//
کدخبر: ۱۸۹۱۲۳ //

مزایای رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذیی مدیترانه‌ای می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و سرطان را کاهش دهد.

مزایای رژیم غذایی مدیترانه ای
به گزارش فرتاک نیوز،

میوه‌ها، سبزیجات، غلات، آجیل، حبوبات، روغن‌های گیاهی، مصرف متوسط تا زیاد ماهی و محصولات دریایی، مصرف متوسط محصولات لبنی، و مصرف کم محصولات گوشتی، از ویژگی های رژیم غذایی مدیترانه ای است.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای یک رژیم گیاه محور است بدان معنا که بر مصرف غذاهای گیاهی از جمله سبزیجات، دانه‌ها و میوه‌ها تکیه می‌کند. در این رژیم برای خوردن سبزیجاتی برگی و سبز رنگ مانند کاهو و اسفناج هیچ محدودیتی وجود ندارد.

مصرف روغن‌های گیاهی بخصوص آنهایی که چربی غیراشباع دارند در این رژیم توصیه شده است. مصرف این چربی‌ها سبب می‌شود که میزان کلسترول و لیپوپروتئین کم‌چگالی خون کاهش یابد. زیتون، دانه‌های روغنی مانند فندق و بادام و آودکادو حاوی روغن‌های غیراشباع هستند.

مردم جنوب اروپا در غذاهای روزانه خود از لبنیات و تخم‌ مرغ استفاده می‌کنند. البته باید توجه داشت که مصرف لبنیات و تخم‌مرغ در این رژیم در اندازه مشخص توصیه شده است.

ماهی، میگو، صدف خوراکی، شاه‌‌میگو و دیگر محصولات دریایی جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی مدیترانه‌ای دارند. در این رژیم توصیه شده که ماهی‌هایی از جمله قزل‌آلا، تن، ماهی آزاد و ساردین حداقل دوبار در هفته مصرف شوند.

مصرف متعادل گوشت‌های سفید از جمله مرغ و بوقلمون در این رژیم توصیه شده است. گوشت قرمز از جمله گاو و گوسفند باید در سطح حداقلی قرار گرفته و از مصرف گوشت‌های فرآوری شده از جمله سوسیس و کالباس تا حد ممکن پرهیز شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۹۱۲۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان