//
کدخبر: ۲۰۸۷۱۹ //

ترزیق بدون درد دارو در یک دقیقه

محققان موفق به ساخت یک چسب پوستی شده‌اند که در عرض یک دقیقه قادر به واکسیناسیون و ترزیق داروهای شیمی‌درمانی، بدون ایجاد درد است.

ترزیق بدون درد دارو در یک دقیقه
به گزارش فرتاک نیوز،

بر اساس آمار انجمن پوست آمریکا، ملانوم مرگبارترین نوع سرطان پوست است و در آمریکا سالانه 100 هزار مورد جدید تشخیص داده می‌شود و هر روز 20 نفر بر اثر این عارضه جان خود را از دست می‌دهند. محققان برای درمان این بیماری یک چسب پوستی توسعه داده‌اند که دارو را بدون درد و با حداکثر سرعت وارد سلول‌های سرطانی می‌کند.

بر اساس مدل‌های حیوانی، این وصله یک واکنش آنتی بادی قوی ایجاد می‌کند و محققان بر این باورند که در پوست انسان نیز منجر به واکنش شدید ایمنی شود. این برچسب جدید حاوی لایه متشکل از سوزن‌های بسیار ریز (میکرونیدل) است که به روش لایه ‌به لایه (LbL) روی‌هم قرار می‌گیرند. یک لایه با بارهای مثبت و منفی پوشانده می‌شود. برای افزایش کارایی این وصله باید تمام لایه‌ها به خوبی به هم و به لایه میکرونیدل متصل شوند. اتصال این لایه‌ها منجر به تولید برچسبی می‌شود که زمان دارو رسانی آن در حدود 90 دقیقه است که زمان بالایی است.

محققان دانشگاه ام آی تی برای حل این مشکل از یک پلیمر حساس به PH استفاده کرده‌اند که از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول حاوی گروه‌های آمینه است که در صورت تغییر PH بارشان مثبت یا خنثی می‌شود. بخش دوم متشکل از کربوکسیلیک اسید است که می‌تواند بار منفی یا خنثی داشته باشد و همین مکانیسم باعث می‌شود دارو خیلی سریع وارد بدن شود.

مراحل اولیه این آزمایش در مطالعات انسانی و موش‌های آزمایشگاهی موفقیت‌آمیز گزارش شده است. محققان بر این باورند این روش برای درمان بیماری‌های دیگر و واکسیناسیون کاربرد دارد. این روش بسیار ساده و کم‌هزینه است و محققان در تلاشند تا با بهینه کردن این برچسب آن را برای وارد شدن به بازار آماده کنند.

نتایج این مطالعه در نشست ملی سال 2019 انجمن شیمی آمریکا مطرح می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۸۷۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان