//
کدخبر: ۲۳۹۲۵۴ //

تمهیدات ایران درباره ویروس مرموز چینی

گسترش آرام ویروسی شبیه به «سارس» در برخی کشورهای شرق آسیا، مقامات این کشورها را نگران کرده است؛ ویروسی جدید که از ماه دسامبر ۲۰۱۹ در چین ردگیری شده است؛ ویروس مرموزی که کشورهای مختلف برای مقابله با گسترش آن اقداماتی انجام داده‌اند...

تمهیدات ایران درباره ویروس مرموز چینی
به گزارش فرتاک نیوز،

 بر اساس آخرین اظهارات مسئولان درمانی در چین،  در حال حاضر ابتلای ۴۴۰ نفر به این ویروس که منشاء آن فروشگاه عرضه غیرقانونی حیوانات در شهر «ووهان» چین بوده تایید و به مرگ ۹ بیمار نیز منجر شده است.

در همین زمینه دکتر حسین عرفانی _ رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در خصوص اقداماتی که وزارت بهداشت برای مقابله با ورود احتمالی این بیماری به کشور انجام داده‌ است، گفت: طبق قوانین بین‌المللی سلامت یا IHR، کشورها باید هشداری از سوی سازمان جهانی بهداشت تحت عنوان نگرانی بین‌المللی در زمینه تهدید سلامت عمومی  دریافت کنند که در خصوص این بیماری مرموز، هنوز هشداری دریافت نشده است.

وی با اشاره به مراودات میان ایران و کشورهای شرق آسیا بویژه چین، تاکید کرد: از آنجایی که تنها فرودگاه امام خمینی (ره) پرواز مستقیم به کشور چین دارد، با همکاری مسئولین فرودگاه و سازمان هواپیمایی با مشارکت دانشگاه علوم‌پزشکی تهران که مسئول پایگاه بهداشت مراقبت مرزی این فرودگاه است، ‌ قرار است طبق هماهنگی‌های صورت گرفته توصیه‌های بهداشتی لازم پیش از خروج از کشور به مسافرین این کشورها داده شود.

عرفانی در خصوص افرادی که با پرواز مستقیم از چین به ایران می‌آیند نیز اظهار کرد: برای این افراد مراقبت بیماری‌های فعال در زمینه بیماری‌یابی انجام می‌شود و آموزش‌های لازم را به آنها می‌دهیم.

وی درخصوص تمهیدات اندیشیده شده برای ورود مسافرین از سایر مبادی مرزی مانند مبادی دریایی، زمینی شامل ریلی و جاده‌ای و ... ادامه داد: از آنجایی که ممکن است به شکل غیرمستقیم مراوداتی از این مبادی مرزی صورت گیرد، تمهیدات لازم اندیشیده شده تا مراقبت‌های لازم انجام شود تا به این ترتیب شاهد ورود بیمار و شیوع آن نباشیم که خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مشکوک و مثبتی از این ویروس مرموز در کشور نداشته‌ایم.

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در خصوص ماهیت این بیماری، گفت: این بیماری از دسته ویروس‌ها است. یک دسته از ویروس‌ها، ‌ ویروس‌های عامل سرماخوردگی هستند که یکی از خانواده‌های ویروسی که عامل سرماخودرگی هستند، ‌ خانواده کرونا ویروس‌های MERS هستند. این ویروس‌ها پیشتر جزو ویروس‌های معمولی سرماخوردگی به حساب می‌آمدند، اما در سال ۲۰۰۳ شاهد بروز عفونت شدید تنفسی با ویروس سارس بودیم که از چین و جنوب شرقی آسیا آغاز شد.

وی با بیان اینکه ویروسی که در چین در حال اشاعه است، ‌ دارای منشاء حیوانی بوده، بیان کرد: البته احتمال آن وجود دارد که از انسان به انسان نیز منتقل شود. این ویروس‌ها توانایی ایجاد عفونت حاد تنفسی داشته و با ایجاد نارسایی حاد تنفسی حال بیمار را به سمت وخامت یا مرگ سوق می‌دهند.

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در مورد نشانه‌های بیماری، ‌ خاطرنشان کرد: تب و علائم حاد تنفسی از نشانه‌های بیماری است که باتوجه به شدت بیماری می‌تواند با علائم دیگری مانند تنگی نفس و نارسایی تنفسی همراه باشد. در برخی بیماران نیز علائم گوارشی مانند شکم درد، اسهال و... نیز مشاهده می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۹۲۵۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان