//
کدخبر: ۲۱۲۲۳۹ //

اصول بهداشت در توزیع چای و غذای نذری

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: استفاده از ظروف و استکان‌های شیشه‌ای جهت توزیع غذا و چای نذری در صورت رعایت موارد بهداشتی اشکالی ندارد و باید گندزدایی و ضد عفونی ظروف انجام شود. در غیر این صورت بهتر است افراد از ظروف یک بار مصرف استفاده کنند.

اصول بهداشت در توزیع چای و غذای نذری
به گزارش فرتاک نیوز،

 محسن فرهادی درباره استفاده از ظروف جهت توزیع غذا و چای نذری در تاسوعا و عاشورا افزود: استفاده از ظروف شیشه‌ای در صورتی که شست‌وشو نشده یا گندزدایی نشوند، می‌تواند میکروب‌ها را منتقل کند. در نتیجه برای رعایت بهداشت و جلوگیری از انتقال میکروب‌ها باید امکانات لازم وجود داشته باشد و این ظروف با مواد مجاز شست‌وشو شوند.

وی بیان کرد: در برخی موارد افراد مجبور هستند از ظروف یک بار مصرف استفاده کنند و بهتر است از ظروف یک بار مصرف مناسب که پروانه ساخت وزارت بهداشت دارند استفاده شود. همچنین مورد استفاده این ظروف برای غذای سرد و گرم متفاوت است.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: ظروف پلی اتیلن که پروانه ساخت دارند و شفاف هستند باید برای نوشیدنی‌ها و غذاهای سرد استفاده شود. اگر دمای غذا یا نوشیدنی بیش از ۶۵ درجه سانتیگراد است، باید از ظروف مناسب دیگری مانند ظروف یک بار مصرف پایه گیاهی یا آلومینیومی استفاده شود.

غذای گرم ظرف دو ساعت توزیع شود

فرهادی اظهار داشت: افراد دقت کنند که در صورت توزیع غذای گرم، باید غذا ظرف دو ساعت توزیع شود و در فضای آزاد و هوای گرم بیشتر از دو ساعت نگهداری نشود. در صورتی که افراد می‌خواهند بیش از دو ساعت غذا را در فضای آزاد نگهداری کنند، باید غذا را سرد کرده و بعد توزیع کنند و هنگام مصرف دوباره غذا گرم شود و به دمای ۶۵ درجه برسد تا احتمال خطر انتقال بیماری‌های روده‌ای و بیماری‌های واگیر کاهش پیدا کند.

برای تهیه غذای نذری، بهداشت را رعایت کنید

وی بیان کرد: عزادارانی که قصد توزیع غذای نذری در ایام تاسوعا و عاشورا دارند باید بهداشت فردی را رعایت کنند و توجه کافی در این زمینه داشته باشند. زیرا کوچکترین مسائل در زمینه عدم رعایت بهداشت فردی می‌تواند مشکلاتی برای غذاهای نذری ایجاد کند. مواردی مانند راه رفتن روی سفره و عدم شست‌وشوی مناسب دست‌ها می‌تواند بیماری‌های مختلفی را منتقل کند.

بهداشت مواد خام غذای نذری

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار داشت: استفاده از محصولات یا مواد اولیه خام بهداشتی مانند گوشت و مرغ هم باید مورد نظر باشد. اگر افراد قصد دارند گوشت و مرغ را خودشان ذبح کنند، باید دقت داشته باشند که دام سالم خریداری کنند. زیرا خطر شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وجود دارد.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود گوشت و مرغی تهیه شود که از چرخه بهداشت و دامپزشکی عبور کرده و تاییدیه‌های لازم را داشته باشد و بعد از آن گوشت و مرغ برای تهیه غذای نذری استفاده شود.

توجه ویژه به ظروف تهیه غذای نذری

فرهادی اظهار داشت: نکته مهم دیگر، استفاده از ابزار و تجهیزات مناسب برای تهیه غذای نذری است. به طور مثال برای دم کردن برنج، اصولا از دیگ‌های مسی استفاده می‌شود که این دیگ‌ها باید اندود سالم داشته باشند و جدار داخلی این دیگ‌ها کنترل شود تا آلودگی فلزاتی که نباید در غذا وجود داشته باشد در غذای نذری ایجاد نشود.

ادویه و نمک بهداشتی مصرف کنید

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان کرد: بقیه اجناسی که در غذا استفاده می‌شود، مانند ادویه ها و نمک هم باید پروانه ساخت وزارت بهداشت داشته باشد. افرادی که قصد تهیه غذای نذری دارند به هیچ عنوان از سنگ‌های نمک متفرقه استفاده نکنند، زیرا این موارد فلزات سنگین دارند و تصفیه نشده‌اند. بنابراین افراد برای تهیه غذای نذری از نمک‌های بسته بندی شده یددار که پروانه ساخت دارند استفاده کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۲۲۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان