//
کدخبر: ۲۴۱۰۷۲ //

دارویی جدید در تشخیص سریع‌تر و مطمئن‌تر بیماری ام اس

دارویی جدید که به زودی توسط محققان روی انسان‌ها آزمایش خواهد شد، می‌تواند با دقت بالایی در تشخیص و تعیین شدت پیشرفت بیماری مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) به پزشکان کمک کند.

دارویی جدید در تشخیص سریع‌تر و مطمئن‌تر بیماری ام اس
به گزارش فرتاک نیوز،

 مدیکال نیوز تودی، ام اس بیماری غیرقابل درمانی است که بر سیستم اعصاب مرکزی تأثیر دارد. از نشانه‌های این بیماری گرفتگی عضلات و مشکل در تعادل است که می‌تواند به معلولیت منجر شود.

مؤسسه ملی اختلالات عصبی تخمین می‌زند بین 250هزار تا350 هزار نفر در ایالات‌متحده آمریکا به این بیماری دچار هستند، البته این تعداد، بیمارانی با علائم تشخیصی هستند و تعداد افراد واقعی درگیر مشخص نیست. علی‌رغم اینکه این بیماری افراد زیادی را درگیر کرده و باعث ناتوانی و کاهش کیفیت زندگی آنان شده است، پزشکان در تشخیص این بیماری و همچنین شدت درگیری سیستم عصبی  با مشکلاتی مواجه هستند.

محققان دانشگاه Case Western Reserve  در کلیولند، داروی تشخیصی جدیدی برای این بیماری یافتند که هدف این دارو تشخیص قطعی ام اس است.

گروه تحقیق با سرپرستی پروفسور یانمینگ ونگ، داروی "Myeliviz" را تولید کرده‌اند .این دارو به میلین، پوشش سلول‌های عصبی، می‌چسبد و باعث فعالیت صحیح سلول‌های عصبی می‌شود. در بیماری ام اس میلین، تخریب می‌شود و درنتیجه سلول‌های عصبی آسیب‌دیده نمی‌توانند به‌درستی کار کنند.

پروفسور ونگ و گروه تحقیق معتقد هستند، اگر این دارو به ثبت برسد، پزشکان قادر خواهند بود با استفاده از PET اسکنر ،این دارو را ردیابی کرده و تصویر دقیقی از میلین و سلول‌های عصبی آسیب‌دیده ارائه دهند.

این دارو از سوی سازمان غذا و دارو برای استفاده روی انسان‌ها مجوز دریافت کرده است.  به گفته سرپرست تحقیق، میلین پیش‌ازاین به‌طور مستقیم تصویربرداری نمی‌شد. با کمک این روش برای اولین بار این کار را انجام خواهد داد و منجر به تشخیص دقیق‌تر و زودتر این بیماری خواهد شد.

این دارو درون رگ تزریق‌شده و سپس PET اسکن انجام  می‌شود. اگر میلین آسیب‌دیده باشد نقطه‌های تاریکی بر روی اسکن دیده می‌شود زیرا در این حالت Myeliviz  به‌صورت ناهماهنگی به میلین باقی‌مانده می‌چسبد. با  تشخیص شدت و گستردگی این آسیب، قبل از بروز نشانه‌ها، می‌توان این بیماری را زودهنگام تشخیص داد و درمان مناسبی اختیار کرد.

هم‌اکنون MRI تصویربرداری غیرمستقیم میلین را انجام می‌دهد اما  پیشرفت بیماری را مشخص نمی‌کند. محققان امیدوارند این روش نه‌تنها در مورد ام‌اس، بلکه برای سایر بیماری‌های مغزی  مانند صرع نیز مفید باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۱۰۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان