//
کدخبر: ۱۹۱۴۶۷ //

ترک قطعی سیگار با چند راهکار ساده

ترک کردن آن‌هم به‌تنهایی هنر است اما مهم‌تر از آن حفظ ترک است بنابراین کمک گرفتن نه‌تنها بی‌اشکال است بلکه می‌تواند موفقیت را تثبیت نماید.

ترک قطعی سیگار با چند راهکار ساده
به گزارش فرتاک نیوز،

 مدت شش سال بود که سیگار می‌کشیدم و مدتی است که ترک کرده‌ام ولی متأسفانه بخاطر شرایط سخت اقتصادی دوباره به کشیدن آن تمایل پیدا کرده‌ام و شدیداً احساس خستگی و کوفتگی می‌کنم دوست دارم بیشتر بخوابم و همین مسئله باعث شده به زندگی‌ام لطمه وارد شود لطفاً راهنمایی‌ام کنید.

اولین توصیه این است که حتماً از یک روان‌پزشک که در زمینه ترک تبحر دارد و فعالیت می‌کند کمک بگیرید. شما در دوران حساسی به سر می‌برید و کمک یک فرد کارکرده در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

ترک کردن آن‌هم به‌تنهایی هنر است اما مهم‌تر از آن حفظ ترک است بنابراین کمک گرفتن نه‌تنها بی‌اشکال است بلکه می‌تواند موفقیت شما را تثبیت نماید؛ مثلاً بوپروپیون یک داروی ضدافسردگی وسیع الطیف است که با نسخه پزشک تهیه می‌شود و سبب کاهش علائم قطع مصرف نیکوتین می‌شود. به‌هیچ‌وجه آن را بدون تجویز پزشک و هماهنگی مصرف نکنید. چه این‌که شاید به کار بردن یک روش غیرعلمی و غیراستاندارد موجب شده تا این حالات در این زمان برای شما از بین نرفته باشد.

بدانید علائم حاضر به دلیل وابستگی است که به آن داشته‌اید بنابراین حتماً پس از دوران نقاهت و استقامت شما، از بین خواهد رفت.

لذا از بی‌حوصلگی و کسالت موجود استقبال نکنید و برخلاف آن رفتار کنید. برای ساعات روز خود برنامه‌ریزی کنید تا هم فعالیت‌های شاد و مفرح داشته باشید و هم از خوابیدن و خمودی زیادی جلوگیری شود.

کلیه فعالیت‌های دوست‌داشتنی یا فعالیت‌هایی که قبلاً دوست داشتید را لیست کنید و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

شاید روزهای ابتدایی برای شما دشوار باشد اما مطمئن باشید از این برنامه‌ریزی پشیمان نخواهید شد.

چگونه با وسوسه سیگار کشیدن مقابله کنیم

- دوری کردن از شرایط

- زنگ زدن به یک دوست و صحبت کردن با او

- نفس عمیق کشیدن

- نوشیدن آب

- خوردن یا جویدن

- انجام ورزش‌های آرامش‌بخش

- سرگرم کردن خود

- دوش گرفتن

- گذران وقت با افراد غیرسیگاری

- گوش دادن به موسیقی

- به یاد آوردن دلیلی که سیگار را ترک کردید

رعایت نکات تغذیهایی زیر نیز توصیه می شود:

- خوردن جو دوسر و فرآورده‌های آن ممکن است به شما برای ترک سیگار و رهایی از اعتیاد به نیکوتین کمک کند. این ماده غذایی سرشار از فیبر، ویتامین B1 (چیزی که برای آرامش اعصاب و روان ضروری است)، ویتامین‌های E و C و سایر املاح است.

- یکی دیگر از مواد غذایی مؤثر در ترک سیگار اسفناج است. اسفناج و برگ چغندر حاوی اسیدفولیک، ویتامین C، بتاکاروتن و قند هستند که به دلیل قلیایی کردن محیط بدن در ترک سیگار مؤثرند.

- کشمش، انجیر خشک و بادام، این مواد غذایی به‌راحتی قلیایی بودن بدن را افزایش می‌دهند، بنابراین تمایل به سیگار را کم کرده، در نتیجه ترک سیگار را راحت‌تر خواهند کرد؛ بنابراین مقداری آجیل در جیب خود بگذارید، هر بار که به‌قصد سیگار، دست در جیب می‌کنید کشمش، انجیر خشک و بادام به‌جای سیگار درآورید.

- خوب می‌دانید که مصرف سیگار علاوه بر وابستگی جسمی به وابستگی روحی هم منجر می‌شود لذا خیلی اهمیت دارد که به وضعیت روحی و روانی خود رسیدگی کرده و جایگزین‌های مناسب داشته باشید؛ مانند مصرف میوه‌های دوست‌داشتنی یا خشکبار.

- عرق شاه‌تره که در فصل تابستان علاوه بر خواص درمانی، نوشیدنی گوارایی محسوب می‌شود. مدر بوده و ضد کمبود ویتامین C است(مشکلی که افراد سیگاری به‌طور قطع با آن روبه‌رو هستند). اشتهاآور است و به تصفیه خون کمک می‌کند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۱۴۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان