//
کدخبر: ۲۰۲۶۳۵ //

اگر این علائم را دارید به تب کنگو دچار شده‌اید

تب کریمه کنگو یک بیماری خونریزی دهنده حاد است که توسط کنه منتقل می‌شود.

اگر این علائم را دارید به تب کنگو دچار شده‌اید
به گزارش فرتاک نیوز،

تب کریمه کنگو یکی از حاد‌ترین بیماری‌های دامی است که انتقال آن به انسان بسیار می‌تواند خطرناک و کشنده باشد، بیمارستان‌ها و کشتارگاه‌های غیر بهداشتی اصلی‌ترین اماکن برای انتقال آن به انسان است.

این بیماری مخصوص حیوانات است و به همین دلیل در صورتی که وارد بدن انسان شود تاثیرات خطرناک و در نهایت مرگ را به دنبال دارد، در صورتی که فرد مبتلا پس از گذشت پنج روز متوجه بیماری نشود، احتمال مرگ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

عمده‌ترین راه شیوع تب کریمه کنگو از راه گزیده شدن توسط کنه‌هایی است که از بدن حیوانات مبتلا به این بیماری تغذیه کرده‌اند و این موضوع به توجه بیش از حد دامداران در فصول گرم سال بستگی دارد.

با افزایش دما هوا، کنه‌ها در دامداری‌ها رشد قابل توجهی می کنند که موجب شیوع این بیماری در این فصل از سال می شود، در همین راستا به دامداران توصیه شده است که با همکاری دامپزشکان به مراقبت از دام‌های خود و درمان آن‌ها اهمیت بیشتری بدهند.

یکی دیگر از راه های شیوع این بیماری، ذبح دام در اماکن غیر بهداشتی توسط افرادی است که از چکمه و دستکش‌های مخصوص کشتار استفاده نمی‌کنند به عبارتی در صورتی که فرد دچار زخم در سطح پوست خود باشد، با تماس با خون دام بیمار، تب کریمه به فرد منتقل می‌شود.

تب کریمه در بدن انسان تا دو روز هیچ نشانی از خود ندارد، اما پس از دو روز، این بیماری خود را با علائمی همچون تب، سر درد و بدن درد شدید، درد‌های عضلانی، کاهش بیش از حد انرژی برای انجام امور و سرگیجه نشان می‌دهد.

فرد مبتلا باید پس از مشاهده این علائم باید سریعا به پزشک مراجعه کرده و این بیماری را از بدن خود خارج کند در غیر این صورت پس از گذشت دو الی سه روز در زیر پوست فرد خونریزی رخ می‌دهد و درصد مرگ بیمار تا ۵۰ درصد افزایش می‌باید.

سالانه افراد زیادی در کشور‌های آفریقایی و برخی کشور‌های آسیایی مانند هند و افغانستان توسط تب کریمه کنگو جان خود را از دست می‌دهند و در این کشور‌ها، ذبح غیر بهداشتی و مراقبت نکردن از دام به حداکثر خود رسیده است.

پیش‌تر کریم امیری، مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی در خصوص سابقه‌ این بیماری در کشور اظهار کرد: تب کریمه کنگو از سال ۷۸ در ایران هر ساله جان چند نفر از هموطنان را می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: علائم این بیماری مشخص است و افرادی که کوچک‌ترین احساس از این علائم داشتند سریع به پزشک مراجعه کنند تا در صورت وجود این بیماری در بدن، از آن جلوگیری شود.

مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی درباره آخرین وضعیت تب کریمه در سال جاری گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۶۰ نفر به این بیماری دچار شده اند که متاسفانه ۵ تن از آن‌ها جان خود را از دست داده اند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۲۶۳۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان