//
کدخبر: ۲۲۱۸۵۲ //

تغذیه بعد از جراحی لوزه در کودک

لوزه یک بافت لنفاوی در جلوی گلو می‌باشد که به دلایل مختلفی از جمله بزرگی آن و با تشخیص پزشک ممکن است با انجام عمل جراحی برداشته شود. بهترین سن عمل جراحی لوزه در سنین پایین و کودکی می‌باشد.

تغذیه بعد از جراحی لوزه در کودک
به گزارش فرتاک نیوز،

لوزه یک بافت لنفاوی در جلوی گلو می‌باشد که به دلایل مختلفی از جمله بزرگی آن و با تشخیص پزشک ممکن است با انجام عمل جراحی برداشته شود.

بهترین سن عمل جراحی لوزه در سنین پایین و کودکی می‌باشد.

به همین دلیل تعدد جراحی لوزه در کودکان بالا است و از آنجایی که این عمل در ناحیه گلو و گردن انجام می‌گیرد ممکن است همراه با مشکلاتی در بلع به‌خصوص بعد از عمل جراحی باشد.

به همین دلیل توجه به ملاحظه‌های تغذیه‌ای در دوران بعد از عمل جراحی لوزه بسیار مهم و با اهمیت می‌باشد.

رژیم درمانی بعد از عمل جراحی لوزه در کودکان

اولین قدم استفاده از رژیم غذایی مایعات بعد از عمل جراحی لوزه می‌باشد. در این مورد توصیه می‌شود که در چند روز اول بعد از عمل جراحی لوزه از یک رژیم غذایی کاملا مایع برای کودک استفاده شود که در این زمینه مصرف آب‌میوه‌هایی مانند آب سیب می‌تواند سودمند باشد، اما آب مرکبات و آب‌گوجه‌فرنگی به دلیل این که حاوی ترکیباتی است که باعث التهاب و مشکلات بلع در کودک می‌شوند، نباید تا بهبودی کامل عوارض عمل جراحی توسط کودک مصرف شوند.

همچنین به هیچ عنوان در دوران رژیم غذایی مایع نباید از نوشیدنی‌های گازدار یا تجاری موجود در بازار برای کودک استفاده شود، البته مصرف آب گوشت و سوپ‌های بسیار رقیق با توجه به تحمل کودک در روزهای بعد از عمل جراحی می‌تواند بسیار سودمند باشد.

در قدم بعدی و به تدریج با توجه به تحمل کودک می‌توان از یک رژیم غذایی نرم مانند استفاده از انواع فرنی‌ها و سوپ‌های رقیق شده یا غذاهای نرم که نیاز به جویدن زیادی ندارند برای کودک استفاده کرد.

البته باید توجه شود در این دوران هم مصرف انواع آجیل‌ها، بستنی‌های غیر پایه شیری برای کودکان باید محدود شود چون به دلیل داشتن ترکیبات آلرژن‌زا می‌توانند باعث بروز مشکلاتی در بلع در کودک شوند

 

عموما بعد از 2 هفته از انجام عمل جراحی لوزه شرایط عمومی کودک به حالت طبیعی برمی‌گردد و می‌تواند به راحتی مواد غذایی مختلف موجود در رژیم غذایی عادی را مصرف و تحمل نماید.

مواد غذایی غیر مجاز برای مصرف

توصیه متخصصان تغذیه آن است که در طی دو هفته اول بعد از عمل جراحی لوزه به کودکان مواد غذایی مانند انواع چیپس، پفک، پاپ کورن، میوه‌های ترش‌مزه، گوجه‌فرنگی، انواع فلفل‌ها، غذاهای پرادویه و چرب، غذاهای آماده و فست‌فود به هیچ عنوان داده نشود، البته بعد از دو هفته نیز این مواد غذایی تنها با اجازه پزشک یا متخصص تغذیه می‌توانند مجاز باشند.

بهترین مواد غذایی برای مصرف

مصرف مواد غذایی که کمتر نیاز به جویدن دارند و درجه حرارت ملایم یا خنکی دارند و بلع آنها برای کودک راحت‌تر هستند، توصیه می‌شوند به همین دلیل مصرف نوشیدنی‌های خنک، بستنی‌های بر پایه لبنیات، شیر، ماست طبیعی برای کودکان توصیه می‌شود.

همچنین مصرف آب گوشت یا گوشت له شده در سوپ برای کودکان بسیار مفید می‌باشد.

در ضمن باید توجه شود که مصرف انواع بیسکویت‌ها و شکلات‌ها در دو هفته بعد از عمل جراحی لوزه بهتر است به هر شکلی استفاده نشود، اما بعد از این مدت مصرف آن چندان مشکلی ایجاد نمی‌کند.

انواع پودینگ‌ها که حاوی انواع پوره‌های میوه باشند نیز می‌توانند برای کودک بعد از عمل جراحی لوزه بسیار مفید باشند.

توصیه‌های مهم به والدین

به والدین کودکی که عمل جراحی لوزه انجام داده، توصیه می‌گردد که به نکات زیر به دقت توجه نمایند:

1- به کودک خود در روزهای اول بعد از عمل جراحی حداقل روزانه 5 تا 6 لیوان آب ولرم بدهند تا بنوشد.

2- به هیچ عنوان در 1 ماه بعد از عمل جراحی به کودک خود هیچ نوع غذای داغ برای مصرف ندهند. باید بگذارند غذا برای کودک خنک شود و سپس در دهان او قرار گیرد.

3- به هیچ عنوان در دو هفته بعد از عمل جراحی لوزه به غذاهای کودک خود هیچ نوع ادویه‌ای را اضافه نکنند.

4- ترتیب مصرف رژیم غذایی مایع، نرم، نیمه جامد و معمولی را از زمان عمل جراحی تا زمان بهبودی کامل کودک خود به دقت رعایت نمایند.

5- به هیچ عنوان به کودک خود مواد غذایی غیر مجاز ذکر شده را ندهند.

6- بهترین نشانگر بهبودی کودک، راحتی در بلع می‌باشد. علاوه بر این که نظر پزشک هم در این زمینه بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

7- در صورت نیاز و با توصیه پزشک یا متخصص تغذیه به کودک خود شربت‌های مولتی‌ویتامینی بدهند و از مصرف سرخود انواع قرص‌های ویتامینی در دوران بهبودی بعد از عمل برحذر باشند چون بلع بعضی از قرص‌ها برای این کودکان بعد از عمل جراحی ممکن است مشکل باشد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۱۸۵۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان