//
کدخبر: ۱۴۶۹۶۴ //

با آنتی بیوتیک دچار آلرژی می شوید!

از بدترین عوارض آنتی بیوتیک که حتی فکرش را هم نمی کردید آگاهید؟

با آنتی بیوتیک دچار آلرژی می شوید!
به گزارش فرتاک نیوز،

مصرف آنتی بیوتیک ها در فصل سرما بیشتر می شود. چرا که مردم ما متاسفانه عادت به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک دارند. در این مطلب برای شما از عوارض عجیب آنتی بیوتیک ها صحبت کرده ایم.

آنتی بیوتیک‌ها از آن دست دارو‌هایی هستند که با باکتری‌ها و ویروس‌ها مبارزه می‌کنند و با ضعیف کردن و کشتن آن‌ها بدن ما را از هجوم بی‌رحمانه‌شان در امان نگه می‌دارند. این کمک آنتی‌بیوتیک‌ها به سیستم ایمنی ما، این امکان را می‌دهد که بهتر و راحت‌تر بتواند با عوامل بیماری زا مبارزه کند. جالب است که بدانید بیشتر آنتی‌بیوتیک‌های تولید شده توسط داروساز‌ها برای مبارزه با باکتری‌ها کارایی دارند و در اکثر موارد قیمت‌شان مقرون به صرفه بوده و تقریبا در تمام داروخانه‌ها به سهولت یافت می‌شوند.

آنچه را که باید در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها بدانید

آنتی بیوتیک‌ها در طبقه‌ای از دارو‌های بسیار قوی قرار دارند که مرگ و میر‌های ناشی از بیماری‌های عفونی که سالانه باعث مرگ میلیون‌ها نفر در سراسر جهان می‌شوند را کاهش می‌دهند. آنتی بیوتیک‌ها معمولا به عنوان یک ضد باکتری شناخته می‌شوند و از رشد و تکثیر آن‌ها در بدن جلوگیری می‌کنند. این دارو‌ها با توجه به ساختاری که دارند، بدون آنکه به بدن شخص میزبان آسیبی وارد کنند، باعث ضعیف شدن و حتی نابودی باکتری‌های مهاجم در بدن می‌شوند. جالب است که بدانید آنتی بیوتیک‌ها را از انواع خاصی از باکتری‌ها و قارچ‌ها به دست می‌آورند. این مواد دارویی معمولا برای مبارزه با انواع مختلف بیماری‌ها ناشی از فعالیت میکرو اورگانیسم‌ها تجویز می‌‌شوند. حتی در موارد پیشرفته‌تر از آنتی بیوتیک‌ها برای ریشه کن کردن انواع سرطان بهره می‌برند، البته این نوع گزینه درمان برای برخی از سرطان‌های خاص کاربرد دارد.

مزایای استفاده از آنتی بیوتیک‌ها برای بدن

آنتی بیوتیک‌ها علیه عفونت‌های ناشی از فعالیت انواع میکروارگانیسم‌ها در بدن بسیار موثر هستند. برخی از انواع خاص آنتی‌بیوتیک‌ها توانایی قابل توجه‌ای برای نابودی باکتری‌ها دارند و با این روش می‌توانند بدن را از تهاجم این گونه میکرواورگانیسم‌ها حفظ کنند. امروزه با وجود آنتی بیوتیک‌ها، ما انسان‌ها صدمات بسیار کمتری نسبت به گذشته از جانب باکتری‌ها و میکروب‌ها بیماری زا در بدن، می‌بینیم. آنتی بیوتیک‌ها با توجه به ساختاری که دارند، می‌توانند بسیاری از عوامل بیماری‌زا همچون باکتری‌ها و میکرواورگانیسم‌های دیگر را نیز نابود کنند. از این رو این دارو‌ها در صدر دارو‌های مبارزه با میکرواورگانیسم‌ها قرار دارند؛ چرا که اثر بخشی آن‌ها بسیار بالا است. یکی دیگر از مزایای استفاده از آنتی بیوتیک‌ها این است که مصرف کنندگان نگرانی خاص به خاطر مصرف آن‌ها ندارند.

مزایای شگفت‌انگیز آنتی بیوتیک‌ها

جالب است بدانید که یکی از مزایای شگفت‌انگیز آنتی بیوتیک‌ها این است که آن‌ها به سلول‌های طبیعی بدن آسیب وارد نمی‌کنند و این موضوع برای هر دارویی می‌تواند یک مزیت فوق العاده خوب به حساب آید. از این خصلت آنتی بیوتیک‌ها می‌توان برای درمان انواع بیماری‌های سرطانی بهره برد؛ چرا که بیشتر دارو‌ها مورد استفاده برای درمان سرطان، معمولا به دیگر سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند. این چنین رفتاری می‌تواند بسیار پر خطر باشد و استفاده آز آن‌ها را برای درمان انواع بیماری‌ها دچار مشکل کند. اما آنتی بیوتیک‌ها در این بین جزو دارو‌های دوست‌دار سلول‌های بدن هستند.

از دیگر مزایای آنتی بیوتیک‌ها این است که شما می‌توانید از آن‌ها به راحتی استفاده کنید، حتی تزریق آن‌ها نیز بدن را دچار مشکل خاصی نمی‌کند، فقط کافیست برای درمان برخی از بیماری‌ها روزی دو وعده از قرص آنتی بیوتیک با دوز مناسب، سر ساعت مصرف کنید و در کمتر از سه روز از مزایای درمانی آن نهایت بهره ببرید. آنتی بیوتیک‌ها تقریبا ۵۰ سال است که در خدمت بشر هستند و از بهترین و موثرترین نوع دارو‌هایی به شما می‌آیند که انسان‌ها با آن‌ها آشنا شده‌اند. یکی دیگر از مزایای بهداشتی آنتی‌بیوتیک‌ها این است که آن‌ها طیف وسیعی از انواع باکتری‌های بیماری زا را در بدن نابود می‌کنند. این امر به تنهایی یک حسن برای دارو محسوب می‌شود. ساده بودن و راحتی مصرف‌شان بی‌شک محبوبت آن‌ها را برای درمان انواع بیماری بالا برده است.

۵خطر بزرگ مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک برای بدن

از آنجایی که مصرف آنتی بیوتیک عوارض جانبی کمی برای بدن دارد، آن‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از انسان‌ها در همه گروه‌های سنی را مورد درمان قرار دهند. حتی استفاده از برخی آنتی بیوتیک‌ها در دوران بارداری نیز برای مادر و فرزندش مشکل‌ساز نیست. این دارو‌ها عامل برای پایداری اسید در بدن هستند. از دیگر خوبی‌های مصرف آنتی بیوتیک این است که درون سلول‌های بدن نفوذ نمی‌کنند، حتی در پاره‌ای از مواقع از آنتی بیوتیک‌ها برای حفظ و نگهداری مواد غذایی بهره می‌برند.

آنتی بیوتیک‌ها یک داروی ضد میکروب به حساب می‌آید و حتی گروه بزرگی از دارو‌های ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد انگلی را نیز شامل می‌شوند. آن‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای برای انسان‌ها بی‌ضرر هستند. این دارو‌ها می‌توانند برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری و حتی برای درمان بیماری‌های عفونی در حیوانات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از نکات بسیار جالب در مورد آنتی بیوتیک‌ها این است که این دارو‌ها بر اساس نوع ویژگی بیماری و میزان سمی بودن آن‌ها به درمان بدن می‌پردازند. تعداد کمی از آنتی بیوتیک‌ها برای حمله به سلول‌های انسانی برای درمان سرطان تولید شده‌اند. البته این نوع درمان می‌تواند جای پیشرفت در آینده نه چندان دور داشته باشد.

اسهال:

مصرف آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند عوارض جانبی زیادی مانند اسهال را در بر داشته باشند. امروزه استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها به یک نگرانی بسیار بزرگ در سراسر جهان تبدیل شده است. استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها، موجب افزایش عفونت‌های باکتریایی در بدن می‌شود. بنابراین، باکتری‌ها به دارو‌های ضد باکتریایی مقاوم می‌شوند.

نابود کردن باکتری‌های مفید بدن:

از دیگر معایب استفاده از آنتی بیوتیک‌ها این است که آن‌ها قادر هستند؛ باکتری‌های مفید بدن را نیز نابود کنند. در پاره‌ای از مواقع آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند به عوارض مانند عفونت‌های بد در بدن منجر شوند. البته برخی مواد تشکیل دهنده آنتی بیوتیک‌ها ماننده سولفا (sulfa) می‌توانند باعث حساسیت در بدن شوند و برخی از افرادی که به چنین موادی حساس هستند را دچار مشکلات بسیار جدی کند.

ایجاد عوارض جانبی در بدن:

بد نیست بدانید که بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها عوارض جانبی مانند؛ حالت تهوع، ناراحتی، اسهال و حساسیت به نور و حتی مشکلاتی در هضم غذا به و وجود می‌آورند. در برخی از موارد حادتر آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند حساسیت بسیار شدید در بدن شخص مصرف کننده به وجود آورند. نباید از این را از یاد برد که دارو‌های ضد میکروبی و آنتی‌بیوتیکی سبب عوارض جانبی همچون سمی شدن بدن و در دراز مدت خطرات بهداشتی بالقوه‌ای که هنوز شناخته شده نیز نیستند را به وجود آورند.

نابود کردن باکتری‌های مفید بدن:

عوارض جانبی استفاده از آنتی بیوتیک را نباید از یاد برد؛ چرا که این عواض جانبی با واکنش‌های آلرژیک متغیر و متفاوتی در بدن ایجاد می‌شوند که گا‌ها ممکن است، قابل پیش بینی هم نباشند. همچنین از جمله عوارض رایج استفاده از انواع آنتی بیوتیک این است که با اختلالی که در روده به وجود می‌آورند باعث اسهال در شخص مصرف کننده می‌شوند. شما باید بدانید که عوامل بیماری زا می‌توانند در برابر انواع آنتی بیوتیک‌ها از خود مقاومت نشان دهند و حتی جهش پیدا کنند که این جهش در عوامل بیماری زا می‌تواند بسیار خطرناک و تقریبا غیر قابل درمان و غیر قابل پیش بینی باشد. همان طور که گفته شد آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند باکتری‌ها و میکروب‌های مفید را نابود کنند. نباید از یاد برد که اگر تعداد باکتری‌ها و میکروب‌های بدن بر اثر مصرف آنتی‌بیوتیک کاهش یابند، توازن بین میکرو اورگانیسم‌های خوب و بد در بدن تغییر می‌کند. از این رو این موضوع می‌تواند به ضرر بدن ما تمام باشد.

مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک و بالا رفتن مقاومت بدن در برابر آن:

یکی دیگر از معایب استفاده از آنتی بیوتیک‌ها این است که وقتی ما انسان‌ها برای سالم ماندن و دور کردن طیور خود از انواع بیماری‌ها از آنتی بیوتیک استفاده می‌کنیم و آن‌ها را وارد بدن حیوانات خود می‌کنیم. اگر میزان مصرف آن‌ها برای حیوانات ما بیش از حد باشد، این مواد به راحتی می‌توانند ازطریق گوشت و دیگر فرآورده‌های شان، پس از مصرف به بدن ما منتقل شوند. در چنین شرایطی ما میزبان باکتری‌های مقاوم جانداران خود خواهیم بود؛ که این امر به تنهایی در دراز مدت می‌تواند مشکلات فراوانی را برای ما به وجود آورد. وقتی ما برای مبارزه با انواع بیماری‌ها به طور مداوم و در دراز مدت از آنتی بیوتیک استفاده کنیم. عوامل بیماری زا این فرصت را دارند تا در مقابلشان مقاومت کنند. این بدان معنی است که آنتی بیوتیک‌ها در بدن توسط انواع عوامل بیماری زا قابل شناسایی می‌شوند و آن‌ها به راحتی می‌توانند خود را در محیط جدید سازگار کنند و به تکثیر بپردازند و باعث نابودی میزبان خود شوند.

با این تفاسیر سعی کنید از مصرف خودسرانه انواع آنتی بیوتیک‌ها خودداری کنید و همچنین وقتی بیمار شدید با توجه به تجویز دکتر زمان مصرف آن‌ها را به خوبی رعایت کنید و تا تمام شدن دارو‌ها از مصرفشان صرف نظر نکنید، مگر اینکه با مصرف آن‌ها مشکلات‌تان بیشتر شود که در این صورت حتما باید با پزشک خود مشورت داشته باشید تا بیش از پیش دچار مشکل نشوید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۶۹۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان