//
کدخبر: ۲۱۲۱۵۱ //

ورزشی که قوای ذهنی و هوشتان را افزایش می‌دهد

برخی ورزش‌ها افزون بر بهبود بر قوای جسمی به تقویت قوه ذهنی هم کمک بسیاری می‌کنند.

ورزشی که قوای ذهنی و هوشتان را افزایش می‌دهد
به گزارش فرتاک نیوز،

بنابر جدیدترین مطالعه‌های انجام شده به وسیله محققان، انجام ورزش‌های پیچیده، چون بدمینتون برای سلامت مغز، تقویت قوای ذهنی و حافظه مفید است.

کارشناسان در این تحقیق به مطالعه روی ۲۰ داوطلب پیش و پس از انجام ورزش بدمینتون پرداختند و آزمایش شناختی از آنها گرفته اند.

نتیجه مطالعه نشان داده است، عملکرد قوای ذهنی و شناختی داوطلبان پس از انجام ورزش بدمینتون افزایش یافته درصورتی که چنین اثری در زمان اتمام ورزش‌های بدنسازی، چون دویدن روی تردمیل مشاهده نشده است.

به گفته محققان، بدمینتون به بازیکن اجازه می‌دهد تا به تصمیم گیری‌های سریع و عکس العمل‌های آنی بپردازد که در دراز مدت اثری منحصربه فرد برمغز آنها می‌گذارد.

بنا برمطالعه‌های انجام شده در سال‌های اخیر، انجام ورزش افزون بر کمک به حفظ سلامت جسمانی سبب بهبود سلامت روان و جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی، چون آلزایمر می‌شود.

انجام ورزش پیچیده ای، چون بدمینتون سبب فعال شدن بخش‌هایی از مغز می‌شود که وظایف توجه، سازماندهی، برنامه ریزی، انجام وظایف، کنترل احساسات و خودکنترلی را برعهده دارند.

این مطالعه به وسیله تیمی از دانشمندان به سرپرستی شینجی تاکاهاشی Shinji Takahashi از دانشگاه توهوکو گاکوئن Tohoku Gakuin University کشور ژاپن روی ۲۰ بزرگسال که ۱۰ دقیقه به انجام ورزش بدمینتون پرداخته اند، به دست آمده است.

مطالعه‌های پیشین دانشمندان دانشگاه هاروارد نشان داده است انجام ورزش سبب تقویت بخش‌های ویژه‌ای از مغز، بهبود خواب و کمک به سلامت سلول‌های مغزی می‌شود.

مطالعه‌های دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا هم نشان داده است افرادی که به طور منظم به انجام ورزش‌های هوازی، چون دویدن، شنا و دوچرخه سواری می‌پردازند دارای منطقه هیپوکامپ بزرگ و فعال تری در مغز خود به نسبت دیگر همسالانشان هستند.

منطقه هیپوکامپ مغز مسئول یادگیری و کنترل احساسات در انسان است؛ افزون برهیپوکامپ، انجام ورزش سبب تقویت قشر جلوی مغز و قشر تمپورال میانی می‌شود که مرکز کنترل تفکر و حافظه هستند.

ورزش کردن منظم سبب کاهش التهاب و تورم سلول‌های مغزی و کاهش آسیب دیدن آنها می‌شود؛ ورزش با تولید و تحریک معیار‌های رشد در بدن سبب خون رسانی بهتر و بیشتر به اندام‌های بدن و دریافت میزان کافی اکسیژن و جلوگیری از مرگ سلولی می‌شود.

کارشناسان در نظر دارند در ادامه مطالعه‌های خود به بررسی اثر‌های ورزش‌های مختلف بر بهبود عملکرد شناختی و تقویت قوای ذهنی بپردازند.

به گفته دانشمندان افزون بر بدمینتون انجام دیگر ورزش‌های پیچیده و حتی انجام ورزش‌های هوازی، چون ایروبیک هم می‌تواند سبب تقویت قوای ذهنی شود.

انجام ورزش برای افراد غیر ورزشکار سه بار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه کافی است و نیاز به انجام بیش از اندازه ورزش برای افراد غیر ورزشکار نیست.

بنا برمطالعه انجام شده به وسیله محققان دانشگاه لیسبون کشور پرتغال که دربیمارستان سانتا ماریا انجام شده است انجام ورزش حداقل به میزان ۹۰ دقیقه در هفته سبب کاهش خطر ابتلا به زوال مغز به میزان ۴۰ درصد و کاهش ۶۰ درصدی افت مهارت‌های مغزی در افراد می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۲۱۵۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان