//
کدخبر: ۱۵۵۵۸۸ //

۵سرطان رایج را بشناسید

سرطان آخر دنیا نیست، اما بیماری سختی است که می تواند مشکل ساز شود. هر ساله حدود 385 هزار بیمار جدید سرطانی تشخیص داده می شود که از این تعداد 211 هزار مرد و 174 هزار زن هستند. متاسفانه برخی سرطان ها رایج تر از انواع دیگر هستند. در این مطلب با توجه به آمارهای جهانی رایج ترین سرطان ها را بررسی می کنیم.

5سرطان رایج را بشناسید
به گزارش فرتاک نیوز،

سرطان پروستات:رایج ترین سرطان در بین آقایان

در سال ۲۰۱۲ میزان موارد جدید ابتلا به سرطان پروستات ۷۱ هزار مورد تخمین زده شد. سرطان پروستات رایج ترین سرطان ها بین آقایان می باشد و در بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ میزان ابتلا به این بیماری ۸.۵ درصد افزایش پیدا کرده است. افزایش این سرطان به افزایش سن و بهبود تکنیک های تشخیصی مربوط می شود.

بیشترین افراد مبتلا مردان بین ۶۰ تا ۹۰ سال هستند. در واقع ۷۰ درصد موارد ابتلا بعد از ۶۵ سالگی بروز می کند. با افزایش امید به زندگی در مردان، از هر ده مرد بیش از یک مرد در طول زندگی خود به سرطان پروستات مبتلا می شود. امروزه تشخیص زودهنگام باعث کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری می شود. متاسفانه این سرطان در میزان مرگ و میر در رتبه سوم بعد از سرطان ریه و سرطان کلورکتال قرار دارد.

سرطان سینه: مرگبارترین سرطان در بین خانم ها

در سال ۲۰۱۲ میزان موارد جدید ابتلا به سرطان سینه ۴۸۷۶۳ مورد تخمین زده شد. در بین خانم ها، سرطان سینه با حدود ۱۱۸۸۶ قربانی مرگبارترین سرطان محسوب می شود. بعد از این بیماری، سرطان ریه و سرطان کلورکتال ازدیگر سرطان های مهلک در بین خانم ها هستند.

اگر سرطان سینه در مراحل اولیه تشخیص داده شود، از هر ۱۰ مورد ۹ مورد قابل درمان است. طبق آمارهای جهانی از هر ۱۰ زن بیش از ۸ زن مبتلا به سرطان سینه از خانم های بالای ۵۰ سال و بالاتر هستند. گفته می شود که از هر ۸ زن یک زن در طول زندگی خود به این بیماری دچار می شود.

امروزه بیماریابی سرطان سینه ساده ترین روش برای مقابله با این سرطان است. انجام ماموگرافی نیز به عنوان یک آزمایش خوب برای تشخیص در مراحل ابتدایی سرطان بسیار موثر است. علاوه بر این، معاینه سینه توسط خود فرد نیز اهمیت زیادی دارد و اولین عمل هر خانمی در جهت پیشگیری از ابتلا محسوب می شود.

سرطان کلورکتال: رایج در افراد بالای ۵۰ سال

در سال ۲۰۱۲ حدود ۴۲۱۵۲ مورد جدید ابتلا به سرطان کلورکتال مشاهده شده است. از نظر آمار مرگ و میر این سرطان بعد از سرطان ریه در رتبه دوم قرار دارد. نتایج بررسی ها نشان می دهد که این آمار که نشان دهنده افزایش ابتلا به این سرطان است، در سال های آینده نیز به رشد خود ادامه داده و تا سال ۲۰۲۰ به ۴۵ هزار مورد جدید در سال خواهد رسید.

سرطان کولورکتال اساسا افراد بالای ۵۰ سال را درگیر می کند و اغلب به دلیل عادات نادرست زندگی مانند تغذیه ناسالم، بی تحرکی و غیره بروز می کند. امروزه انجام تست های بیماریابی راه مناسبی برای تشخیص زودهنگام و شروع درمان است.کشورهایی مانند فرانسه، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و ژاپن از کشورهایی هستند که آمار ابتلا به این سرطان در آنها بالاست. این سرطان در رتبه سوم رایج ترین سرطان ها در هر دو جنس مرد و زن قرار دارد و از نظر شیوع رتبه دوم در بین خانم ها و رتبه سوم در بین آقایان را به خود اختصاص داده است.

سرطان ریه: سرطان مهلک برای همه

در سال ۲۰۱۲ حدود ۳۹۴۹۵ مورد جدید ابتلا به سرطان ریه مشاهده شد. سرطان ریه یکی از خطرناک ترین و مهلک ترین سرطان ها در سرتاسر جهان محسوب می شود که در برخی کشورها اولین عامل مرگ و میر افراد است. به طوری که رتبه این سرطان از سرطان کلورکتال و سرطان سینه نیز بالاتر است.

بر حسب آمارهای جهانی در طی ۳۰ سال، میزان سالانه این سرطان در بین خانم ها هفت برابر شده است. باید بدانید که نخستین عامل ایجادکننده این بیماری یعنی چیزی بیش از ۸۰ درصد آن مصرف دخانیات است. بهترین راه برای پیشگیری از سرطان ریه عدم مصرف سیگار است. سرطان ریه در دومین رتبه سرطان های مردانه و سومین رتبه سرطان های زنانه قرار دارد.

سرطان مثانه:۴ مرد در برابر ۱ زن

در سال ۲۰۱۲ میزان موارد جدید ابتلا به سرطان مثانه ۱۱۹۶۵ مورد تخمین زده شد. سرطان مثانه دومین سرطان دستگاه ادراری بعد از سرطان پروستات است. این سرطان به طور چشمگیری در مردان رایج تر از زن ها است، به طوری که در برابر هر یک زن، چهار مرد به این سرطان مبتلا می شود.

مصرف دخانیات یکی از عواملی است که خطر ابتلا به این سرطان را ۱۰ برابر می کند. قرار گرفتن مکرر در معرض ترکیبات شیمیایی (کارگران کارخانجات تولیدکننده مواد شیمیایی) یا مواد رنگی جزو دیگر عوامل شناخته شده ایجادکننده این سرطان هستند، چون این ترکیبات به مدت زیادی در مثانه باقی می مانند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۵۵۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان