//
کدخبر: ۱۸۸۵۶۷ //

تقویت سلول‌های خاکستری با یک تمرین ذهنی جالب

مغزانسان با انجام برخی تمرین‌ها می‌تواند تقویت شود و حتی درسالمندی نیز مانند مغزیک جوان فعال و پرانرژی باشد و به این ترتیب سبب افزایش طول عمر، استقلال فردی و حضور فعال دراجتماع شود.

تقویت سلول‌های خاکستری با یک تمرین ذهنی جالب
به گزارش فرتاک نیوز،

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند افراد سالمند که به طور دائم هر روز جدول سودوکو یا جدول کلمات متقاطع حل می‌کنند مغز جوان و با کارایی بالاتری به نسبت همسالان خود دارند.

این یافته‌ها حاصل مطالعه دانشمندان دانشگاه اکستر و کالج لندن برروی ارتباط حل جدول و افزایش قوای ذهنی در سالمندان است.

محققان در این پژوهش به دریافت داده و تجزیه تحلیل اطلاعات از ۱۹۰۰۰ شرکت کننده پرداخته اند و مجموعه‌ای از آزمایش‌ها برای اندازه گیری دگرگونی‌ها در عملکرد مغزی افراد سالمند انجام دادند.

نتیجه‌های مطالعه نشان داد حل جدول کلمات متقاطع یا جدول سودوکو می‌تواند سبب جوان نگه داشته شدن مغز به میزان ۱۰ سال نسبت به سن بیولوژیک افراد سالمند شود.

برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و تقویت حافظه حل روزانه جدول مانند یک داروی پیشگیرانه می‌تواند اثربخش باشد.

به گفته دانشمندان حل کردن جدول کلمات متقاطع یا جدول اعداد سودوکو می‌تواند سبب ایجاد نوعی منبع ذخیره ذهنی در مغز و تقویت حافظه شود.

به گفته کارشناسان مغز انسان مانند عضله است و با انجام ورزش ذهنی در کنار مصرف مواد خوراکی مفید می‌توان آن را در هر سنی تقویت کرد.

مغز انسان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و برای حفظ عملکرد این لایه‌ها که به تدریج فعالیت آن‌ها همزمان با افزایش سن کاهش می‌یابد باید از تمرین‌های ذهنی مانند حل جدول کلمات متقاطع یا جدول سودوکو استفاده کرد تا ارتباط و پیوند بین بخش‌های مختلف مغز از بین نرود.

شرکت کنندگان در این مطالعه بین ۵۰ تا ۹۳ سال سن داشته اند و هر روز جدول کلمه‌های متقاطع و سودوکو تکمیل و در آخر هر هفته پرسشنامه‌های شناختی آنلاین را تکمیل می‌کردند. نتیجه مطالعه نشان داد حل روزانه جدول سبب تقویت حافظه سالمندان شده است.

آزمایش‌های شناختی شامل به یاد آوردن کلمه ها، تعداد تکرار اشیا و مواردی از این دست بوده است. حل جدول سبب تقویت قوای حافظه، قدرت شناختی، توجه و قدرت استدلال افراد می‌شود.

بیماری آلزایمر یکی از بیماری‌های شایع دردنیای امروزی است، بیماری که در کشور‌های در حال توسعه و توسعه یافته بیشتر مشاهده می‌شود.

در اثر این بیمار فرد به تدریج حافظه خود را از دست می‌دهد و به مراقبت دائم نیاز پیدا می‌کند. امید به زندگی در فرد مبتلا به آلزایمر حداکثر ۱۰ سال است و بیشتر افراد به دلیل افسردگی، ناتوانی در مراقبت از خود و بروز بیماری‌های ثانویه جان خود را از دست می‌دهند.

کارشناسان اعتقاد دارند در دهه‌های آینده به دلیل افزایش آلودگی کره زمین، رژیم خوراکی ناسالم و مواردی از این دست میزان ابتلای افراد به بیماری آلزایمر افزایش خواهد یافت و می‌تواند تهدیدی برای جهان باشد.

رعایت رژیم خوراکی مناسب، انجام ورزش روزانه، پرهیز از خشم و عصبانیت، کنترل فشارخون و پرهیز از مصرف بیش از اندازه نمک، فست فود و خوراکی‌های پرچرب وشیرین، اهمیت به سلامت دندان ها، خودداری از مصرف مواد دخانی و پرهیز از حضور درمناطق دچار آلودگی هوا در کنار انجام تمرین‌های ذهنی، چون حل جدول و اهمیت به سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری می‌تواند مانع از ابتلا یا پیشرفت سریع آن شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۸۵۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان