//
کدخبر: ۱۴۵۹۱۴ //

علل و راه‌های درمانی خشکی بینی

خشک شدن بینی می‌تواند ناخوشایند و گاهی دردناک باشد اما درمان‌های خانگی بسیاری برای خشکی بینی وجود دارد.

علل و راه‌های درمانی خشکی بینی
به گزارش فرتاک نیوز،

 انواعی از درمان‌های خانگی برای خشکی بینی عبارت از بخور دادن، استفاده از مرطوب کننده و اسپری بینی و شست و شو هستند.

اصطلاح پزشکی برای احساس خشکی داخل مجرای بینی، "رینیت سیکا" بوده و این پدیده اغلب به دلیل سرماخوردگی یا آلرژی ایجاد می‌شود.

خشکی بینی معمولا خطرناک نیست اما در صورتی که درمان نشود می‌تواند علائم ناخوشایندی همچون خارش، سوزش، چوب شدگی، خون دماغ و تجمع خلط را به همراه بیاورد.

درمان‌های خانگی زیر از سایت تخصصی "مدیکال نیوز تودی" می‌تواند به جلوگیری و رهایی از علائم خشکی داخل بینی کمک کند:

استفاده از دستگاه بخور

یک دستگاه بخور به حفظ رطوبت مجرای بینی کمک می‌کند که باعث رهایی از تجمع خلط و تخلیه درست سینوس‌ها می‌شود. دستگاه بخور می‌تواند رطوبت از دست رفته ناشی از تهویه هوا و حرارت مرکزی در خانه‌ها و ادارات را جایگزین کند.

در حالت ایده آل یک فرد باید به طور روزانه دستگاه بخور را تمیز کند تا از رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها که برای سلامت مضر هستند، جلوگیری شود. رطوبت مناسب ایده آل بسته به دمای هوای اتاق در محدوده ۳۰ تا ۵۰ درصدی است.

مهم است توجه داشته باشیم که سطوح بالاتر رطوبت می‌تواند رشد گرد و غبار، قارچ‌ها و سایر آلرژن‌ها را که به تشدید علائم می‌انجامند، افزایش دهد. رطوبت‌سنج دستگاهی است که رطوبت نسبی را اندازه گیری کرده و می‌تواند به فرد برای تشخیص تنظیم درجه دستگاه بخور کمک کند.

بخور دادن

افرادی که به دستگاه بخور دسترسی ندارند می‌توانند همان نتایج را با استنشاق بخار از طریق یک کاسه آب داغ، حمام گرم و سونا کسب کنند. با این حال مزایای بخور دادن این چنینی ممکن است موقتی باشد. برای جلوگیری از سوختن پوست اطمینان حاصل کنید که آب داغ بیش از حد جوش نباشد.

مصرف کافی مایعات

مصرف کم مایعات و کمبود آب بدن می‌تواند به خشکی بافت‌های بدن از جمله بافت‌های مجرای بینی منجر شود. در گذشته پزشکان نسبت به مصرف روزانه هشت لیوان آب توصیه می‌کردند اما یک تحقیق در سال ۲۰۱۸ میلادی نشان می‌دهد که بهترین راه برای تامین کافی مایعات بدن فرد، نوشیدن آب در زمان‌هایی است که احساس تشنگی می‌کند مگر اینکه فرد مشغول انجام تمرین‌ها و ورزش‌های شدید و سخت باشد.

استفاده از اسپری بینی سالین

اسپری‌های بینی سالین (آب نمک) مجرای بینی را مرطوب می‌کند. این عمل جریان مخاط موکوسی بینی را بهبود بخشیده و باعث خارج شدن مواد محرکی همچون گرد و غبار، خاک و دانه‌های گرده پیش از این که فرصت ایجاد التهاب داشته باشند، می‌شود. اسپری‌های سالین به طور کلی ملایم بوده و در داروخانه‌ها بدون نیاز به نسخه در دسترس هستند. همیشه پیش از استعمال، بسته بندی این اسپری‌ها را مطالعه کرده و از دستورالعمل‌های آن پیروی کنید.

به جای استفاده از این اسپری‌ها همچنین می‌توانید محلول آب نمک را با استفاده از موادی از جمله نمک بدون ید که به طور ایده آل حاوی مواد ضد انجماد یا نگهدارنده نباشد چرا که این مواد می‌تواند مجرای بینی را تحریک کند، جوش شیرین، یک فنجان آب مقطر یا آب شیرینی که برای سه تا پنج دقیقه جوشانده شده است و نیز یک بطری اسپری کوچک در خانه تهیه کنید.

برای تهیه و استفاده از محلول آب نمک (برای بزرگسالان) از مراحل زیر پیروی کنید:

۱) سه قاشق چای خوری نمک را با یک قاشق چای خوری جوش شیرین به خوبی مخلوط کنید.

۲) یک قاشق چای خوری از این مخلوط را به آب اضافه کنید.

۳) در صورت استفاده از آب جوش ابتدا صبر کنید تا کاملا خنک شود.

۴) این محلول را داخل بطری اسپری بریزید.

۵) سر را به طرف جلو کج کرده و به آرامی با بینی نفس بکشید. محلول را در هر سوراخ بینی یک یا دو بار اسپری کنید.

۶) پیش از هر بار استفاده مطمئن شوید که بطری اسپری تمیز است و یک محلول جدید تهیه کنید.

شست و شوی بینی با سرنگ یا پمپ

همچنین می‌توان داخل بینی را به طور کامل با استفاده از یک سرنگ یا پمپ‌های مخصوص شست و شوی بینی موجود در داروخانه‌ها توسط محلول‌های نمک شست و شو داد.

این کار می‌تواند باعث خارج شدن محرک‌ها از بینی و تمیز شدن حفره بینی شود تا بینی بهتر بتواند داروهای دیگر را جذب کند.

محلول‌های شست و شوی بینی در داروخانه‌ها در دسترس هستند اما پیش از همیشه بسته بندی آنها را به دقت مطالعه کرده و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید. همچنین می‌توان این محلول را در خانه به طریق زیر استفاده کنید:

۱) محلول آب نمک را به طریق شرح داده شده در بالا تهیه کنید.

۲) محلول را داخل سرنگ یا پمپ بریزید.

۳) روی روشویی خم شوید و سرتان را پائین و به سمت چپ قرار دهید.

۴) سرنگ یا پمپ را داخل سوراخ سمت راست بینی قرار دهید.

۵) به طور طبیعی از طریق دهان نفس بکشید و با فشار دادن آرام سرنگ نیمی از محلول آب نمک را داخل سوراخ بینی بریزید. پس از چند ثانیه محلول باید در داخل بینی جریان یابد.

۶) محلولی که وارد دهانتان می‌شود را به بیرون تف کنید.

۷) بینی را به آرامی فین کنید تا آن را از هر گونه بقایا پاک کنید.

۸) این مراحل را برای سوراخ دیگر بینی نیز تکرار کنید.

۹) از درست بودن زاویه سر اطمینان حاصل کنید تا از جریان یافتن محلول به پشت گلو یا به چشم‌ها جلوگیری کنید.

۱۰) پیش از هر بار استفاده مطمئن شوید که سرنگ یا پمپ تمیز است و دوباره محلول جدید تهیه کنید.

بنابر این گزارش، خشکی بینی اغلب ناشی از فین کردن بیش از حد بینی یا استفاده از برخی داروها مانند ضد انعقادهای بینی و آنتی هیستامین‌هاست. اما گاهی خشکی دائم بینی می‌تواند پیامد یک بیماری جدی‌تر باشد. به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سندرم شوگرن: این اختلال، ایمنی غددی را که مایعات مخاطی مانند اشک و بزاق ترشح می‌کنند، تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث خشکی چشم و دهان شده و همچنین می‌تواند بر بینی و سایر قسمت‌های بدن تاثیر بگذارد.

- رینیت آتروفیک: این بیماری باعث ضخیم شدن پوشش داخل مجرای بینی و خشک شدن پوسته داخل بینی می‌شود. از عوارض این بیماری می‌توان به آسیب دیدن قوه بویایی، خون ریزی بینی و عفونت اشاره کرد.

بنابراین در صورتی که بینی‌تان به طور مداوم یا شدید خشک شده یا خشکی بینی همراه با علائمی از قبیل درد، خون‌ریزی‌های مکرر بینی یا علائم عفونت بود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۵۹۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان