//
کدخبر: ۱۴۰۲۸ //
یک متخصص تغذیه

لبنیات در نوروز به فراموشی سپرده می شود

یک متخصص تغذیه گفت: لبنیات مهمترین ماده غذایی فراموش شده در ایام نوروز است و بیشتر مردم آن را از سبد غذایی خود حذف می کنند .

لبنیات در نوروز به فراموشی سپرده می شود
به گزارش فرتاک نیوز،

 مهسا محمدی متخصص تغذیه در خصوص چگونگی تغذیه در ایام نوروزگفت:در جریان دید و بازدید های عید فراموش نباید کرد که وعده های اصلی غذایی به هیچ وجه نباید فراموش شود، در هر شرایطی باید این وعده ها را داشته باشیم

این متخصص تغذیه افزود: برای دریافت نکردن کالری بجای حذف وعده های غذایی  بهتر است واحد های نان و غلات را کاهش دهیم  چرا که تنقلات و شیرینی های خانگی بخشی از سه واحد مورد نیاز روزانه به کربوهیدرات را تامین می کند.

وی با اشاره به اینکه این دوران موقعیت مناسبی برای افزایش میزان مصرف میوه ها است ادامه داد:  برای افراد نمی توان نسخه یکسانی پیشنهاد داد اما هر فرد درصورتی که دچار بیماری خاصی نباشد باید روزانه 5 واحد میوه دریافت کند . معمولا در ایران مردم به دلیل عادت غلط تغذیه به اندازه کافی این موارد را دریافت نمی کنند اما این دید و بازدید نوروز فرصت مناسبی است که روزانه 5 واحد یعنی 5 میوه کامل را افراد در سبد تغذیه خود قرار دهند.

محمدی در ادامه گفت: شاید مودبانه به نظر نرسد که در یک مهمانی از برداشتن میوه یا شیرینی خودداری کنیم اما درصورتی که بشقاب میوه مان را با همراهانمان نصف کنیم هم جانب ادب را رعایت کرده ایم و هم در توانسته ایم تا مصرف خوراکی هایمان را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه در سبد غذایی هر فرد مصرف سبزیجات کاملا آزاد است گفت: برای مثال خیار که در بشقاب میوه بیشتر مهمانی ها یافت می شود در دسته بندی ها به عنوان یک سبزی شناخته می شود و همه می توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر اینکه در مصرف تنقلات و مغزها نه تنها کودکان بلکه افراد بالغ هم باید احتیاط کنند ادامه داد: هر فرد عادی 20 تا 25 عدد در روز می تواند از این مغز ها استفاده کند اما اگر از بیماری رنج می برند به خصوص بیماری های قبلی به جای آجیل بوداده بهتر است از آجیل های خام استفاده کنند، در خصوص بیماران کلیوی هم باید گفت که بهتر است از مصرف آن ها به کل پرهیز کنند.

به گفته وی لبنیات مهمترین ماده غذایی فراموش شده در این ایام است و بیشتر مردم آن را از سبد غذایی خود حذف می کنند در صورتی که نیاز هر فرد روزانه 1 لیوان شیر با سه چهارم لیوان ماست است که یکی از نیاز های اساسی بدن است.

محمدی در مورد چگونگی تغذیه کودکان در ایام نوروز گفت: آموزش کودکان باید از مدت ها پیش از نوروز صورت بگیرد چرا که نمی شود برای کودکان در خوردن ممنوعیت قایل شد بلکه والدین با نهادینه کردن تغذیه درست در کودک خود باید آن ها در انتخاب مواد غذایی درست و مقدار تنقلات راهنمایی کنند .

وی در پایان گفت: نکته مهم دیگر در تغذیه کودکان این است که با دید و بازدید های بی موقع زمان های تغذیه آن ها را بهم نریزیم، به ویژه مادران کودکان خردسال باید مراقب باشند تا این دید بازدید های بی موقع باعث از دست رفتن هیچ یک از وعده های غذایی کودکشان نشود.

 

 

منبع: برنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۰۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان