//
کدخبر: ۲۳۹۲۶۴ //

۱۲دلیل که باعث سرازیر شدن اشک از چشمانتان می شود

«گل مژه» باعث پر اشک شدن چشم می شود، اما علایم دیگری وجود دارند که بارزترند. تورم، قرمزی، وجود توده دردناک لبه پلک از جمله این علایم هستند. عامل گل مژه باکتری است و ممکن است ظرف چند روز به خودی خود از بین برود. هیچ وقت سعی نکنید گل مژه را بترکانید، با این کار عفونت را پخش می کنید. گذاشتن حوله گرم روی چشم، درد آن را تخفیف می دهد.

12دلیل که باعث سرازیر شدن اشک از چشمانتان می شود
به گزارش فرتاک نیوز،

ترشح بیش از حد اشک معمولا به دلیل تحریک یا التهاب سطح چشم اتفاق می افتد. چیزهای زیادی می تواند عامل این تحریک یا التهاب باشد از جمله آلرژی ها یا مشکلاتی که برای مژه و پلک رخ می دهد. کسانی که خشکی چشم دارند هم گاهی با اشک ریزی زیاد روبرو می شوند چون چشم سعی می کند با تولید اشک بیشتر با تحریک و خشکی چشم مبارزه کند.

جسمی در چشم

وقتی گرد و غبار یا مژه در چشم می رود، چشم اشک بیشتری تولید می کند تا آن را خارج کند. حتی اجسامی که بسیار کوچک هستند و دیده نمی شوند مثل ذرات دوده یا ماده شیمیایی پیاز باعث تحریک چشم می شوند. به محض اینکه مشکل رفع شود، اشک چشم قطع می شود، اما مشکلات دیگری هستند که باعث می شوند چشم اشک بیشتری تولید کند.

خشکی چشم

وقتی چشم ها سریع خشک شوند یا بین آب و چربی و مخاط چشم تعادل وجود نداشته باشد اشک کافی در بدن تولید نخواهد شد و «خشکی چشم» اتفاق می افتد. عوامل زیادی باعث این مشکلات می شوند، از جمله می توان به وزش باد و بروز بیماری ها اشاره کرد. این عوامل هرچه باشند چشم با تولید اشک واکنش نشان می دهد.

چشم صورتی –ورم ملتحمه

«چشم صورتی» عامل شایع آبریزش چشم است که در دو گروه کودکان و بزرگسالان دیده می شود. این عارضه باعث قرمز یا صورتی شدن یک یا هر دو چشم می شود. خارش چشم و احساس اینکه چیزی مثل شن در چشم ها وجود دارد از علایم چشم صورتی است. عفونت های باکتریایی یا ویروسی شایع ترین علت ورم ملتحمه هستند. عفونت های ویروسی به درمان نیاز ندارند، اما برای عفونت های باکتریایی از قطره های آنتی بیوتیک استفاده می شود.

آلرژی

آبریزش و خارش چشم اغلب با سرفه، آبریزش بینی و علایم همیشگی آلرژی همراهند؛ اما ممکن است «آلرژی چشمی» به تنهایی دیده شود. مصرف داروهای آلرژی، قطره ها و اجتناب از محرک ها مثل ذرات گرد و غبار راهکارهای کمک کننده هستند. سرماخوردگی هم موجب آبریزش چشم می شود، اما خارش به همراه ندارد. این یک راه تمایز آلرژی و سرماخوردگی است.

انسداد مجرای اشک

به طور طبیعی اشک از غدد اشک بالای چشم ترشح می شود و روی کره چشم پخش و از طریق مجرای اشک در گوشه چشم خارج می شود؛ اما اگر این مجرا بسته شود اشک تجمع پیدا می کند و چشم ها خیس و پر آب می شوند. این مشکل به علل زیادی ایجاد می شود که از آن میان می توان به عفونت، جراحت و حتی بالا رفتن سن اشاره کرد.

بیماری های پلک چشم

پلک مثل یک سایه بان است که چشم را تمیز هم می کند. با هر پلک زدن اشک روی چشم پخش می شود و رطوبت اضافی را از روی چشم پاک می کند، اما گاهی پلک ها به درستی کار نمی کنند. ممکن است مژه یا خود پلک به داخل چشم برگردند و چشم را دچار سایش کنند، به این عارضه «آنتروپیون» می گویند. اگر پلک به خارج برگردد به آن «اکتروپیون» می گویند. در این حالت پلک نمی تواند به خوبی سطح روی چشم را تمیز کند. هر دو این مشکلات باعث پر آب شدن چشم می شوند. ممکن است برای درمان دایمی نیاز به عمل جراحی باشد.

خراش چشم

کثیفی، ماسه و لنز چشمی می تواند سطح خارجی چشم –قرنیه- را بخراشد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است چشم درد بگیرد، قرمز و پر آب شود و به نور حساسیت پیدا کند. این خراش ها ظرف یک یا دو روز بهبود می یابند، اما مراجعه به پزشک ضروری است. برای جلوگیری از عفونت باید تحت درمان قرار بگیرید.

گل مژه

«گل مژه» باعث پر اشک شدن چشم می شود، اما علایم دیگری وجود دارند که بارزترند. تورم، قرمزی، وجود توده دردناک لبه پلک از جمله این علایم هستند. عامل گل مژه باکتری است و ممکن است ظرف چند روز به خودی خود از بین برود. هیچ وقت سعی نکنید گل مژه را بترکانید، با این کار عفونت را پخش می کنید. گذاشتن حوله گرم روی چشم، درد آن را تخفیف می دهد.

بیماری های مژه

تا به حال با موی ابرویی مواجه شدید که به شکل نادرستی رشد کرده است؟ این اتفاق برای مژه هم می افتد. اگر مژه به جای رشد به خارج، به سمت داخل رشد کند، چشم را می ساید. به این عارضه «تریشیازیس» می گویند و ممکن است پس از یک عفونت، جراحت یا مشکلات دیگر بروز کند. برای اینکه از ناراحتی و آبریزش چشم خلاص شوید پزشک مژه را بر می دارد یا آن را در جهت درست هدایت می کند.

بلفاریت

این عارضه باعث تورم پلک، معمولا نزدیک مژه ها می شود. چشم می سوزد و دچار آبریزش، قرمزی، خارش و پوسته می شود. عوامل زیادی منجر به «بلفاریت» می شوند که از آن میان می توان به عفونت، روزاسه و آلرژی اشاره کرد. با اینکه بلفاریت معمولا به خودی خود درمان می شود، اما درمان های کمک کننده هم وجود دارند.

بیماری غدد چربی

غدد ریز لبه چشم که با نام «میبومین» خوانده می شوند، چربی هایی تولید می کنند که باعث حفظ سلامت چشم خواهند شد. این غدد از خشک شدن چشم جلوگیری می کنند و مانعی ایجاد می کنند تا در مواقع لزوم اشک را روی چشم نگه دارند، اما اگر این غدد مسدود شوند و چربی کافی تولید نکنند، چشم ها ملتهب و پر آب می شوند. قرار دادن کمپرس گرم روی چشم راهی برای باز کردن انسداد غدد است.

عوامل دیگر

مشکلات جسمی زیادی منجر به پرآب شدن چشم ها می شوند؛ مثلا فلج بل، سندرم شوگرن، عفونت مزمن سینوس، مشکلات تیروییدی و آرتریت روماتویید. البته درمان هایی مانند شیمی درمانی و اشعه درمانی هم می تواند باعث آبریزش چشم شوند. برخی داروها مثل اپی نفرین و قطره های چشمی به ویژه اکوتیوپات آیوداید و پیلوکارپین هم باعث ریزش بیش از حد اشک می شوند. اگر بیشتر اوقات چشم هایتان پر آبند و علت آن را نمی دانید، حتما به پزشک مراجعه کنید. درمان ها به بهبود شما و وضوح دیدتان کمک می کنند

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۹۲۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان