//
کدخبر: ۱۵۹۶۰۹ //

توانایی ایران درتأمین کامل داروی فاکتور۹ از پلاسمای داخلی

رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو گفت: ایران در شرایط عادی ظرفیت تأمین کامل داروی فاکتور9 و (IVIG ) کشور از پلاسمای داخلی را دارد.

توانایی ایران درتأمین کامل داروی فاکتور9 از پلاسمای داخلی
به گزارش فرتاک نیوز،

پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، دکتر «علی واشقانی» افزود: سازمان بهداشت جهانی و کشورهای اروپایی، ایران را در زمینه تامین داروی بیماران خاص از طریق پلاسمای داخلی به عنوان نمونه موفق به دنیا معرفی می کند.

وی تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی به سایر کشورهایی که امکان تولید برخی از داروهای بیماران خاص را ندارند، توصیه می‌کند که مانند ایران از پلاسمای داخلی برای تولید دارو بهره ببرند.

وی با یادآوری این که در شرایط عادی پلاسمای داخلی ظرفیت تأمین 100درصدی داروی فاکتور9 و (IVIG ) کشور را دارد، افزود: پلاسمای ایرانی از باکیفیت ترین پلاسماهای دنیا است و گزارش شرکت های تولید کننده اروپایی نشان می دهد که میزان استحصال دارو، کیفیت داروهای تولید شده و همچنین سلامت پلاسما به لحاظ عدم وجود عوامل عفونی و بیماری‌ها، جزء با کیفیت ترین پلاسماها در سطح دنیا محسوب می شود. همچنین این ظرفیت وجود دارد که 100 درصد داروی فاکتور9 و IVIG ، 50 درصد آلبومین و 30 درصد فاکتور 8 از پلاسمای ایرانی تأمین شود.

واشقانی ادامه داد: افزایش تأمین پلاسما مورد نیاز برای تولید داروها و راه‌اندازی پالایشگاه پلاسما برای تولید داروهای مورد نیاز کشور در داخل از اهداف مهم سازمان غذا و دارو است. راه‌اندازی پالایشگاه نیازمند تکنولوژی پیشرفته و پیچیده‌ای است که چند شرکت خصوصی در این زمینه فعالیت دارند.

رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو تاکید کرد: بخش قابل توجهی از داروی موردنیاز بیماران خاص با پلاسمای داخلی تولید می‌شود. پلاسمای جمع ‌آوری ‌شده توسط سازمان انتقال خون یا بخش خصوصی برای تولید دارو به کشورهای اروپایی ارسال و به ‌صورت داروی موردنیاز بیماران خاص مجدداً به کشور وارد می‌شود.

وی عنوان کرد: سازمان بهداشت جهانی به سایر کشورهایی که امکان تولید برخی از داروهای بیماران خاص را ندارند، توصیه می‌کند که مانند ایران از پلاسمای داخلی برای تولید دارو بهره ببرند.

واشقانی یادآور شد: داروهایی که از پلاسما تولید می‌شوند، استراتژیک و مهم هستند، برای اینکه یک کشور بتواند داروی موردنیاز خود را از پلاسمای داخلی تولید کند، بازرسان کشور مقصد از مراکز دریافت آن به ‌صورت دوره‌ای بازدید کرده و در صورت تایید، می‌توانند پلاسمای خود را برای تولید دارو به این کشورها ارسال کنند.

وی افزود: مراکز انتقال خون و مراکز خصوصی کشور در تمام بازدیدها مورد تایید بوده‌اند و این موضوع نشان‌دهنده رعایت استانداردهای به روز و لازم دنیا است. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۹۶۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان