//
کدخبر: ۱۴۵۶۶۷ //

روش‌های طبیعی برای پیشگیری از سرطان

سرطان پروستات اگر چه نمی‌توان بهترین روش برای پیشگیری از سرطان پروستات را نام برد اما روش‌های طبیعی زیادی از جمله حفظ وزن سالم، ورزش کردن و مصرف مقادیر زیاد میوه و سبزیجات به این امر کمک می‌کند.

روش‌های طبیعی برای پیشگیری از سرطان
به گزارش فرتاک نیوز،

طبق اعلام مرکز پیشگیری و کنترل امراض آمریکا (CDC) پس از سرطان پوست، سرطان پروستات رایج‌ترین نوع سرطان میان مردان آمریکایی است که در اغلب موارد کشنده نیست.

بر اساس برآوردهای جامعه سرطان امریکا، نرخ بقای ۵ ساله مردان مبتلا به سرطان پروستات ۹۹ درصد است.

با این حال سرطان پروستات می‌تواند عواقب جدی برای کیفیت زندگی به همراه داشته و حیات فرد را تهدید کند.

در این مقاله از سایت تخصصی "مدیکال نیوز تودی" چندین روش طبیعی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات پیشنهاد شده است.

آیا سرطان پروستات قابل پیشگیری است؟

سرطان پروستات قابل پیشگیری نیست ولی می‌توان خطر ابتلا به آن را کاهش داد.

بیشتر روش‌های طبیعی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات ایمن بوده و در صورتی که فرد دستورالعمل‌های پزشک را در اجرای آنها رعایت کند با واکنش‌های آلرژیک روبرو نخواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود که پیش از اجرای این روش‌ها با یک پزشک مشورت کنید.

طبق نظر جامعه سرطان آمریکا بهترین روش‌ها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، ایجاد تغییر در رژیم غذایی و ورزش کردن است و در صورتی که فردی روش‌های دیگری را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات امتحان می‌کند باید بداند بدون رژیم غذایی مناسب و ورزش این روش موثر نخواهد بود.

راه‌های طبیعی کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات

محققان مدت‌هاست در حال بررسی قابلیت داروها و درمان های طبیعی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند.

داروهایی مانند فیناستراید (پروسکار)، دوتاستراید (آوودارت) و آسپرین می‌توانند مفید واقع شوند. اگرچه هیچ مطالعه‌ای به طور قطع نشان نداده که هیچ دارویی بتواند خطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهد.

در سال‌های اخیر تحقیقات پزشکی تاثیر درمان‌های طبیعی را بر کاهش خطر ابتلا به سرطان بررسی کرده‌ است. برای مثال نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد گیاه نخلک اره‌ای می‌تواند خواص مفیدی داشته باشد. اما درمانی موثر برای سرطان پروستات به حساب نمی‌آید.

در ادامه چند درمان طبیعی رایج برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات آمده که به شرح زیر است:

محصولات سویا

ایزوفلاون‌ها ترکیبات شیمیایی با خواص ضد التهابی هستند و مواد غذایی با بیشترین میزان ایزوفلاون‌ها، محصولات دانه‌های سویا هستند که از این میان می‌توان به شیرسویا و مسیو (خمیر سویا) اشاره کرد.

همچنین مواد غذایی دیگری از جمله نخود، لوبیاها و یونجه حاوی ایزوفلاون‌ها هستند.

در حالی که یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد ایزوفلاون‌ها خواص سلامتی فراوانی از جمله کمک به پیشگیری از سرطان پروستات دارند اما جامعه پزشکی امروزه این نظریه را رد کرده و بر این باور است که این ترکیبات شیمیایی نمی‌توانند به پیشگیری یا درمان سرطان پروستات منجر شوند و نظر متفاوتی در این باره وجود دارد.

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی و دیگر غذاهای دریایی وجود دارند. این اسیدها همچنین در منابعی از جمله گردو، بذر کتان و دانه‌های سویا نیز یافت می‌شوند.

شواهد بسیاری مبنی بر اثربخشی اسیدهای چرب امگا ۳ در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد اما با این حال بسیاری از متخصصان بر این عقیده‌اند که اسیدهای چرب امگا ۳ خواصد ضد سرطان قابل توجهی ندارند.

گوجه

گوجه‌های فرآوری شده از جمله گوجه پخته شده و انواع کنسروی آن حاوی ترکیبی به نام لیکوپن هستند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که این ترکیب می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان‌های پروستات، ریه و معده را کاهش دهد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد افزایش مصرف گوجه با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات ارتباط مستقیم دارد.

از منابع دیگر ترکیب لیکوپین می‌توان به گریپ فروت، هندوانه و زرد آلو اشاره کرد.

قهوه

در سال ۲۰۱۶ محققان نتایج حاکی از بررسی ۱۰۵ مطالعه در مورد تاثیرات قهوه بر خطر ابتلا به سرطان منتشر کردند. محققان در این بررسی نتیجه گرفتند که قهوه و قابلیت آنتی اکسیدانی آن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات و برخی دیگر از انواع بیماری را کاهش دهد.

از چه مواردی باید اجتناب کرد؟

برخی ترکیبات در مواد غذایی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را در فرد افزایش دهد. از همین رو بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

سلنیوم و ویتامین E

جامعه پزشکی پیش‌تر سلنیوم و ویتامین E را ضد سرطان برشمرده بود. اما تحقیقات اخیر حاکی از آن است که این ترکیبات زمانی که با یکدیگر یا به تنهایی مصرف می‌شود می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را در برخی افراد افزایش دهد. به همین علت هر فردی که نسبت به ابتلا به سرطان پروستات نگران است بهتر است از مصرف مکمل‌های حاوی و ویتامیل E یا سلنیوم خودداری کند.

روغن‌های گیاهی

رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای چربی می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش داده و اسیدهای چرب امگا – ۶ موجود در روغن‌های گیاهی می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی پروستات را ارتقا بخشد. به طور مثال روغن های گیاهی ذرت، آفتابگردان، دانه پنبه و دانه‌های سویا می‌توانند حاوی مقادیر قابل توجهی از اسیدهای چرب امگا – ۶ باشند.

گوشت بریانی یا سرخ شده

موسسه‌های سرطان ایالات متحده آمریکا نسبت به مصرف گوشت‌های طبخ شده در دماهای بالا به ویژه سرخ شده یا بریان شده هشدار می‌دهند. هنگامی که فردی گوشت ماهیچه از جمله گوشت قرمز یا مرغ را در دماهای بالا طبخ می‌کند، گوشت ممکن است مواد شیمیایی تشکیل دهد که منجر به تغییر در DNA و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به سرطان شود.

قندها و کربوهیدرات‌ها

اندازه‌گیری شاخص گلایسمیک و گلایسمیک لود نشان می‌دهد که چگونه کربوهیدرات‌ها و قندها بر سطح قند و انسولین خون فرد اثر می‌گذارند.

برخی مطالعات نیز نشان می‌دهند رژیم غذایی با میزان زیاد گلایسمیک لود به افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات منجر می‌شود.

یک موسسه سرطان اعلام کرده در حالی که رابطه بین قند و سرطان پیچیده است اما قند می‌تواند اثر زیادی بر خطر ابتلا به سرطان‌ های پروستات، روده بزرگ و پانکراس داشته باشد.

عوامل خطر کدامند؟

عوامل خطر ابتلا به سرطان پروستات شامل موارد زیر است:

سن: حدود ۶۰ درصد از تمام سرطان‌های پروستات در میان مردان ۶۵ ساله یا مسن‌تر رخ می‌دهد.

ژنتیک: ژنتیک نیز نقش به سزایی در خطر ابتلا به سرطان پروستات دارد. به طور مثال بیشترین نرخ ابتلا به این سرطان در ایالت متحده در میان مردان آفریقایی – آمریکایی است.

رژیم غذایی: رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای چربی و مقادیر کم میوه‌ها و سبزیجات خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

محیط زندگی: قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی صنعتی نیز خطر ابتلا را زیاد می‌کند.

سابقه خانوادگی: در صورتی که پدر یا برادر فردی سابقه ابتلا به سرطان پروستات را داشته، خطر ابتلا به این سرطان در آن فرد دو برابر می‌شود.

چکاپ و آزمایش منظم

سبک زندگی شامل ورزش کردن و پیروی از رژیم غذایی سالم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

با این حال انجام چکاپ و معاینات منظم بهترین راه برای در نظر گرفتن این خطر است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۵۶۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان