//
کدخبر: ۲۰۷۲۱۴ //

بلایی که قرص های لاغر بر سر زنان می آورد

مصرف بی‌رویه انواع قرص‌ها و مکمل‌های لاغری در بین زنان و دختران مدتی است در میان زنانی که قصد دارند اندکی وزن کم کنند، رایج شده؛ درحالی که مصرف خودسرانه‌ آن گاهی به قیمت از بین رفتن شادی های زنانه می‌شود.

بلایی که قرص های لاغر بر سر زنان می آورد
به گزارش فرتاک نیوز،

برخی زنان و دختران جوان به دنبال تبلیغات ماهواره و اینترنت به استفاده از قرص‎های لاغری روی می‌آوردند که نه تنها لاغری بلکه اعتیاد را به دنبال دارد.

در این میان برخی از زنان نیز ناآگانه درمحافل دوستانه مثل آرایشگاه‌های زنانه، مغازه‌های خیاطی‌ها و سالن‌های ورزشی برای یکدیگر قرص‌ها و مکمل‎هایی را پیشنهاد و تجویز می‌کنند غافل از اینکه بیشتر این قرص‌ها اعتیادآور است؛ نمونه آن این روزها دامن بانویی گرفته که نزدیک به یکسال است با مراجعه به مرکز ترک اعتیاد در بندرعباس روند درمان خود را دنبال کرده و برای داشتن روانی آرام و زندگی شاد به روان‌شناس اعتماد کرده است.  

این مراجعه‌کننده‌ در یکی از کلینیک‎های مشاوره شهر بندرعباس که برای خوش‌اندام شدنش‌ به تبلیغات قرص‌های لاغری روی‌آورده بود، داستان خود را چنین روایت کرد.

در بین همسایه‌ها هیکل و وزن بالاتری داشتم، بالای ۸۰کیلو وزن؛ همیشه فکر می‌کردم ظاهر خوبی ندارم و بدفرم هستم یکی از خانم‌های همسایه‎ها یک کانال ماهواره‌ای که قرص‌های لاغری برای خوش‌اندامی زنان چاق تبلیغ می‎کرد را به من معرفی کرد.

در پوست خودم نمی‌گنجیدم با شوق و ذوق زیاد پیامکی برای دریافت قرص و داروی تبلیغاتی که در ماهواره به اسم مکمل غذایی از آن تبلیغ می‌شد، ارسال کرد، هزینه زیادی(بالای یک میلیون و ۵۰۰هزارتومان) می‌خواست، پرداخت کردم چون تصمیم‌ام را گرفته بودم می خواستم خوش‌اندام شوم و روی خانم‌های همسایه را کم کنم.

دارو رسید و من ذوق‌زاده بوده هر روز خوشحالیم برای خوش‌اندام شدنم بیشتر می‌شد؛ چون اثر خودش را می‌گذاشت و من لاغرتر می‌شدم، اما فکرش را هم نمی‌کردم از این داروی خوشمزه دل بکنم.

هر زمان که می‌خواستم دارو را قطع کنم نمی‎توانستم بیشتر به سمتش گرایش پیدا می‌کردم تا به خودم آمدم متوجه شدم به این قرص لاغری(مکمل غذایی) اعتیاد پیدا کردم و کم کم سیگاری هم شدم.

هر روز تعداد نخ‌های سیگار بیشتر می‌شد تا روزی که همسرم متوجه بوی سیگار از دهان من شد و آن روز درگیری شدیدی بین‌مان پیش آمد حتی کار به درگیری فیزیکی کشید.

به شوهرم گفتم به خاطر تو این داروها را مصرف کردم که خوش‌اندام شوم؛ اما شوهرم جواب منطقی داد: برای من وجود شخصیتی خودت مهم بود اگر غیر از این بود می‌توانستم با هر دختر لاغراندامی ازدواج کنم.

روز به روز زندگی برایم سخت‌تر شد اخلاق‌های شوهرم نشان می‌داد اعتمادش نسبت به خودم و زندگیم بسیار کمرنگ شده است، اما من نمی‎توانستم این عادت را ترک کنم.

تا این‌که شوهرم مردانگی کرد و در کنارم ماند و برای نجات زندگی‌مان تحت درمان قرار گرفتم. بعد از ۱۱ ماه سم‌زدایی زندگیم به حالت معمولی برگشته است اما برای  داشتن یک زندگی شاد هنوز راه‌های زیادی باید طی کنم.

قبل از اعتیادم اگر مساله چاقی‌ام نبود فکر می‌کردم بهترین زندگی دنیا را دارم درحالی که با یک اشتباه ساده باعث شکست و هم‌پاشیدگی یک زندگی شادی و سرزنده‌ای شدم که سال‌ها با عشق آن را بنا نهاده بودیم.

قبل از اعتیادم اگر مساله چاقی‌ام نبود فکر می‌کردم بهترین زندگی دنیا را دارم درحالی که با اعتماد به یک حرف ساده  زندگی و شادی‌هایی را که سال‌ها با عشق آن را بنا نهاده بودیم فدا شد، اما با همراهی ودلسوزی‎های همسرم برای ساختن شادی‌های دوباره امیدوار شدم و تصمیم جدی گرفتم.

 قلیان و سیگار دروازه ورود زنان به اعتیاد

یک مشاور و روان‌شناس خانواده در هرمزگان در خصوص گرایش زنان این استان به مخدرهای نوین به نبود شناخت فردی، کاهش اعتماد به نفس در زنان، جدا شدن از دغدغه‎های زندگی، سرگرمی‎های زنانه و دریافت احساس‌ سرخوشی در برابر مشکلات روزمره زندگی اشاره کرد.

مهدی طاهری کُندَر در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا گفت: گرایش زنان به ویژه به مخدرهای نوین یکی از آسیب‌های جدی است که ضرر آن به ویژه زنان متاهل به مراتب بیشتر از اعتیاد مردان خواهد بود.

وی از قلیان و سیگار به عنوان دروازه ورود به اعتیاد نام برد و افزود: در گذشته زنان اهل قلیان در این استان بیشتر زنان مسن و سنتی بودند که در کنار هم از قلیان استفاده می‌کردند اما امروزه با گسترش فضای مجازی و تعدد شبکه‌های ماهواره‌ای، افراد به مخدرهای جدید روی آورده‌اند که خطرات آن به مراتب از مخدرهای سنتی بیشتر است.

این روان‌شناس خانواده افزود: بسیاری از دختران دانشجو به دلیل حساسیت به کسب نمره‌ بالاتر در بین هم‌کلاسی‌های خود و برای بیدار ماندن در شب امتحان از قرص‌ها و مخدرهای صنعتی استفاده می‌کنند تا با مطالعه بیشتر نمره بالاتری کسب کنند درحالی که پیامدهای جبران‌ناپذیری در آینده دارد.

قلیان‌های میوه‌ای بدترین مخدرهای رایج در زنان

طاهری کُندَر با بیان‌اینکه یکی از بدترین مخدرهای جدید که بین زنان نیز رایج شده استفاده از قلیان‌های میوه‌ای است، بیان داشت: این قلیان‌ها معضلی جدی است که باعث شده جوانان از جمله دختران و زنان جوان با این ذهنیت که قلیان‌های میوه‌ای اعتیادآور نیستند به مصرف آن بیشتر گرایش پیدا می‌کنند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: درحالی که از نظر علمی مضرات قلیان‌های میوه‌ای چه بسا بین ۱۰تا ۱۵ برابر بیشتر از قلیان با تنباکوست و سرطان‌زا بوده متاسفانه مصرف آن در کافی‌شاپ‌ها و سواحل شهر نیز افزایش یافته است.

وی از دیگر دلایل گرایش زنان به مواد مخدر جدید به خصوص قرص‌ها به واژه خوش‌اندامی اشاره کرد و بیان داشت: برخی از زنان استفاده از مواد مخدر را باعث خوش‌اندامی خود می‌دانند درحالی که ضررهای روحی و روانی آن بسیار خطرناک‌تر است.

زنان از درمان‌های باشگاهی پرهیز کنند

این روان‎شناس توصیه کرد: زنان و دختران از درمان‌های آرایشگاهی و باشگاه‎های پرورش اندام به خصوص قرص‎های لاغری به دلیل ضررهای جبران‌ناپذیر آن به شدت پرهیز کنند ضمن این‌که مسوولان نهادهای مربوطه نیز باید نظارت‎های بیشتر و دقیق‌تری بر روی این مکان‌ها داشته باشند.

طاهری کُندَر هم‌چنین به افزایش قرص‌ها به عنوان دومین دسته ازمخدرهای قابل دسترس در بین دانش‌آموزان به خصوص در دوران دوم متوسطه اشاره کرد و بیان داشت: در دسترس بودن و سرعت دسترسی نوجوانان و جوانان به مخدرهای جدید یکی از بزرگ‎ترین آسیب‌اجتماعی است که نیازمند راه‌کارهای جدی است.  

وی با اشاره به این مطلب که؛ در مساله اعتیاد اگربه فرد معتاد به عنوان یک مجرم نگاه کنیم روان‌نشاس نمی‌تواند راهنما و کمک‌کننده خوبی باشد، گفت:همان‌طور که برای درمان جسمی یک معتاد به خصوص زنان سم‌زدایی باید توسط یک پزشک متبحرصورت بگیرد از نظر درمان روحی و روانی و کمک به زنان معتاد نیز همراهی یک مشاور حاذق بسیار مهم است.

درمان معتاد ۲ سال زمان لازم دارد

این مشاور خانواده ادامه داد: روان‌نشناس باید فرد معتاد را جزو مراجعه‌کنندگان گروه الف خود قرار دهد و برای کمک باید خود را وقف مراجعه‎کننده‎ کند، زیرا مراجعان گروه الف گروه‌های پرخطری هستند که نیاز به وقت و حوصله بیشتری است و بعد از سم‌زدایی و ترک دادن فرد معتاد مشاور خانواده باید هرچند وقت یکبار برای ارائه دستورالعمل‌های جدید روند درمان این فرد را نیز با دقت بررسی کند.

طاهری کُندَر این با بیان این‌که یک فرد معتاد باید ۲ سال کامل تحت درمان مشاور و روان‌شناس قرار بگیرد، بیان داشت: این ۲ سال و افزایش مشاوره‌ها بستگی به میزان مصرف مواد، محیط، دوستان و اطرافیان فرد معتاد دارد.

این زوج‌درمان در هرمزگان با یادآوری این مطلب که؛ بیشتر زنان نیز به مواد مخدر صنعتی و نوین روی می‌آورند تا ظاهر و اندام‌شان بهم نخورد، ابرازداشت: وقتی مدیر داخلی یک خانه به مواد مخدر اعتیاد پیدا می‌کند شاکله اصلی خانواده اعم ازنظم و ترتیب خانه، همسرداری و تربیت فرزندان و حتی در پخت و پز نیز ازهم می‌پاشد و زندگی دچار مشکلات زیادی خواهد شد.

دستورالعمل‌های مشاور به مراجعه‌کننده‌ باید دقیق باشد

وی ادامه داد: در چنین خانه‌ای اگر نظم در خانواده نباشد این خانه به یک منزل پریشان و پرازهجمه‌ تبدیل می‌شود و چه بسا باعث دوری مرد خانواده از وی خواهد شد لذا این دسته از مشکلات چه بسا جرقه طلاق‎های عاطفی را نیز به وجود می‌آورد ضمن این‌که در بحث تربیت فرزندان به دلیل بی‌حوصلگی مادر فرزندان سرخورده و پرخاشگر بزرگ می‌شوند.

طاهری کندر با اشاره به این جمله که؛«نجات یک معتاد نجات یک جامعه است»، اضافه کرد: مشاور در ارائه دستورالعمل‌های خود به مراجعه‌کننده‌اش باید دقیق باشد که چه دستوری را اجرا کند تا بتوان یک زن معتاد را به زندگی‌اش معمولی و سپس شاد  برگرداند.

این مشاور و روان‌شناس خانواده اظهارداشت: ارگان‌هایی مثل بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، دادگستری، بهزیستی و نیروی انتظامی مخدرهای جدید را معرفی و پیامدهای آن را به خانواده‌ها و دانش‌آموزان هشدار دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۷۲۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان