//
کدخبر: ۲۱۴۷۶۵ //

آغاز کمپین واکسیناسیون در فیلیپین با شیوع فلج اطفال

به گفته وزارت سلامت فیلیپین، این کشور یک کمپین ایمنی‌سازی در برابر فلج اطفال راه‌اندازی کرده و شیوع این بیماری در کشور را پس از تایید دو مورد ابتلای کودکان و کشف ویروس آن در فاضلاب‌های دو استان اعلام کرده است.

آغاز کمپین واکسیناسیون در فیلیپین با شیوع فلج اطفال
به گزارش فرتاک نیوز،

 طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، تایید موارد جدید ابتلا به فلج اطفال در این کشور به "دوره ۱۹ ساله ریشه‌کنی این بیماری در فیلیپین" پایان داده است.

در سال ۲۰۰۰ میلادی در فیلیپین به طور رسمی ریشه‌کنی این بیماری که کودکان زیر پنج سال را مبتلا کرده و منجر به  فلج غیر قابل بازگشت تنها در چند ساعت پس از ابتلا می‌شود، اعلام شده بود.

ویروس فلج اطفال در شرایطی در فیلیپین  شیوع یافته است که اپیدمی سرخک و تب دنگی نیز این کشور را با مشکلاتی مواجه کرده است. اپیدمی این دو بیماری که از ماه میلادی ژانویه آغاز شده،‌ تاکنون بیش از ۱۰۰۰ نفر را که اغلب کودکان بوده‌اند، قربانی کرده است.

به گفته مقامات بهداشتی این کشور، ترس از واکسن تب دنگی که کارکنان بهداشت از سال ۲۰۱۶ میلادی شروع به اجرای آن کرده و سال بعد آن را متوقف کردند، باعث شده است که در سالهای اخیر میزان واکسیناسیون برای انواع ویروس‌ها کاهش یابد.

واکسیناسیون فلج اطفال در پایتخت فییلپین از بیش از ۷۷ درصد در جامعه هدف به زیر ۲۴ درصد در ماه ژوئن کاهش یافته و این امر باعث شده است که این کلانشهر ۱۳ میلیون نفری یک منطقه پرخطر برای شیوع مجدد فلج اطفال باشد.

وزارت سلامت فیلیپین اعلام کرده موارد ابتلا به فلج اطفال در دو کودک پنج و سه ساله در این کشور به تایید رسیده که این دو کودک مبتلا  حدود ۱۴۰۰ کیلومتر با یکدیگر از نظر مکانی فاصله داشته‌اند.

ویروس فلج اطفال هم‌چنین در فاضلاب مانیل و در آبراهه‌های منطقه داوائو که در جنوبی ترین جزیره فیلیپین قرار دارد، کشف شده است.

باید توجه داشت که فلج اطفال هیچ راه درمانی نداشته و تنها با واکسیناسیون می‌توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد. از همین رو مقامات بهداشتی نسبت به همکاری خانواده‌ها برای تزریق این واکسن تذکر داده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده که تا زمانی که حتی یک کودک نیز در کشور به این ویروس مبتلا باشد، تمامی کودکان سراسر کشور در معرض خطر ابتلا قرار دارند.

بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت تلاش جهانی برای ریشه کن کردن فلج اطفال باعث کاهش عفونت ها از بیش از ۳۵۰ هزار مورد در سال ۱۹۸۸ میلادی به ۳۳ مورد در سال شده است. افغانستان، نیجریه و پاکستان تنها کشورهایی هستند که نتوانسته‌اند جلوی انتقال این ویروس را بگیرند.

بنا بر گزارش شبکه خبری الجزیره، براساس اعلام وزارت سلامت فیلیپین  در سال ۲۰۱۸ میلادی، از ۱۷ منطقه کشور ۱۲ منطقه به عنوان مناطق پرخطر برای شیوع مجدد فلج اطفال شناخته شدند. این در حالی است که پوشش‌دهی واکسیناسیون در این کشور در پنج سال گذشته کاهش یافته و باورهای غلط درمورد واکسیناسیون از عوامل اصلی شیوع این بیماری محسوب می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۴۷۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان