنها، تقریبا 6 درصد از مادران، کم‌خونی داشتند و تنها 5 درصد ازاین بیماری در اوایل بارداری و قبل از هفته سی و یکم بارداری تشخیص داده شد.

زنانی که در اوایل بارداری کم‌خونی داشتند، در حدود 5درصد از کودکانشان به بیماری اوتیسم مبتلا شدند و این در مقابل 3.5 درصد کودکان مبتلا به اوتیسم از مادران بدون کم‌خونی بود، برای بیش فعالی 9.9 درصد در مقابل 7درصد و کم توانی ذهنی 3درصد در مقایسه با 1.3 درصد بود.

بعد از در نظر گرفتن سطح درآمد و سن مادر، محققان اظهار کردند: خطر ابتلا به اوتیسم در کودکان متولد شده در مادران مبتلا به کم‌خونی در اوایل بارداری نسبت به مادران بدون کم‌خونی، 44 درصد، بیش‌فعالی 37 درصد و کم توانی ذهنی 120 درصد بود.

از آنجا که فقر آهن مادر در اوایل بارداری ممکن است به نوعی بر رشد مغز جنین تاثیر بگذارد، لازم است که زنان باردار، از مکمل‌های آهن استفاده کنند، البته تحقیقات بیشتر در این زمینه نیاز است.

محققان در ادامه افزودند: تغذیه مادر در بارداری بسیار مهم است، زیرا تغذیه مادران تعیین کننده زیربنای ساختار رشد بدن فرزندشان بوده و شامل تمام سیستم‌های بدن از جمله مغز و سیستم عصبی کودک است.

با توجه به رشد سریع بدن و مغز در اوایل دوران بارداری، لزوم حمایت مناسب تغذیه‌ای برای همه مادران باردار باید مورد توجه قرار گیرد.

یافته‌های این بررسی در نشریه JAMA Psychiatry منتشر شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۵۱۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان